De ce să nu cumperi un ceas fals

Majoritatea bărbaților adoră ceasurile. Dar, de multe ori, gândul că trebuie să cheltuiască mii de euro pentru a avea la încheietura mâinii un ceas de lux, li se pare nebunesc. În acest moment apare ideea ceasurilor contrafăcute, o adevărată industrie care vinde oamenilor replici ale marilor branduri, cu un look identic și, evident, cu un rabat enorm la preț. „Arta” de a falsifica un ceas a ajuns atât de departe încât sunt multe situațiile în care chiar și un expert în ceasuri poate fi indus în eroare de un fals. Și atunci apare întrebarea logică: e ok să cumperi o replică? Răspunsul e „nu” și iată câteva motive împotriva acestei decizii:

E pur și simplu ilegal

Acesta e primul și cel mai important motiv iar celelalte de mai jos ar putea foarte bine să lipsească. Să cumperi un lucru contrafăcut, deci și un ceas, e ilegal. Asta nu e însă suficient să oprească o industrie de milioane de dolari care implică numeroși producători de falsuri și numeroși oameni care le cumpără produsele.

Mulți spun că dacă doar cumperi aceste produse, și nu le comercializezi, nu încalci cu adevărat legea. Din păcate, lucrurile nu stau așa. Acest lucru nu doar că are un impact negativ asupra economiei dar el lovește și în cei care lucrează în industria respectivă – în cazul de față, a ceasurilor originale. În multe regiuni ale lumii poți fi acuzat că vinzi un fals, după cum poți fi acuzat că ai cumpărat un fals. Și, se știe: adevărații gentlemani nu încalcă legea.

Vei fi demascat

O persoană care nu e neapărat un bun cunoscător al ceasurilor nu-și va da seama că porți un fals dar orice colecționar sau expert își va da seama, în majoritatea cazurilor. Imaginează-ți că ești  în fața unui client, a unui coleg sau a șefului tău, care sunt pregătiți să-ți admire noua achiziție dar care realizează imediat că porți un produs contrafăcut. Nu e o situație penibilă?

Ceasurile false sunt pentru oameni falși

E o replică dură, dar n-am inventat-o noi. De fapt, e un slogan folosit în campaniile publicitare de către o companie elvețiană de ceasuri. Ți se pare adevărată? Nouă da.

În principiu, există trei tipuri de cumpărători care vor să aibe la încheietura mâinii numele unui important brand de ceasuri. Primul este colecționarul care prețuiește designul și mecanismul înglobat într-o operă de artă. Acesta înțelege și respectă valoarea produsului respectiv. Al doilea este snobul care cumpără un ceas scump pentru a atrage atenția asupra stilului personal de viață. În fine, al treilea este persoana care vrea să-i impresioneze pe ceilalți dar care nu-și poate permite originalul.

Chiar dacă al doilea tip nu este, în principiu, o persoană agreabilă, el face achiziții legitime. Mai bine cumperi ceva original, pe care ți-l permiți, decât să arăți ceea ce nu ești. Niciun gentleman nu face așa ceva.

Evidența

Dacă faci parte din a treia categorie de oameni de mai sus, nu te gândi că vei prosti pe toată lumea și că toți vor lua de bună că porți un ceas original, foarte scump. Chiar dacă un ceas fals poate arăta exact ca unul original, sunt și alte indicii care duc la faptul că porți un produs contrafăcut, iar aceste sunt evidente. Dacă nivelul tău de viață e unul banal sau mediocru, oamenii vor ști că e imposibil să-ți permiți un ceas care costă mii de dolari sau euro. De pildă dacă porți același model de ceas cu directorul multinaționalei iar tu ești un junior angajat într-un departament oarecare, nimeni nu va crede că directorul poartă replica iar tu originalul.

Îți pierzi reputația

O replică mediocră poate fi depistată de la distanță de un cunoscător al ceasurilor. Deîndată ce cineva își va da seama că porți un fals, oamenii vor începe să-și pună întrebarea ce altceva mai e fals la tine? Reputația ta va fi doborâtă într-o secundă, chiar dacă unicul lucru dubios pe care-l porți e un ceas. Este foarte adevărat că unele persoane au pierdut joburi și clienți pentru că afișau un ceas fals.

Falsul nu durează

Un Rolex durează mulți ani. Un Patek Philippe va dura secole. Dar o replică de orice fel e posibil să aibă o durată de viață ce se întinde până la următoarea aniversare a zilei tale de naștere. De regulă, ceasurile false se strică rapid. Sunt făcute din materiale inferioare și e simplu de înțeles de ce costă 50 de euro, spre deosebire de originalul care costă 500. Ți se vinde ceva de proastă calitate.

Și în ciuda a ceea ce ai auzit, chiar și replicile scumpe sunt niște mizerii. Industria ceasurilor false are un scop unic: să facă bani, cât mai mulți bani. Asta înseamnă că manufacturierul trebuie plătit, vânzătorul trebuie plătit iar cheltuielile de marketing trebuie acoperite. Ca orice infractor, și cei din această industrie au nevoie ca investiția lor inițială să li se întoarcă. De ce ai avea încredere în ei, chiar dacă-ți spun că e cea mai bună clonă de pe piață? Materialele rămân de proastă calitate.

Pe nimeni nu impresionează un fals

Amintește-ți de piesa Shaniei Twain, „That don’t impress me much”. Un fals nu va impresiona pe nimeni, niciodată. Te poți lăuda cât vrei cu ceasul tău dar dacă lumea va ști că e o replică, efectul e zero. Și chiar dacă le vei spune ce mare afacere ai făcut pentru că ai cumpărat pe nimic un ceas care seamănă la perfecție cu originalul, lucrurile vor sta la fel.

Nu este exact

Unele falsuri au un mecanism cu cuarț care poate dura mai mult decât va dura carcasa lor. Dar așa cum un Rolex e fals la exterior, lucrurile stau la fel și cu interiorul care nu e decât un mecanism de duzină, produs în China, ce se va strica rapid sau îți va indica în mod eronat ora.

Brățara e mai proastă ca ceasul

În cele mai multe cazuri, brățara e mult mai proastă decât ceasul în sine. Chiar dacă falsurile replică și curelele, acestea se strică foarte repede. Cum ar fi să te trezești în restaurant că ridici mâna să faci semn unui chelner și în acel moment „Rolex”-ul tău cade cu zgomot pe podea, fiindcă brățara lui se dezintegrează? Brățara e cea mai slabă „verigă” a unui ceas fals și elementul care va arăta primul, în scurt timp, cât de mult valorează „podoaba” de la încheietură.

Ultimele postari ale lui Academia Barbatilor (vezi toate)