Ghidul fondurilor nerambursabile pentru start-up-uri

„Wannabe entrepreneur”, fondator de Start-Up sau manager într-o companie multinațională; ce au în comun aceste roluri? Preocuparea de a găsi finanțarea potrivită pentru a dezvolta produse și/sau servicii care să răspundă cerințelor pieței și să contribuie la creșterea competitivității firmei. Fondurile nerambursabile pot fi soluția optimă pentru o multitudine de situații care apar pe parcursul dezvoltării unei afaceri.

 

Ovidiu Mihăilă, fondator Grants for Startups, se alătură echipei de contributori Academia Bărbaţilor realizând un ghid al fondurilor nerambursabile, cu scopul de a răspunde la cele mai întâlnite întrebări și de a-i informa pe cei interesați.

Cu toate situațiile neprevăzute care pot interveni, fondurile nerambursabile rămân un instrument eficient de finanțare atât timp cât finanțarea nu este obținută doar pentru că „există niște bani”, ci atunci când finanțarea este asociată unui plan bine definit și implementat, de dezvoltare a unei afaceri care vizează impact asupra clienților și partenerilor, competitivitate în piața specifică și durabilitate, principii care cred că se regăsesc între valorile antreprenorilor și managerilor din România.

De ce fonduri nerambursabile?

Pentru că, utilizate într-o conduită de business normală, aceste fonduri nerambursabile pot fi cheia dezvoltării unor afaceri durabile și competitive la nivel global.

În foarte multe situații, de la antreprenori și până la companii mari problema finanțării proiectelor de dezvoltare este de actualitate. Dacă în cazul antreprenorilor, soluțiile de finanțare încep de la propriile economii, împrumuturile de la familie și/sau prieteni și terminând cu crowd funding-ul sau identificarea unor investitori, în cazul companiilor necesarul de finanțare pentru dezvoltare poate fi acoperit prin împrumuturi bancare sau împrumuturi intra-grup.

Principalele două probleme ale soluțiilor de finanțare enumerate mai sus sunt că vin la pachet cu un cost, de cele mai multe ori semnificativ și că reprezintă finanțări rambursabile. Ori, în cazul fondurilor europene și/sau naționale, unul dintre punctele forte este că sunt nerambursabile, iar al doilea, că nu au dobânzi.

Desigur contestatarii acestor finanțări vor riposta cu argumente precum birocrația excesivă, lipsa de predictibilitate și uneori relația cu firma de consultanță.

Birocrația excesivă

Este adevărat că la majoritatea instrumentelor de finanțare nerambursabilă, procesul de aplicare și ulterior de implementare a unui proiect presupune pregătirea unei documentații vaste.

Și totuși, dacă analizăm conținutul acesteia vom vedea că documentele nu fac altceva decât să-i argumenteze finanțatorului de ce merităm să primim finanțarea.

Lipsa de predictibilitate

În opinia mea, punctul cel mai slab al obținerii fondurilor nerambursabile este lipsa de predictibilitate cauzată de deficiențele unor autorități care gestionează aceste fonduri. Pentru un antreprenor care a dezvoltat un produs/serviciu nou și pentru care este vital să iasă în piață este dificil să aștepte noi și noi termene pentru finalizarea evaluării sau efectuarea rambursării, cum la fel de dificil este și pentru o companie multinațională care are un calendar clar pentru deschiderea unei noi facilități de producție impus de partenerii comerciali care depind de produsele sale.

TIP: Identifică programele de finanțare cu un istoric pozitiv.

Apoi, mai mult realism în planificare și un dialog constant cu autoritățile finanțatoare pot fi soluții eficiente de reducere a riscurilor asociate acestui aspect.

Parteneriatul cu firma de consultanță

Nu întâmplător am utilizat cuvântul parteneriat. Firma de consultanță ar trebui să fie un partener alături de care, antreprenorul sau compania multinațională structurează propunerea de proiect. Este misiunea firmei de consultanță să realizeze toate eforturile necesare pentru ca, al său client să aibă șanse reale de a primi fondurile nerambursabile. Până la urmă impactul consultantului se reflectă în succesul clientului său. În egală măsură și antreprenorul sau compania multinațională care își dorește accesarea fondurilor nerambursabile trebuie să înțeleagă că, în lipsa transparenței și a unor coordonate clare despre noul proiect, consultantului îi este aproape imposibil să pregătească o propunere de proiect consistentă, cu șanse reale de câștig.

 

Grants for Startups propune o abordare nouă și eficientă companiilor care doresc să obțină fonduri nerambursabile, fără a mai trece prin procesul complicat de pregătire a documentației necesare, care, de cele mai multe ori, consumă resurse semnificative.