Gentleman`s Etiquette: 5 pași către o primă impresie bună

Academia Barbatilor

În viață există cutiuțe. Dar cutiuțele nu stau doar în dulap sau pe birouri ci ele există și în mințile oamenilor. Când cineva face cunoștință cu tine, te așează automat într-o cutiuță. Ești o persoană de succes sau un loser? Ești politicos sau mitocan? Merită să aveți o relație (de orice natură) sau nu? Cutiuța aceasta reprezintă propriul tău status.

Propui unei femei o întâlnire și ești refuzat? Oare în ce cutiuță te-a așezat? Te duci la un interviu și te-au respins? În ce cutiuță ai ajuns? Vrei să convingi un grup de investitori și n-ai succes? În mod cert, ești în cutiuța nepotrivită. Probabil că „nepotrivită” este chiar cuvântul… potrivit. Pentru că meriți o cutiuță mai bună. Doar că nu lași să se vadă asta. Și, știi cum se spune: ești ceea ce arăți că ești.

Vestea bună e că poți controla cutiuțele astea. Cun un pic de răbdare, cu exercițiu și cu buna înțelegere a celor 5 moduri de a-ți defini un status personal care să impună respect:

Zâmbește și fii stilat

zambetE posibil să te afli într-o perioadă depresivă. Probabil urmează să te duci la un interviu pentru o slujbă pe care ești aproape sigur că n-o s-o iei. Sau poate te duci la o întâlnire… o altă întâlnire, a treia în această lună, pierzându-ți orice speranță că de data asta va fi cu succes.

Chiar crezi că e ok să te consideri învins dinainte de a intra în luptă? Poate că da. Dar nu e deloc ok să arăți ca și cum ai fi învins. Pentru că în acest fel chiar ai pierdut bătălia. Deci chiar dacă sorții par să-ți fie împotrivă, poartă-te de parcă lucrurile ar sta complet pe dos. Arată-le tuturor că ești un învingător… zâmbind.

Un zâmbet încrezător (nu arogant) îți poate ridica starea de spirit. Studiile au relevat faptul că, dacă vorbim despre atractivitatea pe care o poți avea, e mai bine să zâmbești decât să fii încruntat sau să ai o față neutră. Iar lucrurile nu se opresc aici. Un zâmbet de genul „sunt un super-tip” nu are cum să rupă norii atâta timp cât vine la pachet cu o imagine de „nu valorez nimic”. Asta înseamnă că oamenii judecă o carte după copertă? Din păcate, da, de cele mai multe ori. Asta e lumea în care trăim, una în care prima impresie contează.

Reține însă că a te îmbrăca bine nu e o chestiune de bani. Doar cei bogați și celebri își arată statusul prin haine. E vorba despre cum porți hainele și despre cum îți asociază oamenii ținuta cu gândurile și sentimentele pozitive. Ce înseamnă asta? Să ai un corp care să arate armonios. Să te îmbraci în conformitate cu vârsta ta. Să arăți bine în situațiile formale și mai puțin formale. Să îți alegi cele mai potrivite accesorii (pantofi, pălării, cravate etc).

Încearcă o atitudine de forță

A trebuit să te prezinți la un interviu și aștepți în lobby. Ai un c.v. bun, știi exact ce trebuie să spui dar… abordezi o poziție nepotrivită: capul îți este îndreptat spre podea, brațele sunt încrucișate, picioarele sunt lipite. Arăți ca un tip care crede că e cel mai bun candidat pentru acel job? Nu. Arăți mai degrabă ca unul care nu valorează nimic.

Înainte de un interviu sau de o prezentare trebuie să abordezi o atitudine de forță. Pe care ți-o poți seta într-un minut în sala de baie sau într-un loc în care ești singur. E important să realizezi că trebuie să îți setezi corpul pe o poziție care să inspire forță. Și care va transmite forță și minții tale. S-au făcut studii specifice care au așezat unii lângă alții înainte de un interviu important bărbați ce aveau o atitudine de forță și bărbați ce aveau o atitudine bleagă, ambele tipuri având capacități intelectuale și aptitudini similare. Întotdeauna, cei care aveau o poziție optimistă și puternică au susținut interviul mai bine, dovedind că sunt mai „angajabili”.

O ținută corectă pe scaun

Nu ne dăm întotdeauna seama dar modul în care ne așezăm transmite un semnal non-verbal. Oamenii au tendința de a-i judeca pe cei cu care interacționează și în funcție de felul în care aceștia stau pe scaun.

