De ce te îngrași: 5 motive care probabil ți-au scăpat

Nu ești cel mai gurmand din grupul tău, se întâmplă să mergi și la sală când îți amintești, cu toate astea ai câteva kilograme care nu vor să renunțe la tine. Ia-ți 3 minute pentru a afla de ce te îngrași.

Inestetică și generatoare de probleme de sănătate, grăsimea a devenit cu timpul subiect de dispute, de controverse mediatice și medicale dar mai ales pretext mercantil al unor așa-ziși curanți ai acesteia, adevărați guru ai unor diete miraculoase.

Trebuie să înțelegem că masa adipoasă face parte din organismul nostru ca oricare alt țesut, că are rolurile și atribuțiile sale în buna funcționare a fiziologiei umane.

Factorii care favorizează depunerile de grăsime

Estetica umană din ziua de azi tolerează puțina masă adipoasă externă, vizuală, fără a se face referire la cea internă, invizibilă. Vorbim de trenduri și de modă – lucruri care au devenit criteriu estetic social. Nu putem să omitem corespondența dintre stările supraponderale și starea de sănătate, care adeseori este deficitară la persoanele cu o masă adipoasă considerabilă. Vom încerca în continuare să luăm în discuție câțiva factori favorizanți ai depunerii masei de grăsime în exces:

1 Factorul ereditar: este sau nu este grăsimea condiționată genetic? Sunt nenumărate cazuri de copii normoponderali născuți de părinți supraponderali și invers, totuși, numărul de adipocite (celulele adipoase) este într-adevăr moștenit, iar asupra acestuia nu se mai poate interveni decât chirurgical. Volumul acestora depinde, însă, de noi, adică de cât de activi suntem dar și de cât și ce mâncăm.

2 Factorul socio-cultural: pare la prima vedere un factor care să influențeze niște alegeri electorale mai mult decât masa adipoasă, dar în realitate suntem tributari unor cutume și obișnuințe care nu aduc nimic bun. Amintim că orice sărbătoare mai mult sau mai puțin religioasă este marcată prin festinuri care mai de care mai opulente, aducându-se ca argumentație că așa este frumos, bine sau că așa s-a pomenit.

Marile lanțuri de magazine nu se lasă nici ele mai prejos și se lansează prin programe comerciale și politici de marketing menite să încurajeze consumul de alimente peste măsură, de fapt în vederea sporirii veniturilor lor. Mentionăm și tarifele deosebit de accesibile la alimentele cu valori nutritive scăzute coroborat cu scăderea posibilităților de cumpărare ale românului. Ca ultim argument la factorul social, aducem în atenție rapiditatea cu care societatea românească a importat tot ceea ce se cheamă fast-food, pe care chiar lansatorii acestui concept îl numesc acum junk-food.

junk food

Nu mai mânca junk food!

3 Factorul stress: face parte din viața noastră și se ne influențează adeseori subtil și totodată pervers. Mirajul traiului sedentar citadin face să acceptăm cantități mari de stress care provin din diferite zone de activitate; joburi bine plătite dar foarte solicitante, ritm alert de trai, provocări continue, de ce nu – criză economică ce tinde să nu se mai sfârșească, relații sociale interpersonale și familiale în impas, etc.

4 Factorul sedentarism: unul dintre cei mai periculoși, care lucrează în sistem, adeseori, cu ceilalți. Asistăm la scăderea valorii biologice a individului odată cu modernizarea stilului de viață. Din cauza sedentarismului, o serie întreagă de afecțiuni alături de supraponderabilitate și-au scăzut vârsta de incidență. Astfel, întâlnim infarct miocardic până în 30-35 de ani, accidente vasculare cerebrale la 40-45 de ani, și exemplele pot continua.

5 Factorul psihologic: și el unul din cei mai eficienți factori care duc la supraponderabilitate, unul care adeseori nu este relevat la timp. Putem reține în sarcina acestuia că oferă ușoare și ieftine satisfacții în absența altor preocupări de timp liber și nu numai, și este deseori incriminat în cazul insucceselor cu dietele alimentare.

