7 lucruri inedite despre o mașină istorică: Volkswagen Beetle

Academia Barbatilor

, Auto

A făcut istorie, începând cu anul 1938, perioadă în care Hitler a vrut o mașină populară și simplă, pe care nemții s-o folosească pe noua rețea de drumuri care împânzise Germania. A trecut apoi prin diverse versiuni, a cunoscut grandoarea, decăderea, iar în final o cifră vorbește despre succesul acestui automobil cu nume de insectă și cu look mai mult decât simpatic: 21.529.464 de automobile produse. Hai să vedem câteva lucruri inedite despre Volkswagen Beetle.

1 Da, VW Beetle are legătură cu Hitler

hilter vw

Hitler se bucură de macheta primului VW. Foto: isteve

S-a spus că Adolf Hitler a fost bărbatul din spatele brandului Beetle iar acest lucru e perfect adevărat. Dictatorul și-a dorit ca familiile germane să poată cumpăra o mașină ieftină, pe care să și-o permită fără sacrificii, așa că l-a desemnat pe inginerul Ferdinand Porsche (da, acel Porsche) să construiască „mașina poporului”.

Și totuși, baza de discuție pentru apariția acestei mașini s-a pus înainte de a apărea dorința lui Hitler. Beetle a fost influențată de seria V de la Porsche. Zvonurile potrivit cărora Hitler însuși s-ar fi implicat în realizarea designului sunt, cel mai probabil, false. Și asta chiar dacă el a declarat că automobilul ar trebui să arate ca un cărăbuș deoarece „E necesar doar să observi natura ca să obții un lucru aerodinamic”.

Ferdinand Porsche și echipa lui au terminat designul în anul 1938 iar rezultatul a fost primul automobil Volkswagen, care a purtat numele ca atare („Mașina poporului”). Producția lui pe scară largă s-a făcut însă după 1945, fiindcă pe perioada războiului ea a fost stagnată.

2 Americanii nu au fost impresionați de „cărăbuș”

Beetle a fost comercializat în Statele Unite începând cu anul 1949, însă la început americanii nu au fost entuziasmați de acest automobil. În primul an s-au vândut doar două mașini. Apoi, vânzările au început să crească, destul de rapid. Până în anii 60, sute de Beetle se vindeau anual, în 1970 numărul lor ajungând la 570.000.

3 Beetle nu s-a numit așa de la început

beetle

Foto: werner22brigitte

Precum spuneam mai sus, automobilul a fost lansat cu numele Volkswagen, modelul fiind cunoscut drept Volkswagen Tip 1. Rotunjimile caroseriei au dus însă la numele VW Beetle, dar nu mai devreme de finele anilor 60.

4 În diverse țări, Beetle a avut diverse porecle

Dacă în Marea Britanie și în State i s-a spus Beetle, în Franța a fost numit Coccinelle, nume care se traduce prin buburuză. În Italia și Brazilia l-au numit Maggiolino, respectiv Fusca – ambele înseamnă cărăbuș. În Mexic – Vocho. În Bolivia – Peta (broască țestoasă) iar în Indonezia – Kodok (broască).

5 „Think small” a fost votată campania publicitară a secolului

În anul 1999, Advertising Age a declarat campania publicitară pentru Volkswagen Beetle drept cea mai bună campanie a ultimilor 100 de ani, înaintea celor pentru Coca Cola, Marlboro, Nike și McDonald’s. Motivația a fost că „surprinde, sfidează și implică consumatorul fără să-i tragă o măciucă în față”. Adică o schimbare pentru întreaga industrie.

Campania „Think small” l-a avut drept „creier” pe Julian Koenig, același care a fost în spatele campaniilor Earth Day și Timex („It takes a licking and keeps on ticking”).

6 Cărăbușii și cultura pop

Fremont Troll

Sub mâna dreaptă a monstrului Fremont Troll se află un Beetle

Datorită designului deosebit, VW Beetle a făcut parte din cultura pop a ultimilor zeci de ani, de la The Beatles la Transformers.

– Automobilul cu plăcuța de înmatriculare LMW 28IF, care a apărut pe coperta albumului The Beatles, Abbey Road, a fost vândută la o licitație din anul 1986 pentru suma de 23.000 $. În prezent, aceasta se află expusă la Volkswagen AutoMuseum din Wolfsburg.

– Sculptura Fremont Troll, aflată sub Podul Aurora, din Seattle, prezintă un monstru hâd care strivește sub mână un VW Beetle.

– În seria de desene animate Transformers, Bumblebee se transformă dintr-un VW Beetle. În film, mașina a fost schimbată cu un Camaro.

7 Nu mai există celebra vază de flori

Foto: Pinterest

Celebra vază de flori atașată de bord

Așa numita blumenvasen, o vază de flori care putea fi atașată de bord, de difuzoare sau de oglinda retrovizoare, și care fusese inițial din porțelan, a fost simbolul „cărăbușului”, fiind reîncorporată în designul modelului din 1998. Din păcate însă, nu a mai avut același impact asupra noilor generații și a fost eliminată în anul 2011 de către un șef de marketing care a dorit să ducă modelul mai aproape de inimile bărbaților.