De ce? Spre deosebire de poziția în picioare, membrele inferioare au mai multe opțiuni pentru a te reprezenta. Îți poți ține picioarele lipite unul de altul, aceste fiind un semn al unui caracter închis, similar cu cel al brațelor încrucișate. O poziție destul de inconfortabilă pentru bărbați.

Sau, pentru a avea o poziție corectă, îți poți ține picioarele depărtate la o distanță de 30-60 cm, având spatele drept. Cealaltă postură este să ții un picior peste celălalt, sprijinindu-te cu mâna pe piciorul ridicat – o atitudine lejeră și prietenoasă. Ambele poziții sunt confortabile, afișează deschidere și transmit o atitudine mai puțin defensivă, crescându-ți nivelul de încredere. Aceste poziții arată, de asemenea, faptul că asculți activ în timpul ședințelor sau a evenimentelor.

Atenție la cum strângi mâna și la contactul vizual

Știi că trebuie să strângi mâna persoanelor pe care le întâlnim și să le privim în ochi pe parcursul conversațiilor. Este o lecție de bază. Problema este că nu suntem învățați și cum s-o facem.

Există un fel de „nu-i suficient” și „e prea mult” pentru ambele aceste situații. Pentru a-ți arăta încrederea și bunele intenții, trebuie să găsești întotdeauna calea de mijloc. Altfel, oamenii vor avea impresia că nu ești de încredere încă din primele secunde în care te cunosc.

Cum arată o strângere de mână sănătoasă? Nu-i atinge celeilalte persoane doar degetele, fără să-i prinzi întreaga mână. Extrema cealaltă este să-l strângi prea puternic sau să faci mai mult de două mișcări sus-jos. Aceste lucruri vor transmite că ești nervos și surescitat. Strânge mâna ferm, nu o lăsa moale ca o piftie, nu da drumul mâinii pe care o strângi după o fracțiune de secundă dar nici n-o reține prea mult.

La fel stau lucrurile și cu contactul vizual, care e crucial atunci când dai mâna cu cineva. Dar dacă se prelungește prea tare, devine dubios. Cei de la Universitatea British Columbia au făcut un studiu în care obligau studenții să-și prvească vorbitorul fie în ochi, fie la gură. Rezultatul a relevat faptul că cei din prima categorie se simt mai puțin confortabil atunci când ascultă, considerând că vorbitorul  fost „agresiv” cu acel contact vizual. Prin urmare, când trebuie să susții un discurs sau o prezentare, niciodată să nu ai contact vizual cu o singură persoană pe o perioadă lungă de timp.

Învață să comunici

comunicareNu e suficient să-ți placă să vorbești. Trebuie să înveți să comunici. De ce? Pentru a-ți cunoaște partenerii de dialog, pentru a împărți idei cu aceștia, pentru a avea discursuri productive, nu plictisitoare. Pentru a le transmite inspirație, pentru a-i lumina sau pentru a-i face să se simtă fericiți.

Cum faci să se întâmple aceste lucruri? Important e să fii un bun povestitor. Povestitorii găsesc întotdeauna calea de a se conecta cu cei care-i ascultă și să-i facă atenți. Sunt trei lucruri legate de această artă a povestirii pe care trebuie să le atingi: profesional, social și romantic. Pentru asta e nevoie de practică și repetiție.

O altă tactică foarte bună este să folosești umorul pozitiv în toate conversațiile. Studiile au relevat faptul că suntem mult mai atrași de bărbații care sunt glumeți, spirituali și creează o atmosferă bună, spre deosebire de cei care se plâng continuu și scot în evidență doar aspecte negative. De ce apreciază oamenii umorul? Pentru că un om cu simțul umorului demonstrează indirect că este inteligent. Și, în general, oamenii inteligenți sunt percepuți și primiți mai bine. Așa că nu subevalua talentul în comunicare.

Cu toții avem nevoie să ne prezentăm bine în fața celorlalți. Uneori ne luptăm cu încrederea în noi. Ne simțim diferiți de cei care se află în aceeași încăpere cu noi și avem un sentiment de stânjeneală. Suntem prea nervoși atunci când ar trebui să fim naturali. Dar dacă reușești să îți amintești de aceste 5 reguli, să le exersezi și să le pui în practică, vei avea rezultate pe măsură: vei fi ascultat, respectat, te vei simți confortabil și lucrurile vor merge mai bine.