Ce este de făcut ?

Dieta, vor spune unii, ba mișcarea vor susține alții, mai puțin sedentarism, și tot așa. Suntem de părere că cea mai potrivită este calea de mijloc, fără diete prin înfometare (mai ales la organismele în creștere), fără ore întregi petrecute pe banda de alergare sau în saune. Vom milita pentru ecologizarea stilului de viață, pentru întoarcerea la natură, la stilul de viață activ. Pe scurt acesta ar suna cam așa:

Efortul fizic

1 Aerob – unde, într-adevăr se ard caloriile depuse în exces. Aceasta înseamnă efort fizic care să genereze un răspuns cardiac de cca. 135-140 b.p.m. (bătăi pe minut sau frecvență cardiacă) dar pe care trebuie să îl menții între 15 și 30 min. Exercițiile fizice care implinesc acest deziderat sunt mai multe: alergarea de durată, înotul, ciclismul, gimnastica aerobică sub diferitele ei forme, excursiile montane, iar ca aparatură menționăm bicicleta staționară, banda de alergare, stepper-ul, cross-trainerul, simulatorul de vâslit etc.

alergare

Alergați, alergați!

2 Anaerob – genul de efort care tonifică musculatura, unde se corectează unele stări deficitare, și de ce nu, unde se și obține uneori masa musculară. Acest gen de efort este reprezentat de exercițiile segmentar locale cu adresabilitate strictă și este reprezentat de exerciții cu sau fără greutăți adiționale, adeseori cu propria greutate corporală, în general exerciții ale căror intensități de lucru se circumscriu unor valori de 75-85% din posibilitățile maxime de 100% (în repetări, aceasta însemnând 12-15).

3 Mobilitate articulară și suplețe musculară – care vin să completeze cele două tipuri de efort de mai sus, calități care și ele se estompează în sedentarism. Exercițiile practicate se vor adresa tuturor articulațiilor și grupelor de mușchi, sub formă de întinderi (stretching) solicitând toate planurile și gradele de libertate ale articulațiilor.

4 Dieta – programul alimentar va fi unul onest raportat la starea de sănătate, sex, vârstă, activitățile profesionale, sociale și la nivelul de angajament fizic. În general, o dietă pentru diminuarea masei adipoase va avea un profil hiperproteic, hipoglucidic și hipolipidic.

O altă caracteristică a dietei este aceea de a conține cât mai puține alimente procesate și cu conținuturi de aditivi, alții decât cei naturali. În rest, apa filtrată (mai puțin cea minerală, fie ea chiar plată) sucuri naturale cu moderație, cafea, ceaiuri. Tratarea termică a alimentelor se va face pe cât posibil la cele mai mici temperaturi, în special la abur, la cuptor și mai puțin fript sau prăjit.

Desigur, acestea sunt doar câteva direcții generale de acționare urmând ca fiecare program fizic sau alimentar să fie strict personalizat, în funcție de o serie întreagă de date personale ale fiecărui individ în parte.

Invitația noastră este aceea de a deveni persoane active, de a alege calea sănătății prin mișcare, în fapt de a crește speranța de viață, precum și calitatea acesteia prin întoarcerea la natură.

Citește și 7 sfaturi care te ajută să scapi de burtă

Cristian Ciupercovici

Cristian Ciupercovici

Personal trainer & Fitness Coach la Edelweiss Center
Cristian Ciupercovici este personal trainer și fitness coach la Edelweiss Center, unde creează programe personalizate și susține trei tipuri de antrenamente de grup dinamice și variate: Body Tone, Xtreme Abs și BURN.
Cristian evalueză condiția fizică a fiecărui cursant și adaptează antrenamentele pentru maximizarea rezultatelor. Pentru că ora de fitness este doar o piesă din puzzle-ul unui corp armonios și sănătos, Cristian Ciupercovici își consiliază permanent cursanții cu privire la stilul de viață și alimentație.
Cristian Ciupercovici

Ultimele postari ale lui Cristian Ciupercovici (vezi toate)