7 lecții de business de la Gordon Ramsay

Gordon Ramsay e un bucătar. Sunt sute de mii de bucătari în întreaga lume. Dar Ramsay e unul dintre cei mai buni. Unii ar spune chiar că e cel mai bun, dar, așa cum știm, clasamentele sunt relative și subiective. Cert e că Gordon Ramsay a atins maximul de succes în această zonă: e celebru, desfășoară business-uri care-i aduc milioane în conturi și știe exact ce vrea de la oameni. Cum a ajuns aici? Hai să vedem 7 lecții de business de la Gordon Ramsay, pornind de la propria lui filosofie asupra existenței de zi cu zi:

Nu fii prea deștept

Ceea ce s-ar traduce, mai degrabă, prin celebra expresie englezească, nu fii… „smart arse”. Mai exact, nu fii prea deștept în legătură cu un lucru simplu, fiindcă e posibil să strici tot ceea ce încerci să clădești. Ramsay explică acest fapt atunci când vorbește despre preparatele sale. Când încerci să adaugi o mulțime de chestii în plus, crezând că o să faci un preparat mai șmecher, vei distruge totul. Păstrează lucrurile simple și curate. De pildă, ești un blogger și crezi că dacă adaugi tot felul de widgeturi în pagină, vei avea un site mai cool? Greșit. Vei avea unui mai neprietenos, care se va încărca mai greu.

Cunoaște-ți piața

Gordon Ramsay ne învață că trebuie să ne cunoaștem foarte bine piața pe care activăm. Pe partea de restaurante, de pildă, dacă ne deschidem o afacere într-o zonă în care oamenii sunt obișnuiți să mănânce un anumit gen de mâncare, iar tu le oferi altceva, nu vei ajunge niciodată popular.

Cunoaște-ți piața și doleanțele clienților apoi folosește aceste informații pentru a avea produse prin care să le dai exact ceea ce vor. Este exact strategia pe care a folosit-o Apple, atunci când a creat iPod-ul. Una care a funcționat extraordinar.

Cere ajutor dacă ai nevoie de el

Nu ai de ce să nu ceri ajutor, în caz că ai nevoie. Încăpățânarea, orgoliul și timiditatea nu-și au locul în afaceri. Chiar dacă îți spui ție însuți de fiecare dată că ai găsit răspuns la toate problemele, nu e deloc așa. Sunt o mulțime de persoane care au făcut sau fac ceea ce vrei să faci și tu, sau ceva asemănător, care au o experiență mai mare și care te pot ajuta. Cu un sfat, cu o soluție, poate chiar cu mai mult. Fă parteneriate cu ei, întreabă-i, cere-le părerea. Dacă te-ai blocat și nu întrebi pe nimeni ce să faci, vei rămâne blocat.

Nu face niciodată rabat de la calitate

Nu trebuie să te grăbești niciodată, doar ca să vezi treaba terminată. Sau să mergi mai departe cu ceva ce știi că nu e așa cum trebuie să fie. Nu vei câștiga nicio medalie cu un lucru care e „aproape extraordinar”. Ori oferi ceva extraordinar, ori vei rămâne mediocru.

A nu te preocupa de o calitate înaltă a produselor tale este greșeala pe care o fac mulți și care conduce la nemulțumiri atât din partea clienților cât și a ta, fiindcă nu vei avea rezultatele scontate. Alocă-ți timpul necesar pentru a face lucrurile perfecte. Iar dacă nu-ți ies așa, ia-o de la capăt.

Comunică în permanență

Ce-are-a face business-ul cu comunicarea? În special atunci când vorbim, de pildă, despre o echipă de bucătari, care lucrează într-un restaurant de clasă, dacă nu există o excelentă comunicare între ei, vor apărea probleme foarte mari. Comunicarea în afaceri e un lucru incredibil de important. Iar menținerea unui nivel înalt al comunicării duce la păstrarea unei bucle care-ți va spune în permanență ce se întâmplă cu propria ta afacere.

Nu deveni prea ambițios pentru calitățile tale

Ne întoarcem din nou la aceeași idee: păstrează lucrurile simple și curate. Dacă începi să devii prea ambițios pentru ceea ce știi cu adevărat să faci și pentru mărimea afacerii tale, vei sfârși prin a te scoate singur din cărți, nereușind să faci ceea ce ți-ai propus.

Nu spune nimeni că nu e bine să visezi și să vrei să fii mai mult decât ești. Dar fă-o doar atunci când ai resursele și cunoștințele necesare. De pildă, să presupunem că vrei să începi să-ți promovezi afacerea pe rețelele de socializare. Și ai în minte de la bun început Facebook, Twitter și Pinterest. Nu porni cu toate odată. Concentrează-te pe una și crește-o până la un nivel de audiență ridicat. Apoi, ia-o la rând pe a doua. Dacă te focusezi pe toate trei, timpul ți se va diviza, nu vei aloca suficient pentru niciuna și niciuna nu va crește așa cum îți dorești.

Crește prin descreștere

Există o lege care spune că uneori diminuarea poate aduce creșteri. E posibil ca la un moment dat să ajungi să angajezi mai mulți oameni decât ai nevoie iar productivitatea muncii să înceapă să scadă. Aplică atunci această regulă, de care ține cont mereu și Gordon Ramsay: dacă ai un angajat care nu e în stare să contribuie suficient de bine la produsul final și, din cauza lui, productivitatea scade, scapă de el, micșorează astfel costurile și profitul va crește.

(Feature foto: gordonramsey.com)