10 lucruri pe care să nu le spui niciodată la locul de muncă

Academia Barbatilor

Cuvintele contează. Ele au puterea de a clarifica, de a informa, de a educa, inspira și motiva. Când ești la locul de muncă, ceea ce scoți pe gură poate face diferența în privința modului în care ești perceput și chiar dacă ești sau nu de acord cu asta, felul în care te privesc ceilalți este o componentă importantă a succesului profesional.

Pentru a te ajuta să comunici cu încredere și credibilitate, iată 10 lucruri pe care nu ar trebui să le spui vreodată la job:

1 „Nu-i treaba mea”

ce să nu spui la job
Foto: shironosov

Dacă ți s-a cerut să faci ceva ce nu face parte din descrierea job-ului tău, acesta nu este un lucru care se întâmplă neapărat pentru că un șef încearcă să profite de tine (deși uneori chiar poate fi vorba despre asta). Adesea, aceasta se petrece deoarece superiorul tău crede că poți rezolva problema. Într-un fel, e ca o provocare, iar dacă răspunzi cu „nu-i treaba mea” îi transmiți informația că nu-ți plac provocările, lucru care poate conduce la ideea că nu ești un jucător de echipă.

Dacă simți că nu ai timp, resurse sau aptitudini pentru a îndeplini sarcina respectivă, dă-i de înțeles, apelând la alt tip de discurs: „Pot face asta, dar am nevoie de mai multe clarificări și de ajutor. Există cineva dispus să mă ajute?”. În acest fel, te faci bine înțeles că ceea ce ți se propune este în afara îndatoririlor tale obișnuite, însă arată în același timp dorința de a încerca să pui umărul în a ajuta echipa, învățând ceva nou.

2 „Nu-i corect”

A spus-o Bill Gates, și probabil au spus-o și părinții tăi: viața nu e dreaptă. Cu toții trebuie să facem față la tot felul de provocări și obstacole. Dacă există o problemă apărută la muncă, pune lucrurile în ordine, stabilește o întâlnire cu șeful și discut-o. Dar nu discuta despre „dreptate”, ci concentrează-te pe modul în care să rezolvi acea problemă și pe cum îți afectează ea performanțele la serviciu.

3 „Voi încerca să…”

Cine aude această propoziție își pierde pe loc încrederea. Ea implică ideea că există posibilitatea ca orice ți se va cere să nu fie realizat. Folosește, în schimb, „voi face…” și încrederea se va instala imediat. Dacă crezi că nu ești în stare să faci sarcina respectivă, spune-o direct, prezentând o variantă mult mai realistă.

4 „Cred că…”

Acesta e un mod natural prin care să comunici o părere, dar nu este unul foarte persuasiv prin care să-ți prezinți ideile. Pentru a părea mai sigur pe tine, înlocuiește „crezul” cu „Sunt sigur că…” sau „Am încredere că…”

5 „Nu am timp să vorbesc acum”

ce să nu spui la job

Dacă sună telefonul și nu poți vorbi, nu răspunde. Lasă căsuța vocală (dacă există) să-și facă treaba. Altfel, s-ar putea să fii interpretat greșit. La fel, dacă cineva te apelează la birou când ești pe fugă, roagă-l să stabiliți o întâlnire pentru mai târziu. Acest lucru va arăta că îți prețuiești colegii și colaboratorii, dar și agenda personală.

6 „Ca să fiu sincer cu tine…” sau „Ca să-ți spun adevărul…”

Poate părea ciudat, însă declarațiile prefăcute pot face ca persoana cu care stai de vorbă să gândească ceva de genul: „asta înseamnă că în trecut m-a mințit?” sau „mi-ai ascuns lucruri până acum?”. Renunță la aceste sintagme pentru a înlătura orice dubiu cu privire la onestitatea ta față de ceilalți.

7 „Imposibil” sau „Nu se poate”

ce să nu spui la job
Foto: 500161

Nimănui nu-i place o atitudine pesimistă sau negativistă. Dacă ți se cere să faci ceva, este pentru că persoana respectivă crede că acea sarcină poate fi făcută. În cazul în care ești îngrijorat cu faptul că nu vei putea să-ți faci cu adevărat treaba, răspunde altfel: „lasă-mă să verific opțiunile și resursele și revin cu informații suplimentare”.

8 „Poate sună stupid, dar…”

Afirmând că spui o prostie, îți minimalizezi propriile cuvinte și idei, generând dubiu din start. Ceilalți se pot gândi că „dacă sună stupid, nu cumva chiar el e stupid?”.

Scapă de această frază. Susține-ți ideile cu claritate și încredere. „Am o sugestie…” sau „V-ați gândit la lucrul următor…?” sunt moduri ce pot prefața o idee care arată faptul că ai încredere în tine.

9 „Poate” sau „Depinde”

Când ți se pune o întrebare, un răspuns clar e întotdeauna de dorit. Încearcă să răspunzi prin „da” sau „nu” sau cel puțin să prezinți opțiuni. Dacă ai nevoie de informații adiționale, cere clarificări. Dacă totul e o chestiune de timp, cere mai mult timp. Dar nu fii alunecos sau vag.

10 „E doar o glumă!”

Dacă ai spus asta, înseamnă că, probabil, ai supărat pe cineva. Așa că înlocuiește această propoziție de dezvinovățire cu una în care îți ceri cu adevărat scuze pentru lipsa de tact sau de sensibilitate (și păstrează viitoarele glume pentru tine, în special când persoana respectivă nu are un simț al umorului dezvoltat).

Citește și: Te-ai angajat recent? 4 moduri în care să faci impresie în prima săptămână la job