6 branduri auto care s-ar putea să dispară în următorii 10 ani

Academia Barbatilor

Dacă privim dincolo de orizont putem anticipa faptul că e posibil să vină vremuri grele pentru cei din industria auto. Războaiele comerciale sunt la ordinea zilei. Mașinile urmează trendul simplificării și trecerii în zona electrică. Vânzările auto sunt în scădere. Lumea automobilelor trece printr-o perioadă de tranziție. Marea criză de acum câțiva ani a făcut victime în rândurile unor branduri importante, precum Saab și Hummer, aducând alte nume pe tapet.

Cum vor sta lucrurile la următoarea perioadă de criză? Cine va „muri”, cine va prospera? Nu știm încă. Dar, bazându-ne pe ceea ce știm pentru moment, putem anticipa unele lucruri și putem face o listă cu șase branduri auto care au multe premise să intre într-o zonă nu tocmai fericită.

Chrysler

Chrysler Pacifica. Foto: Forbes

Fiat-Chrysler e o companie care a făcut lucruri fantastice, creând branduri pe nișe. Dodge produce mașini performante. Ram face camioane. Jeep face SUV-uri (și, mai nou, camioane mai mici). Dar toate astea lasă un spațiu prea mic pentru însuși brandul Chrysler. În prezent mai există doar două modele Chrysler în oferte: vechiul sedan 300, ale cărui vânzări în 2019 sunt mai mici cu 39%, și minivan-ul Pacifica, și el cu o scădere de 29% în vânzări.

Sigur, Chrysler are o foarte bună prezență în social media, #vanlife fiind un hashtag deja celebru. Dar nu există deocamdată semnale clare care să indice o revigorare a brandului. Așa că viitorul se anunță dificil pentru producătorul de sedane de lux, din gama de jos.

Maserati

Maserati GranTurismo MC. Foto: Ken Garff Automotive Group

Maserati e un brand care se confruntă cu o confuzie: e prea cunoscut ca să dispară, dar automobilele lui sunt prea nișate pentru a performa la vânzări. Conceptele care stârnesc aplauze au nevoie de perioade prea îndelungate pentru a intra în producție. Ferrari a ținut Maserati în viață, livrându-i motoare încă din anul 2002, dar pentru anii care urmează, planurile la Maranello sunt de a se concentra pe propriile modele și producții.

Aceste lucruri pun multe semne de întrebare asupra viitorului Maserati. Vor lua motoare de la Alfa Romeo? Vor lansa un SRT Hellcat Quattroporte? Nimic nu e limpede. Chiar și cu ajutorul de acum al celor de la Ferrari, vânzările au scăzut cu 28 de procente în 2018. Iar primul trimestru al lui 2019 e și mai negru.

Mini

Mini John Cooper Works. Foto: Mini

BMW a cumpărat brandul Mini în anul 2000, dar trenul nostalgiei acestor simpatice automobile britanice s-a pus de mult în mișcare și a dispărut în neant. Americanii nu mai cumpără de ceva vreme mașini mici. Vânzările clasicului Mini cu două uși sunt, astăzi, la circa o treime din cele de acum zece ani. Mini a devenit mai degrabă o companie de SUV-uri ciudate, a cărei locomotivă este Countryman, un model care, iată, scade și el în vânzări, în 2019, cu 35%!

Au fost zvonuri, multe cu baze reale, că BMW închide dealership-urile Mini. Brandul va avea două „șocuri” – primul, cel al modelului Mini electric, al doilea, cel al mai puternicului John Cooper Works (deja pe piață). Dar, dacă tehnologia preia frâiele stilului retro, se pune întrebarea: de ce să nu cumperi un BMW, în loc de Mini?

Tesla

Tesla Model 3. Foto: Teslarati.com

Tesla are cele mai bune mașini electrice de pe piață. Model 3 a fost cel mai bine vândut automobil de lux în Statele Unite, în 2018. Și totuși, acest succes nu a făcut din Tesla o companie stabilă. Aceasta a pierdut 702 milioane de dolari în primul trimestru al lui 2019, iar acțiunile la bursă au scăzut cu mai bine de 40% din decembrie 2018 încoace.

Cei de la Tesla au răspuns aproape cu disperare. Planurile de afaceri și prețurile s-au schimbat aproape săptămânal. Compania abia dacă a mai dat publicității comunicate legate de noile modele și planuri, cum ar fi acela de a înființa un serviciu de taxiuri de lux.

Porsche, Mercedes și alte companii sunt cu ochii pe tehnologiile Tesla, în vreme ce destinul companiei intră în zona de pariuri: e bun drumul pe care-l urmează sau nu? Rămâne de văzut.

Cadillac

CadillacSeria V. Foto: Cnet

După decenii în care a stat pe primul loc în nișa ei din America, în anii ‘80 și ‘90 Cadillac a fost depășită de companii precum BMW și Lexus. De atunci, brandul se chinuie să găsească un mesaj nou și potrivit pentru targetul său. Lansarea unui sedan performant la începutul anilor 2000 a fost o încercare decentă, care a durat până în momentul în care americanii au încetat să cumpere sedanuri.

Acum, Cadillac încearcă să meargă mai departe, propunând un SUV de lux, un model mai puțin performant din Seria V și, pentru la anul, pregătind intrarea pe zona de lux a automobilelor electrice. Sunt acestea ultimele cartușe ale acestui brand istoric?

Bentley

Bentley Continental GT. Foto: Motor1.com

Din 1998, Bentley este o subsidiară a grupului Volkswagen, iar viitorul companiei în acest context pare un pic periculos. La suprafață, Bentley pare mai bine plasat ca Lamborghini, de pildă, pentru a distribui motoare și platforme. Brandul Bentley este britanic și este despre luxul clasic: lemn și piele plus motoare derivate de la Porsche – o combinație care nu e rea deloc. Partea proastă legată de Bentley este că acest pedigree aristocratic nu se regăsește întotdeauna în partea de profit.

Într-o perioadă în care Volkswagen caută să taie costurile, Bentley pierde bani cu fiecare autovehicul pe care-l vinde, primind un ultimatum criptat legat de profitabilitatea pen următorii doi ani.

Citește și: 10 lucruri interesante despre Lexus