10 lucruri pe care nu le știai despre Ford GT40, „vedeta” din Ford vs. Ferrari

Academia Barbatilor

Christian Bale și Matt Damon strălucesc în Ford vs Ferrari, un film nominalizat la Oscar în acest an, care aduce în lumina reflectoarelor story-ul primei victorii Ford în celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans. Povestea poate nu are o acuratețe chiar de 100%, dar face săli de cinema pline și, fie și dacă nu va primi tortul suprem, va rămâne un film care vorbește despre nașterea unui automobil legendar: Ford GT40 – una dintre cele mai fascinante mașini de curse din toate timpurile. Să aflăm mai multe despre ea:

Ford GT40 s-a născut dintr-o ranchiună

henry ford II
Henry Ford II. Foto via americansuburbx.com

La începutul anilor ’60, compania Ford își dorea să devină mai interesantă, iar una dintre ideile în acest sens a fost să construiască o mașină care să aibă strălucirea unei vedete. Pentru asta, Ford a decis să cumpere Ferrari, care la acea vreme intrase în faliment, și să-și unească forțele cu Enzo Ferrari pe zona de curse. Numai că Ferrari, care agrease inițial afacerea, a preferat în ultimul moment să vândă celor de la Fiat. Furios la maxim, Henri Ford al II-lea, care se afla la conducerea companiei americane, a ordonat directorilor săi să producă o mașină care să câștige cursa de la Le Mans, acolo unde Ferrari era rege de nedetronat.

Un pic de ADN britanic

Ford GT40 nu a fost o mașină 100% americană de la bun început. Prototipul a fost făcut de Roy Lunn, care a luat modelul britanic Lola Mk6, i-a pus un motor Ford V8 și l-a adus pe John Wyer, fostul șef de echipă de la Aston Martin. Numai că Lola și Ford au avut divergențe cu privire la specificațiile noii mașini, iar colaborarea a fost întreruptă.

Oricum, prototipurile Mk I, II și III ale Fordului GT40 au fost realizate în Marea Britanie. Mk IV, în schimb, a fost în sfârșit 100% americană, fiind prima mașină de curse construită de Ford pe teren „propriu”.

Ford GT40 Mk II avea un motor nebun

Ford GT40 Mk II
Ford GT40 Mk II, câștigătoare la Le Mans, în 1966

Prototipul Mk II a schimbat istoria curselor de mașini. Era echipată cu un motor V8 de 7 litri, împrumutat de la Ford Galaxie. Puterea livrată era de 484 CP, dar și aceasta putea fi reglată. Câțiva ani mai târziu, în 1968, regulamentele de curse au prevăzut „retrogradarea” motoarelor V8 la un maxim de 4,9 litri, dar chiar și-așa puterea dezvoltată era foarte mare.

Mașina care l-a făcut pe Henry Ford II să plângă

În Ford vs. Ferrari, Shelby îl închide pe directorul Leo Beebe în biroul lui și îl „răpește” pe Henry Ford II pentru un drive test în prototipul lui GT40, cu scopul de a-i arăta ce poate să facă acesta. În film, Henry Ford II plânge, din cauza adrenalinei. Nu știm dacă asta s-a întâmplat cu adevărat, dar pentru începutul anilor ’60, o viteză de 340 km/h ar fi făcut orice bărbat aflat pe locul copilotului să plângă.

Zece Forduri GT40 au fost distruse

Primele două prototipuri GT40 au fost distruse în accidente, cu doar două luni înainte de cursa de la Le Mans din 1964. Opt luni de muncă s-au dus în două zile de teste. Cele trei mașini aduse la Le Mans 64 au luat foc sau au fost distruse în accidente. Din fericire pentru acest model, Ford s-a încăpățânat să creadă în el și a investit în continuare.

Nouă decese cauzate de Ford GT40

ken miles
Adevăratul Ken Miles și Ken Miles cel interpretat magistral de Christian Bale în Ford vs. Ferrari. Foto: via Daily Mail

Înainte de Ken Miles (pilotul pe care se axează povestea filmului) a fost Bob McLean, care și-a pierdut viața în cursa de 12 ore de la Sebring, în 1966. Miles și-a pierdut și el viața, după cursa pe care (neoficial) a câștigat-o, în timp ce testa un alt prototip al GT40. O mașină excelentă, dar care s-a dovedit a fi, în același timp, o adevărată asasină.

Înainte de Ken Miles a fost Bruce McLaren

Ford vs. Ferrari se axează pe Ken Miles și Caroll Shelby, dar cel care merită lăudat la rândul său pentru munca depusă la GT40 este, în egală măsură, Bruce McLaren. El a fost primul pilot de teste pentru Ford GT40 și, totodată, câștigătorul oficial al cursei de la Le Mans din 1966, chiar dacă acest titlu i-a revenit după o controversată decizie tehnică.

Recordurile stabilite de GT40 și Ken Miles

ford gt40

Prima victorie a unui GT40 a fost în 1965, la Daytona, cu Ken Miles și Lloyd Ruby la volan. A urmat Sebring, după care Le Mans-ul acelui an a fost un eșec. Însă în 1966, primele trei poziții de la Daytona au fost ocupate de Ford, după care Ken Miles a câștigat la Sebring și, în final, primele trei locuri de la Le Mans au revenit tot piloților Ford. Anul 1966 a fost anul GT40, cu Ken Miles în postură de vedetă absolută.

Povestea de succes a continuat până în 1969

Anul 1969 a fost ultimul în care s-a produs un Ford GT40. În cei 5 ani au ieșit pe poarta fabricii Ford 107 exemplare. În 1969, Ford a cucerit pentru a patra oară consecutiv cursa de 24 de ore de la Le Mans, de această dată existând o diferență foarte mică între următorul clasat, un Porsche 908.

Aproape 10 milioane

Cât de mult ai fi dispus să scoți din buzunar pentru o bucată de istorie? Un model Mk II GT40 a fost vândut pentru aproape 10 milioane de dolari. Dar, ca să fim sinceri, nu prea poți pune un preț pe o legendă, iar GT40 a fost regele legendelor și cel mai de succes model lansat vreodată de compania Ford.

Citește și: Ford Mustang Mach-E, un „ponei” electrizant