5 lucruri care să te facă mai fericit la job

Într-o lume ideală, fiecare dintre noi am avea job-uri ideale. Adică job-ul care ne-ar face plăcere 100% și pentru care ne-am trezi în fiecare dimineață cu maxim de entuziasm. Dar lucrurile nu stau chiar așa. Iar traseul „clasic” e mai degrabă frustrant, una dintre variante fiind că terminăm liceul sau facultatea, apoi ne trezim deja că trebuie să plătim facturi iar pentru asta avem nevoie de un loc de muncă. Găsim unul cât mai rapid și ne dăm seama, după o scurtă perioadă de timp, că nu e ceea ce vrem. Ceea ce ne place. Ceea ce trebuie. Și atunci… cum „negociem” cu un job care nu ne face plăcere și care nu ne face fericiți?

Schimbă-ți atitudinea

Simți că faci o muncă pentru care ești supracalificat și care nu te reprezintă? Sau nu-ți place de șeful tău și trebuie să stai lângă el prestând o muncă de o calitate inferioară? Există o zicală care spune că „așa cum faci orice, așa vei face totul”. Dacă nu desfășori cel mai bun lucru pe care ai putea să-l faci, oricare ar fi motivul, nici celelalte aspecte ale vieții tale nu vor căpăta ce e mai bun. Obiceiurile bune se formează din lucrurile care nu ne plac dar pe care le facem pentru a deveni bărbați de nădejde. Când începi să încerci să dai ce e mai bun din tine, s-ar putea să înceapă să-ți placă și ceea ce faci, din ce în ce mai mult, pentru că în mod cert vei începe să capeți mai multă încredere în tine și să ai satisfacția muncii făcute.

Negociază schimbarea

Un angajat nefericit nu face bine nimănui. Fie că-ți vine sau nu să crezi, nici șeful și nici colegii tăi nu-și doresc ca tu să fii nefericit, deoarece asta le afectează în mod mai mult sau mai puțin direct activitatea. Poate ai în minte faptul că șeful dorește să-ți facă viața un iad. Se poate întâmpla și asta. Dar nu e foarte probabil. Neînțelegerile provin din faptul că aveți personalități diferite sau fiindcă pur și simplu nu-ți cunoaște problemele și frustrările.

Lucrezi prea mult? Nu ești suficient de motivat? Nu ești ok cu salariul? Primul pas trebuie să însemne o întâlnire cu șeful sau cu supervizorul, în care să fii onest și direct și să-i spui ce te nemulțumește, într-un mod civilizat. Poate că te plictisești la birou fiindcă nu ai sarcini provocatoare, așa că jumătate din zi ți-o petreci jucându-te pe computer. Cere o responsabilitate mai mare. Sau poate chiar ai o responsabilitate prea mare și ai ajuns să nu mai poți face față. Poți negocia multe lucruri, inclusiv, de pildă, să lucrezi o zi, sau mai multe de acasă. Lucrurile s-au mai schimbat, în multe companii, iar angajatorii deschiși la minte pot accepta diverse situații.

Setează-ți obiective mici

Dacă ești plictisit și lipsit de provocări la serviciu, setează-ți singur mici obiective de calitate, pe care să le îndeplinești în cele mai bune condiții, la sfârșitul fiecăruia urmând să te întrebi dacă ai făcut cea mai bună treabă. Iar dacă răspunsul e mai degrabă negativ, întoarce-te și ia-o de la capăt. Îți poți seta ca obiectiv, de pildă, inclusiv să termini un proiect cu o zi mai devreme. Sau să-l termini încadrându-te într-un buget mai mic decât cel inițial. Astfel vei atrage în mod cert atenția asupra ta iar munca îți va fi din ce în ce mai apreciată.

Găsește ceva care să te bucure la job

E imposibil să nu reușești să găsești un lucru care să-ți facă plăcere și să te bucure la locul de muncă. Agață-te de el. Îți va da energia și puterea de a continua. Chiar dacă acest lucru înseamnă acea oră în care iei prânzul, măcar vei ști că există o parte a zilei care-ți face plăcere cu adevărat.

Dar conceptul acesta se poate aplica și la munca în sine. Poate că sunt unele activități care nu oferă așa ceva – de pildă, dacă trebuie să faci aceeași piesă la strung, de dimineața până seara. Dar gândește-te că te poți oferi voluntar pentru diverse activități care să-ți facă plăcere. Dacă lucrezi în marketing, voluntariază pentru un proiect de social media sau pentru unul video. Dacă lucrezi în vânzări, vino cu o listă de clienți pe care ți-ar face plăcere să-i abordezi. Introdu în rutina zilnică picăturile care să-ți facă activitatea mai interesantă.

Colaborează cu oamenii care-ți plac

Chiar dacă nu-ți place propriul job, găsește-ți timp să cultivi relații cu persoanele care-ți plac și care au legătură cu munca ta. Nu trebuie să fiți cei mai buni prieteni dar a avea un amic la serviciu e important. Poți merge cu el la prânz sau poți dezvolta proiecte interesante, în afara job-ului. În plus, amintește-ți să faci networking, să stai în contact cu cât mai multe persoane, fiindcă astfel sădești semințe care nu se știe când îți vor fi de folos în viitor.