5 greșeli de evitat atunci când intenționezi să faci un start-up

Academia Barbatilor

Orice aventură, de orice fel, are riscurile ei, pe care trebuie să ți le asumi. Iar un start-up nu e cu nimic diferit. E absolut normal să întâmpini probleme în fazele timpurii și e în firea lucrurilor ca aceste obstacole să facă, de fapt, diferența între poveștile de succes și eșecuri. Obstacolele pot fi, însă, preîntâmpinate, cu o planificare mai atentă a lucrurilor, care te poate ajuta să scapi de unele eventuale probleme apărute din vina ta. Să vedem 5 greșeli de evitat atunci când pui la cale un start-up:

1 Ai un plan prost gândit

start-up

Foto: Pixabay.com

O strategie formală de afaceri nu e o necesitate, dar în schimb e musai să ai o idee foarte clară asupra afacerii și a punctului în care vrei să o aduci. Business plan-ul e privit deseori drept tema de casă pe care nimeni n-are chef s-o facă.

Conform spuselor lui Sujan Patel, vice-președintele departamentului de marketing al unei companii de software, „nu ai nevoie de un business plan de 20 de pagini pentru a avea garantat planul de succes al unei afaceri. Însă trebuie să cunoști cine-ți vor fi clienții, ce vinzi și cât vor dori oamenii să plătească pentru produsul sau serviciul tău”.

2 Nu utilizezi marketingul de tip social media

Abordarea marketingului pe zona de social-media nu trebuie trecută niciodată la „și altele”. Facebook și Instagram (în România), dar și Twitter sau Pinterest, sunt platforme pe care să le folosești pentru a genera vânzări, în vreme ce LinkedIn este rețeaua unde poți construi imaginea de brand, poți intra în contact cu alți antreprenori și poți descoperi noi oportunități de afaceri.

E foarte important să înțelegi care îți este publicul, atunci când dezvolți o strategie de marketing. Testarea apelor cu o audiență generată de rețelele de socializare, cu scopul de a crea o comunitate, la început mică, dar cu potențial de creștere, nu e niciodată o idee rea.

În general, start-up-urile au un buget limitat, așa că sfatul ar fi să investești la început într-o audiență nu foarte numeroasă, în loc să arunci banii pe campanii stufoase de lansare, care s-ar putea să nu-ți aducă rezultatele scontate.

3 Ignori serviciul clienți

Bill Gates spune că „cei mai nemulțumiți clienți reprezintă principala ta sursă de învățare”. Și totuși, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru a relaxa serviciul clienți. A te asigura că un client a avut o experiență plăcută după ce ți-a cumpărat produsul sau ți-a folosit serviciul, e un lucru suprem pentru orice afacere.

Din cauza faptului că multe tranzacții se desfășoară online, și din ce în ce mai multe persoane folosesc telefonul, există tendința de a uita că eventualii clienți pot transforma click-urile în conversii de vânzări, dacă au avut o experiență satisfăcătoare. Implementarea mai multor mijloace de interacționare cu clienții, atunci când nu e posibil să ai o legătură directă cu ei, e o necesitate. Iar acest fapt se face în diverse feluri: e-mail, telefon, chat live, cu atenție sporită la respectarea noilor, complicatelor și controversatelor reguli ce țin de protecția datelor.

Un alt lucru bun este să monitorizezi continuu site-urile de review-uri, pentru a vedea cum reacționează clienții la afacerea ta și pentru a identifica lucrurile de care aceștia sunt nemulțumiți.

4 Ai o infrastructură nepotrivită sau prost pusă la punct

Nu e niciun secret că toate afacerile se bazează pe prezentarea, promovarea și, eventual, vânzările de pe internet. De aceea, e important să ai o prezență solidă a start-up-ului în acest mediu. Afacerea ta trebuie să fie susținută de un website bine făcut, care să aibă un hosting solid și securizat, trebuie să ai adrese de email corespunzătoare cu numele afacerii și un domeniu profesionist, care să inspire încredere și să atragă atenția eventualilor clienți.

5 Nu dispui de un spațiu de lucru care motivează și inspiră

start-up

Birourile Google. Foto: archdaily.com

Sunt șanse bune să trebuiască să lucrezi o perioadă îndelungată de timp pentru a construi compania, fapt ce te-ar putea secătui de puteri. Dacă acest lucru se desfășoară într-un spațiu neprietenos și plictisitor, sentimentul oboselii se va amplifica. E important să ai un birou care inspiră și încurajează creativitatea.

Poate părea un lucru minor, dar un tapet vesel sau un perete pe care se află o oglindă care are o formă ciudată, pot fi lucrurile simple de care un spațiu are nevoie pentru a fi transformat într-un loc plin de inspirație. Adu-ți aminte de birourile Google sau Facebook, în care angajații se simt ca-n Rai, și încearcă, păstrând proporțiile, să faci ceva similar și în ceea ce te privește, devenind astfel mult mai productiv.

Citește și 5 lucruri care să te facă mai fericit la job