10 orașe din Europa care au început să interzică mașinile

Academia Barbatilor

Recenta decizie a Consiliului General al Municipiului București de a introduce taxa de poluare Oxigen, de la 1 ianuarie 2020, a stârnit un val de reacții printre șoferii bucureșteni. Argumente pro și contra, în funcție de interesele fiecăruia și de ideile de moment. Dincolo de nemulțumirea generală, și de certitudinea că nici această taxă nu va fi folosită în folosul traficului din oraș și al bucureștenilor, trebuie spus că Bucureștiul nu face decât să copieze marile orașe ale lumii, sufocate în ultimii ani din cauza numărului prea mare de mașini.

Pentru a avea o imagine ceva mai completă, vedem mai jos ce măsuri s-au luat în 10 dintre cele mai mari orașe europene, pe ideea mișcării „car-free” ce are ca scop reducerea poluării și îmbunătățirea siguranței rutiere a cetățenilor. Concomitent, aceste orașe pun un accent din ce în ce mai mare pe transportul alternativ ecologic, cu bicicleta. Dar studiile au arătat că e foarte greu să schimbi obiceiurile de deplasare a unui șofer. Iar nivelul de poluare provenită din traficul auto contribuie cu 20% la cantitatea totală a emisiilor de dioxid de carbon la nivel global. În plus, din cauza acestui tip de poluare, în Europa mor în jur de 10.000 de oameni anual.

Paris: mașinile sunt interzise în prima duminică a fiecărei luni

paris
Foto: Pixabay

Un studiu din 2018, efectuat în 13 orașe europene, a relevat că Parisul este pe locul 2, după Moscova, și înaintea Londrei, în privința proastei calități a aerului. Anne Hidalgo, primarul capitalei Franței, și-a setat o misiune personală din a reduce nivelul poluării, impunând numeroase restricții autovehiculelor.

Mașinile produse înainte de 1997 au fost interzise în centrul orașului în zilele săptămânii, iar municipalitatea plănuiește ca până la anul să permită accesul pe anumite străzi doar automobilelor electrice. Recent, Hidalgo a declarat prima duminică a fiecărei luni zi interzisă circulației mașinilor în intervalul 10-18, în centrul orașului, o regulă care s-a extins și în alte părți ale capitalei.

Londra: mașinile ar putea fi interzise pe jumătate din străzile aflate în centru

În octombrie 2018, cel puțin jumătate din arterele aflate în centrul Londrei erau numite zone cu „prioritate pietonală”. Iar municipalitatea speră să interzică în curând accesul automobilelor, van-urilor, taxiurilor și autobuzelor pe aceste străzi. Noile măsuri fac parte dintr-un ambițios plan de a reduce traficul în Square Mile, așa cum este numit centrul capitalei Marii Britanii, care e traversat zilnic de circa 480.000 de navetiști.

Din aprilie 2019, automobilele private, inclusiv mașinile Uber și taxiurile, au fost adăugate pe lista celor care trebuie să plătească o taxă zilnică de 11,50 lire sterline în cazul în care vor să traverseze centrul în timpul săptămânii (mai puțin weekendul), între orele 7-18. Interesant este că numărul autovehiculelor care intră în centru a scăzut cu 30% de când a fost instituită această taxă, în anul 2003.

Madrid: mașinile vechi au fost interzise în centru

În decembrie 2018, Madridul a început restricționarea vehiculelor pe benzină produse până în anul 2000 și al celor diesel produse până în 2006. Excepțiile sunt mașinile care au locuri de parcare private cumpărate în avans. În 2022, automobilele vechi vor fi interzise complet, în vreme ce vehiculele hibride, cu eticheta „eco” vor avea accesul garantat. Șoferii care vor încălca această regulă vor fi amendați cu 100 euro.

În prima zi în care a intrat în vigoare această regulă, traficul pe cele mai aglomerate străzi ale Madridului a scăzut cu o treime. Municipalitatea așteaptă ca viitoarele restricții să aibă un impact asupa a încă 20% dintre mașini, care să ocolească centrul orașului.

Milano: o serie de interdicții

Ca parte a planului ca până în 2030 Milano să devină un oraș fără mașini diesel, primăria a emis o serie de reglementări. Începând din ianuarie 2019, autovehiculele diesel vechi sunt interzise în cursul săptămânii, aceasta fiind doar o primă măsură, ce urmează a fi extinsă prin interzicerea tuturor mașinilor pe motorină.

