5 lucruri simple, pe care le poți face pentru a fi mai sănătos

Academia Barbatilor

Vrei să fii mai sănătos, dar o „revizie generală” e imposibilă acum. Schimbarea completă a stilului de viață și a dietei presupune resurse de timp și un efort considerabil, ca să nu amintim și de bani. Iar aceste lucruri nu sunt întotdeauna posibile, în condițiile unui program de lucru strâns, a unui buget limitat și a altor probleme. De aceea, degeaba îți propui tot felul de rezoluții legate de sănătate și de forma generală: nu ai cum să te ții de planuri.

Și totuși, a face o schimbare în privința sănătății personale nu trebuie să fie întotdeauna un proces atât de dificil. Fie că vrei să scapi de kilogramele în plus, să ai o stare mai bună, să nu mai ai probleme cu tensiunea sau pur și simplu să ai câteva rutine de viață sănătoasă – toate acestea nu sunt lucruri complicate. Iată ce să începi să faci chiar de astăzi, pentru a fi mai sănătos:

1 Dormi mai mult

Acesta e un lucru pe care îl auzi deseori, dar care e extrem de important. Ce poate fi mai simplu și mai… gratuit decât să te duci să te culci? Un somn nocturn de 7-8 ore, desfășurat în aproximativ același interval orar, permite organismului să-și regleze procesele, să repare celulele distruse, să construiască rezerve de energie ș.a.m.d. Un somn regulat și profund contribuie în proporție foarte mare la o sănătate mentală și fizică bună.

Dacă suferi de insomnie sau te chinui să adormi după ce te urci în pat, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să-ți setezi o rutină a somnului, de la care să nu te abați. Du-te la culcare la oră fixă și încearcă să respecți zilnic acest orar. În plus, cu 30-60 de minute înainte de somn, închide orice aparat electronic, permițând creierului să se deconecteze. Fă un duș relaxant, apoi bagă-te-n pat.

2 Bea mai mult apă decât ai crede că ai nevoie

cum să fii sănătos

Foto: Pixabay

Și asta auzim aproape zilnic. Ceea ce trebuie să știi este că „suficientă” apă înseamnă, probabil, mai mult decât crezi tu. Experții spun că trebuie să bem zilnic un minim de 6-8 pahare. Sau 1,2 – 1,5 litri pe zi. Această cantitate minimă crește în cazul în care mergi la sală, alergi sau dacă lucrezi și trăiești în condiții de căldură și umiditate.

Să bei multă apă nu ar trebui să fie nici greu, nici costisitor. Există multe aplicații care te ajută în legătură cu apa, amintindu-ți că trebuie să bei un pahar sau dându-ți indicii despre cât ai băut deja. Cel mai simplu e să iei cu tine o sticlă de 1 litru, pe care să o umpli de două ori pe zi, urmând ca înainte să adormi aceasta să fie goală.

3 Introdu aceste alimente în dietă

cum să fii sănătos

Foto: Pixabay

Conținut scăzut de zahăr, conținut scăzut de grăsimi, proteine multe, keto, raw – se pare că sunt multe lucruri pe care ar trebui și nu ar trebui să le mâncăm. Există atât de multe tendințe, sfaturi, mode, diete etc, multe dintre acestea bătându-se cap în cap, încât uneori devine de-a dreptul copleșitor să urmezi vreun sfat în legătură cu dieta.

O schimbare generală a dietei, precum urmarea unui plan strict de alimentație, poate fi o provocare uriașă, greu de urmat pe o perioadă mai lungă de 1-2 săptămâni. Mult mai ușor, însă, este să adaugi fructe și legume în alimentație. În acest fel, vei face organismului un favor:

  • Legumele verzi, precum spanacul, kale și broccoli: sunt foarte bogate în vitamine și minerale
  • Peștii grași, precum somonul și tonul, bogați în acizi Omega-3
  • Proteine ușoare, aflate în pui, pește și legume, pentru creșterea masei musculare și regenerarea celulelor
  • Cereale integrale – pâine integrală, paste integrale – pentru energie și sănătatea stomacului

4 Renunță la fumat

Dacă ești fumător, renunțarea la țigări va aduce un beneficiu enorm sănătății. Nu e o decizie ușoară, fiindcă nicotina e o chimicală cu grad mare de dependență, iar renunțarea bruscă la fumat poate avea o serie de efecte adverse, de la anxietate la iritabilitate și insomnie. S-ar putea să ai nevoie de 30 de încercări de a te lăsa de fumat, dar important e să nu te lași bătut.

O modalitate mai simplă de a face trecerea către o viață fără țigări este să le înlocuiești cu țigara electronică. E un proces pe care-l poți controla, urmând a scădea, pas cu pas, până la zero, nivelul de nicotină pe care-l vapezi.

5 Introdu în rutina zilnică execiții fizice nepretențioase

scari cum să fii sănătos

Foto: Pixabay

Stabilirea unui regim cotidian de fitness, care încorporează un antrenament de forță, cardio și flexibilitate, cu exerciții aerobice și anaerobice, poate fi descurajant, dacă nu chiar imposibil. Nu oricine are timp și bani ca să meargă la sală de cinci ori pe săptămână.

Și totuși, a fi activ și a rămâne în formă, nu presupune că trebuie să mergi la extrem. Introducerea câtorva exerciții fizice în rutina cotidiană reprezintă o schimbare semnificativă pentru sănătate. O poți face fără greutate și fără a-ți modifica în mod dramatic programul pentru asta. De pildă:

  • Nu mai lua liftul, ci urcă pe scări. La job, acasă, la mall
  • Parchează în cel mai îndepărtat capăt al parcării, pentru a face câțiva pași în plus până la birou
  • Coboară din autobuz cu o stație mai devreme și parcurge pe jos distanța până la locul în care vrei să ajungi
  • În pauza de masă, ieși și fă o plimbare de câteva minute
  • În loc să mergi cu prietenii în bar, sugerează-le activități care presupun mișcare fizică, gen paintball, tenis sau drumeții.

Citește și cum să te calmezi când ești tot mai stresat