Urbaniada 2016 – cinci proiecte câştigătoare

Proiecte care s-au clasat pe primele cinci locuri în competiția Urbaniada vor fi finanțate cu un buget total de 250.000 de euro, în speţă – “Brăila – Chercea Parc”, “Izvoare urbane pentru comunitate”, “Tandem Navigator”, “Comuna universitară” și “Reactivarea cinematografului ARTA” .

Clasamentul a fost realizat în urma celei de-a doua etape de jurizare, când cele 8 proiecte finaliste au fost prezentate de către organizațiile participante ȋn fața juriului și a board-ului de CSR ING. Cele opt proiecte finaliste au fost alese din 83 de înscrieri de către juriul format din 9 specialiști în arhitectură, urbanism, sociologie și antropologie – Adrian Soare (Arhitect-Partener- SYAA), Andrei Șerbescu (Arhitect-Partener ADN BA), Attila Kim (Arhitect), Bogdan Iancu (Lector universitar Departamentul de Sociologie, Facultatea de Științe Politice – SNSPA), Mircea Toma (Președinte ActiveWatch), Oana Preda (Director Executiv CeRe), Rudolf Grӓf (Arhitect-Partener Vitamin Architects) și Teodor Frolu (inițiator Rowmania).

Notele acordate proiectelor sunt publice pe www.urbaniada.net.

chercea-park-urbaniada-2016-proiecte-castigatoare-2

“Brăila – Parcul Chercea”, semnat de studioul de design și arhitectură Archimagistic, este un proiect pilot cu o puternică latură educațională, ce urmărește amenajarea fostului parc situat în zona de acces pietonal principal al cartierului datorită potențialului de focalizare și funcției de “poartă” între cartier și zona centrală a orașului. Început în primăvara anului trecut de Tiina Teräs și Frede Vik pe parcursul cursului “Brăila Laboratory: In search of architectural approaches within a shrinking city”, îndrumați de Guillaume Eckly, Cătălina Ioniță, Andrea Spreafico și Cristian Ștefanescu, proiectul a demonstrat deja un anumit interes al comunității pentru spațiul în discuție. Activitățile întreprinse au fost făcute ad-hoc, fără un plan anume de diseminare și cu toate acestea comunitatea s-a implicat, cu precădere copiii din cartier și vecinii direcți ai parcului.

izvoare-urbane-urbaniada-2016-proiecte-castigatoare-3

“Izvoare urbane pentru comunitate”, înscris de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, își propune, printr-o campanie de advocacy, cu sprijinul locuitorilor zonei, să implice consilieri locali în responsabilizarea față de nevoia accesului gratuit la apa potabilă, curățenia mediului, dar și amenajarea urbanistică. Asociația va dezvolta un proiect pilot pe care dorește să îl extindă la scară mai mare, asta însemnând să așeze cât mai multe puncte comunitare și de urbanism, fie sub formă de fântâni, cișmele sau țâșnitori, pe harta Bucureștiului. Obiectivul este să creeze o întreagă rețea, atât prin reabilitarea punctelor vechi, cât și prin amenajarea de noi cișmele sau fântâni. Atenția va fi îndreptată cu prioritate asupra zonelor urbane vulnerabile din punct de vedere social datorită situației materiale, educației, configurației urbane, apartenenței unor grupuri sociale defavorizate.

tandem-navigator-urbaniada-2016-proiecte-castigatoare

“Tandem Navigator”, dezvoltat de către Asociația Tandem, este o aplicație GPS pietonal pe platformele IOS și Android, care utilizează hărți nonvizuale. Aceasta reprezintă continuarea proiectului “My Way Smart”, finanțat de ING Bank, cu o bază de date cu aproximativ 2500 de puncte de interes public cartografiate cu ajutorul unor aparate GPS de înaltă precizie până în iulie 2016. Funcțiile rețelei de 1500 de iBeaconi o fac să fie nu doar primul model din România de navigație destinat persoanelor cu deficiențe de vedere, ci și o inovație în ceea ce privește modelele de accesibilizare urbană.

comuna-universitara-urbaniada-2016-proiecte-castigatoare-4

“Comuna Universitară – un spațiu al implicării” este un proiect de advocacy și urbanism conceput de Miliția Spirituală în urma ocupării Facultății de Istorie din martie-aprilie 2013 pentru a transforma curtea interioară a clădirii, în prezent utilizată ca parcare, într-un spațiu comun, nereglementat, care să faciliteze socializarea studenților și interacțiunea acestora cu profesorii lor într-un cadru informal, propice dezvoltării gândirii critice, atitudinii civice și stimulării creativității lor. Deși subiectul locului de parcare, mai ales în zona centrală a unui oraș supraaglomerat ca Bucureștiul, este unul extrem de sensibil, Mișcarea Civică Miliția Spirituală consideră că cei 10.000 de studenți și profesori care activează zilnic în spațiul Universității București ar putea beneficia în mod direct de revitalizarea acestui spațiu.

cinema-arta--urbaniada-2016-proiecte-castigatoare-5

Proiectul “Reactivarea cinematografului ARTA din Cluj-Napoca” al Asociației Arta în Dialog își propune transformarea cinematografului într-un loc activ, un catalizator pentru comunitate, funcționând nu doar ca loc de proiecție a filmelor de artă, ci ca spațiu cultural semnificativ pentru întregul oraș, în care filmele și activitățile culturale devin evenimente sociale în sine. Astfel, vor avea loc aici proiecții de filme europene, independente, de artă, programe de spectacole, programe educative, evenimente cu teme legate de oraș și comunitate. Reactivarea cinematografului presupune desigur și echiparea și amenajarea spațiului pentru a putea face tranziția către echipamentele digitale.

***

ING Bank România este parte a ING Group, instituţie financiară internaţională de origine olandeză, care oferă servicii bancare unui număr de peste 33 de milioane de clienţi individuali, companii sau instituţii din peste 40 de ţări. Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – persoane fizice, mici antreprenori, companii medii și mari, instituții financiare.

ING Bank România a început în 2011 un proces de dialog social cu principalii beneficiari locali (clienți, angajați, presă, ONG-uri) pentru a afla care sunt așteptările și nevoile acestora. Pornind de la rezultatele acestui proces, ING Bank România și-a construit strategia de responsabilitate socială corporatistă, urmând trei direcții: Educație financiară si antreprenoriat, Educație pentru copiii din grupurile dezavantajate și Dezvoltare urbană.

The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 17 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industrilor creative din România. Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional.  

Leave a Reply