5 motive pentru care ar trebui să te lași de fumat pentru a progresa în carieră

Academia Barbatilor

Fumatul are consecințe dezastruoase asupra trupului și spiritului. Știm despre acestea și nu le putem ignora. Marile companii descurajează fumatul la locul de muncă. S-au făcut studii care au demonstrat și au documentat consecințele economice ale acestui viciu. De aceea, am sintetizat mai jos 5 motive pentru care ar trebui să te lași de fumat pentru a progresa în carieră.

Însă nu doar companiile ar trebui să aibă grijă de acest aspect ci, în primul rând, înșiși fumătorii. Se pare că, în medie, fumătorii au salarii mai mici decât nefumătorii. Ba mai mult, din ce în ce mai multe companii preferă să angajeze nefumători. Și tot din ce în ce mai multe au propriile politici legate de fumatul la locul de muncă.

În aceste condiții, care există mai degrabă în companiile occidentale, dar care prind contur tot mai mult și în cadrul celor din România, e de înțeles de ce să te lași de fumat e unul dintre cele mai bune lucruri pe care le-ai putea face, privind de această dată nu doar din perspectiva sănătății ci din cea a carierei.

motive pentru care ar trebui să te lași de fumat1 Îți crește încrederea în tine

Fumatul vine la pachet cu o mulțime de efecte secundare care îți afectează viața socială și, în mod repetat, îți scad încrederea în propria persoană. Una dintre cele mai neplăcute și iritante laturi ale fumatului este mirosul rezultat, de la fum la mucurile de țigară și nicotină.

Acest miros poate fi un motiv suficient pentru ca alte persoane să ignore un fumător. Fumatul cauzează respirație urât mirositoare, dantură îngălbenită, paloare a pielii – toate acestea pot avea efecte psihologice majore la locul de muncă. Dacă, de pildă, ai o funcție în zona relațiilor publice sau a marketingului, mulți oameni își pot forma o impresie negativă despre tine din cauza igienei precare cauzate de fumat.

Acești factori duc la scăderea încrederii, la izolare (sau auto-izolare) și chiar la depresie. Renunțarea la fumat îți va îmbunătăți igiena dentară și condiția pielii și te va scăpa de mirosurile neplăcute.

Dacă nu poți renunța dintr-o dată, ia în calcul, ca alternativă, țigările electronice. Măcar acestea rezolvă în bună măsură o problemă majoră, cea a mirosului.

2 Organismul tău devine mai sănătos

fumatUn trup sănătos e mai eficient și mai productiv, două lucruri importante pentru orice job ai avea. Dacă suntem sănătoși, suntem automat mai activi, mai concentrați și mai ambițioși, lucruri care se reflectă asupra performanțelor la muncă.

Fumatul are legătură directă cu letargia și epuizarea. Țigările ne fură din prețioasa energie și ne face mai puțin ambițioși. Studiile științifice arată că fumatul scade nivelul oxigenului din sânge, ceea ce înseamnă că scade și forța mușchilor, inclusiv a activității cerebrale. Fumătorii au tendința de a-și lua mai multe zile libere pe motive medicale decât nefumătorii.

3 Dacă renunți la fumat dai un bun exemplu

Trăim într-o societate care nu doar că e dependentă de fumat dar în același timp îi recunoaște efectele nocive. Un studiu făcut de Centers for Disease Control and Prevention arată că 70% dintre fumători vor să se lase de fumat. În același timp, societatea acceptă vicisitudinile fumatului și îi răsplătește în mod natural pe nefumători.

Nefumătorii sunt priviți adesea drept modele în societate. Companiile își doresc lideri nefumători, fiindcă fumătorii vor aduce subliminal un vibe greșit organizației. E adevărat că aceste lucruri se regăsesc mai degrabă în mințile noastre și nu în declarațiile oficiale. Dar nefumătorii sunt percepuți mereu drept oameni mai disciplinați, mai focusați și mai energici.

4 Îți crește nivelul de concentrare

Fumatul are un impact bizar asupra creierului nostru. Pe termen scurt, nicotina îmbunătățește capacitatea de concentrare. În același timp, duce centrul plăcerii într-o nouă zonă, prezența ei devenind iritantă.

Fără un necesar constant de fum, capacitatea de concentrare începe să scadă iar fumătorul devine capricios și dezordonat. Pe termen lung, fumatul te transformă într-un sclav al nicotinei.

Pentru a controla nivelul de nicotină poți încerca să iei pastile cu nicotină sau să vapezi dintr-o țigară electronică, reducând în timp cantitatea de nicotină. Țigările electronice au această capacitate de a merge până acolo încât la un moment dat să vapezi… aer.

 5 Mai puțin stres, mai puține angoase

Depressed man smoking and drinking away his problems. Over thinking his losses. Shot on black background.

Fumatul a fost asociat cu creșterea stresului și a anxietății. Dacă fumezi constant (și mult) îți crește nivelul de dopamină, o substanță din organism care e responsabilă pentru stările noastre de spirit. Practic, dopamina este hormonul sistemului nervos. Un exces de dopamină duce la retragerea stării de bine și instalarea paranoiei, a dependențelor sau a fobiei (sursa).

Tot așa apare și stresul fără o cauză anume, care, evident, se agravează în situații cu adevărat stresante. În unele cazuri stresul duce la mânie și furie. Iar aceasta e o atitudine care nu are ce căuta într-un loc de muncă, aducându-ți multe bile negre în caz că aceste stări devin repetitive.

Așadar plăcerea pe termen scurt, cauzată de excesul de dopamină, e extrem de periculoasă pe termen mediu și lung. Dacă ai probleme medicale legate de tensiunea cardiacă sau altele ce țin de managementul stresului, e bine să te adresezi medicului, nu să cauți rezolvarea fumând.

Citește și despre acneea hormonală la bărbați. Cauze și tratamente