7 lecții de viață de la Bill Gates, care să te ajute în afaceri

Academia Barbatilor

Atunci când pornești o afacere care speri să fie de succes ai nevoie de un spirit antreprenorial dezvoltat, de bani, de curaj, de multe alte lucruri. În același timp, însă, n-ar fi rău să arunci o privire asupra filosofiei de business a unor oameni care au avut un succes major. Unul dintre aceștia este, fără-ndoială, Bill Gates, co-fondatorul companiei Microsoft și, totodată, una dintre cele mai bogate persoane de pe planetă. Iată 7 lecții de viață oferite de Bill Gates, care să te ajute în dezvoltarea propriei afaceri:

lecții de la bill gates
Foto: The Verge

„Succesul e un profesor prost. Seduce oamenii inteligenți, făcându-i să creadă că ei nu pot pierde”

Ce deprindem de-aici? Toată viața ne străduim să facem lucrurile să meargă, fapt pentru care merităm felicitări. Asta nu înseamnă, însă, că eșecul nu mai este posibil. Rămâi umil și învață tot ce se poate învăța în continuare. Faptul că ai făcut profit după o afacere nu înseamnă că se va întâmpla la fel cu toate cele care vor urma. Așa că, deschide bine ochii în continuare, fii atent la deciziile pe care le iei și nu afișa o atitudine arogantă, fiindcă e posibil ca în acest caz să treacă oportunitățile pe lângă tine fără să-ți dai seama.

„Toți avem nevoie de un antrenor. Nu contează că ești baschetbalist, tenismen, gimnast sau jucător de bridge”

Cu alte cuvinte, cu toții avem nevoie de persoane care să ne ofere feedback-uri. Cineva care să se pună în situația noastră, să privească lucrurile în mod obiectiv, să analizeze și să fie critic. Deci, fie că ai o mică afacere de familie sau că activezi într-o companie aflată în Top 500, amintește-ți să ai un mentor de încredere, care să te pună pe direcția cea bună atunci când greșești. Această persoană te poate sfătui și atunci când apare eșecul.

„Chiar dacă e vorba de Google, de Apple sau de cei care oferă softuri gratuite, avem mereu parte de competitori fantastici, care ne fac să stăm pe vârfuri”

Sigur că rivalii nu-ți sunt neapărat simpatici, iar scopul tău este de a anihila competiția, în termeni de vânzări. Dar amintește-ți că cei împotriva cărora duci această luptă sunt cei care oferă un impuls nevoii de a inova și de a rămâne în prim-plan, forțându-te nu doar să fii mereu cu un pas înaintea lor ci să te autodepășești pe tine însuți.

„Oamenii se tem întotdeauna de schimbări. Oamenii se temeau și când a fost inventată electricitatea”

Ignoranța și incertitudinea în legătură cu ceva nou vor fi întotdeauna prezente. Dar, indiferent de ceea ce cred masele, explorarea necunoscutului va duce către inovație. Nu te teme să încerci lucruri neconvenționale. Unele pot duce către nicăieri, dar altele te pot ridica la rangul de zeu.

„Cei mai nefericiți clienți reprezintă cea mai bună sursă de cunoaștere”

Chiar dacă ai impresia că producția decurge minunat, ultimul cuvânt în această privință o are publicul larg. Așa că, dacă persoanele care-ți cumpără produsele sunt de părere că se poate îmbunătăți ceva, ascultă-le! Asta nu înseamnă, banalizând, că întotdeauna clientul are dreptate, dar Gates spune că un client mai puțin satisfăcut te poate ajuta în momentul în care există unele neajunsuri în producție, rezultatul luării în calcul a opiniei fiind îmbunătățirea și perfecționarea produselor și serviciilor.

„Obișnuiesc să încurajez oamenii, spunându-le ce e bine și ce nu. Evident, așa conduci un business având parte de cei mai buni oameni, care iubesc să-și facă treaba perfect”

Ideea este să fii un lider, nu un șef. Și să oferi feedback pozitiv  atunci când un angajat face o treabă foarte bună sau, când e cazul, să-i oferi sfaturi constructive. Într-o companie, muncitorii sunt în număr mult mai mare ca șefii, prin urmare ei constituie motorul acesteia. Iar dacă vrei ca motorul să funcționeze bine, trebuie să-l tratezi cum se cuvine.

„Abilitatea companiei de a răspunde la un eveniment neplanificat, bun sau rău, este primul indicator al capacității sale de a fi competitivă”

Nu te împotmoli în mlaștină – caută întotdeauna să reglezi și să îmbunătățești lucrurile. De exemplu, dacă ești un publisher tradițional, ia în considerare să înființezi o divizie digitală în cadrul companiei. Sau dacă ai un magazin de materiale de construcții, poate că ar trebui să te gândești să creezi și un magazin online unde să-ți vinzi produsele.

Citește și: 7 lecții pentru a avea succes, de la Steve Jobs