Roma: protejarea monumentelor prin interzicerea mașinilor diesel

roma
Foto: rabbit75_ist

Calitatea aerului în Roma e atât de proastă încât afectează deja anticele monumente ale orașului. Un studiu din 2017, comandat de ministerul culturii, a relevat faptul că 3600 monumente din piatră și 60 de sculpturi de bronz sunt deteriorate grav din cauza poluării.

Pentru a combate acest risc, Roma a luat decizia de a interzice autovehiculele diesel până în anul 2024. Primăria a emis și o serie de reglementări legate de interdicții temporare, pe care unii cetățeni le consideră un pic prea dure.

Copenhaga: bicicletele descurajează șofatul

Atmosfera prietenoasă în privința bicicliștilor descurajează șofatul în capitala Danemarcei. Copenhaga ar putea, de altfel, să beneficieze de politica națională care va interzice comercializarea mașinilor pe benzină și motorină începând cu anul 2030 și vânzarea mașinilor hibride începând cu 2035.

Mai mult de jumătate din populația orașului circulă zilnic cu bicicleta, acest obicei fiind încurajat de adevărate „autostrăzi” pentru biciclete, laolaltă cu arterele pietonale, care au apărut în Copenhaga încă din anii ’60. De fapt, Copenhaga este unul dintre orașele europene cu cei mai puțini posesori de automobile.

Oslo: fără mașini în centru

Centrul orașului Oslo e pe cale să devină interzis mașinilor de orice fel, cu toate că nu toți politicienii sunt convinși de asta. Capitala Norvegiei și-a propus, însă, să devină neutră din punct de vedere al carbonului până în anul 2030, iar restricționarea autovehiculelor e un aspect cheie al acestui plan.

2019 a reprezentat un an important în privința măsurilor legate de prezența mașinilor în centrul orașului Oslo, acestea incluzând restricționarea accesului pentru vehiculele particulare, noi artere pietonale și reducerea cu 700 a numărului locurilor de parcare. Planul este interzicerea accesului tuturor mașinilor în centru, o inițiativă pe care un partid conservator a numit-o „un zid al Berlinului împotriva șoferilor”.

Bruxelles: camere video pentru amenzi împotriva mașinilor vechi

Orașul a impus relativ recent o amendă de 400 euro autevehiculelor diesel care intră în centrul orașului. Pentru a pune în aplicare în mod eficient restricția, au fost montate sute de camere video de-a lungul străzilor. Cu toate acestea, ecologiștii susțin că doar 1% dinttre mașinile din capitala Belgiei sunt afectate de această măsură. Municipalitatea speră că până în 2030 vor fi interzise toate mașinile diesel pe întreaga suprafață a orașului.

Concomitent, în Bruxelles se iau o serie de măsuri pentru promovarea transportului alternativ. Un plan de urgență stipulează că metroul, tramvaiele, autobuzele și bicicletele în regim sharing vor deveni gratuite în zilele în care nivelul de poluare e foarte ridicat.

Atena: interzicerea mașinilor diesel până în 2025

atena
Foto: yiannismarmaras

În decembrie 2016, Giorgios Kaminis, primarul Atenei, s-a alăturat omologilor din Paris, Madrid și Mexico City într-un proiect ce vizează interzicerea vehiculelor diesel până în anul 2025. Până atunci, Kaminis speră să interzică accesul tuturor mașinilor în centrul orașului.

În Atena au fost luate deja unele măsuri: mașinile diesel sunt deja interzise în unele zile în centru, cele cu numere de înmatriculare pare sunt interzise în zilele pare iar cele cu numere impare în zilele impare.

Frankfurt: un tribunal a interzis în jur de 60.000 de mașini

În septembrie 2018, un tribunal federal din capitala financiară a Germaniei a interzis accesul din 2019 al tuturor mașinilor diesel vechi. Cancelarul Angela Merkel s-a opus deciziei, numind-o „disproporționată”, iar un reprezentant al celei mai mari organizații auto din Germania a acuzat din răsputeri această decizie. Germania este una dintre cele șase țări care au ajuns recent în atenția Uniunii Europene pentru expunerea cetățenilor ei la o poluare exagerat de mare.

Citește și: 10 rute de parcurs în Europa pentru posesorii de mașini electrice