7 lucruri mai puțin cunoscute despre Facebook

Să recunoaștem: începem să înjurăm din ce în ce mai mult rețeaua socială care se numește Facebook, copilul teribil al copilului teribil pe nume Mark Zuckerberg. Motivele sunt diverse și fiecare e nemulțumit de către ceva, de la prăbușirea reach-ului pentru pagini până la furtul de date personale, care l-a târât pe proprietarul rețelei într-o situație extrem de dificilă.

Dincolo de asta, în România Facebook rămâne principala rețea de socializare și, cu bune sau rele, cu fake news sau cu imensul val de hater-eală pe care îl aduce, continuăm să stăm pe „peretele” lui și să ne pierdem vremea alături de prietenii virtuali. Într-o măsură prea mare, am spune, dar asta e altă discuție. Discuția de acum este despre câteva lucruri interesante legate de Facebook, pe care, probabil, nu le știai:

De ce e Facebook albastru

De ce interfața Facebook e albastră și nu există posibilitatea de a o schimba, în mod oficial? Nu e o întâmplare: Mark Zuckerberg este daltonist. El nu percepe culorile roșu și verde iar pentru el cea mai „vie” culoare este albastru. A declarat acum ceva vreme într-un interviu pentru The New Yorker că „albastru e culoarea cea mai bogată pentru mine – pot percepe toate nuanțele ei”.

Prima „față” apărută pe Facebook a fost…

Al Pacino! Actorul american a fost prima „față” care a apărut pe Facebook. Site-ul a afișat în header o imagine a unui bărbat în spatele unui cod binar. Identitatea bărbatului nu putea fi lesne deslușită dar ceva mai târziu a ieșit la iveală faptul că figura aparținea lui Al Pacino.

al pacino facebook

Așa arăta Facebook la lansarea din 2004 iar Al Pacino apărea în headerul site-ului (Foto: Flickr/niallkennedy)

Miliarde, miliarde

Facebook a fost lansat pe 4 februarie 2004, inițial numindu-se theFacebook. A devenit rapid atât de popular, încât Zuckerberg a ajuns miliardar la vârsta de 23 de ani! Nimeni nu-și imagina faptul că un proiect de facultate va valora miliare într-o bună zi. Facebook a desemnat ziua de 4 februarie drept Ziua Prieteniei, deoarece rețeaua socială a reușit să interconecteze milioane de oameni care altfel nu ar fi avut posibilitatea să se cunoască între ei.

Bunicul Facemash

Facemash, o aplicație banală, a fost bunicul Facebook-ului

Înainte de Facebook, Zuckerberg dezvoltase Facemash. Această aplicație compila două fotografii online, reprezentând două persoane, așezându-le una lângă cealaltă în același timp și punând întrebarea userilor care dintre ele e cea mai „hot”? În doar 4 ore de la lansare, Facemash a avut 22.000 de photo views, de la 500 de utilizatori. Apoi, Mark s-a gândit să dezvolte ideea și… a apărut Facebook.

Nu încerca să cumperi Facebook!

zuckerberg

Cuvinte de lege: nu vindem!

Companii precum Google, Microsoft și Yahoo și-au arătat de-a lungul timpului interesul în a deține Facebook, înaintând diverse oferte fără a ajunge însă niciodată la o înțelegere cu proprietarul acesteia. În vara lui 2004, Google a făcut câteva încercări pentru a ajunge la o înțelegere cu Mark. Nereușite. Dar faptul că a Google a dorit să investească 15 miliarde în Facebook, încă de la începuturile ei, a reprezentat un imens capital de imagine pentru compania lui Zuckerberg.

În 2007, Steve Balmer, CEO-ul Microsoft, a oferit 15 miliarde pentru a cumpăra Facebook. Mark l-a refuzat dar Microsoft a plusat, schimbând oferta și dorind să cumpere doar o mică parte din acțiunile Facebook pentru 15 miliarde, cu opțiunea ca, după fiecare șase luni, să cumpere alte 5 procente. O ofertă refuzată din nou. Și totuși, într-un final Microsoft a achiziționat 1,6% din acțiunile Facebook, pentru 250 milioane de dolari.

Cei de la Yahoo și-au încercat și ei norocul, în 2006. Prima oară au oferit un miliard dar Zuckerberg a refuzat, știind că Facebook valorează mai mult. Mai târziu, Yahoo a venit cu aceeași ofertă, ba chiar ceva mai mare, dar deja valoarea Facebook crescuse mult iar noua ofertă a fost refuzată fără discuții.

De la Awesome la Like

butonul awesome

La început a fost Awesome!

Inginerul Facebook Andrew Bosworth a spus că el și colegii lui erau foarte entuziaști în legătură cu butonul „Awesome” (Minunat), care a funcționat timp de 3 ani, însă ideea a fost schimbată de Zuckerberg în 2007 iar site-ul a implementat butonul „Like” (Îmi place), o decizie despre care Bosworth a mărturisit că a fost întâmpinată cu lipsă de entuziasm.

Peste 2 milioane de advertiseri

Popularitatea, impactul și, nu în ultimul rând, costurile oferite advertiserilor au făcut din Facebook una dintre cele mai populare platforme de publicitate online din lume. Pe Facebook există în momentul de față peste 2 milioane de advertiseri iar numărul acestora e în continuă creștere.