7 modalități de a avea dinți mai sănătoși

Academia Barbatilor

Vrei să ai dinți puternici și sănătoși? Cine nu vrea? Doar că nu toată lumea îi are. Așa că am pregătit o listă cu șapte lucruri pe care le poți face pentru a-ți îmbunătăți sănătatea și calitatea dinților. Acestea variază de la gesturi simple, cum ar fi alegerea periuței de dinți potrivite, până la schimbări care promovează un stil de viață sănătos, precum renunțarea la fumat.

Toate acestea, practicate constant pe parcursul vieții, te pot ajuta să-ți îmbunătățești sănătatea orală. Iar totul vine la pachet cu alte avantaje: un corp sănătos și un zâmbet minunat.

Folosește periuța de dinți potrivită

Foto: 123rf.com

Cea mai bună periuță de dinți este una cu peri moi și capăt mic. Acest lucru ajută la mobilitatea periuței în gură, făcând-o mai ușor de ținut și de manevrat. Dacă ai probleme când folosești o periuță obișnuită (semne de artrită, de exemplu), recomandarea e să utilizezi o periuță de dinți de calitate superioară. Sau una electrică.

Nu uita să schimbi periuța atunci când perii se uzează sau devin prea moi. Periuțele de dinți rezistă aproximativ trei luni. Dacă nu știi, poți ruga dentistul să-ți demonstreze cum se utilizează corect o periuță. Sau alte mijloace de igienă dentară. În felul acesta te asiguri că elimini placa bacteriană de pe dinți într-un mod eficient și fără a provoca daune smalțului.

Nu peria prea tare sau prea des

Mulți oameni cred că dacă te speli pe dinți de două ori pe zi (ceea ce e foarte bine), atunci care e problema dacă o faci mai des? Ar trebui să fie și mai benefic. Ei bine, nu e. Periajul prea dur sau prea des poate duce la retracție gingivală și poate deteriora rădăcinile dinților și smalțul.

Potrivit doctorului John Fagbemi, care conduce cea mai bună clinică stomatologică din Londra, rădăcinile expuse ale dinților devin sensibile și se pot degrada. Suprafața rădăcinii nu este acoperită de același smalț foarte dur, precum cel care acoperă coroana dinților. Iar fără această protecție, suprafața se distruge mai ușor.

Nu e cazul să te perii agresiv pentru a-ți curăța dinții. Nu este nevoie de trudă pentru a îndepărta plăcile bacteriene și particulele de hrană blocate între dinți. Efortul trebuie să fie blând și susținut, iar periajul moderat (dimineața și seara), timp de două minute.

Folosește ață dentară cel puțin o dată pe zi

dinți mai sănătoși ață dentară

Foto: 123rf.com

Folosirea aței dentare este una dintre cele mai bune modalități de a elimina placa din zonele care nu sunt accesibile periuței (de regulă, între dinți). Majoritatea oamenilor știau această informație în trecut, dar ea se aplică și în prezent. Dacă nu sunt începărtate reziduurile dintre dinți, e posibil ca aceastea să ducă la afecțiuni ale gingiilor și la carii dentare.

Dacă ai uitat (sau nu știi) cum să folosești ața dentară, adresează-te dentistului. Nu neglija această parte a rutinei orale zilnice, fiindcă dacă te rezumi la a peria dinții, ai rezolvat doar jumătate din problemă. Poți utiliza scobitori pentru a elimina resturile alimentare, dar nu vor fi la fel de eficiente ca ața dentară.

Nu consuma alimente care conțin zahăr între mese

Conform institutelor naționale de sănătate, una dintre cele mai cronice boli pentru adulți și copii este caria dentară. Dar unii oameni nu își dau seama că acestea pot fi prevenite, și se lasă în bătaia vântului… alimentar. Unul dintre principalii factori care contribuie la această problemă sunt alimentele bogate în zahăr.

Când consumi alimente bogate în zahăr, bacteriile orale care se „hrănesc” cu zahăr eliberează acizi care atacă dinții. Și de aici apar cariile dentare. Cu cât consumi mai puțin zahăr, cu atât vei avea dinți mai sănătoși. Dacă mănânci zaharuri, limitează-le la orele de masă, când saliva are o șansă mai bună de a neutraliza acizii.

Fă-ți o auto-verificare

După ce te speli pe dinți, e cazul să știi dacă ai făcut o treabă bună. Există comprimate speciale pe care le poți mesteca, acestea având în compoziție un colorant inofensiv ce indică zonele din gură care încă mai au plăci bacteriene.

Și totuși, există o metodă mai simplă pentru a testa gradul de curățare al dinților. Tot ce trebuie să faci este să-ți treci limba peste suprafața dinților, din față și din spate. Suprafața lor trebuie să fie fină și netedă, mai ales pe linia gingiei.

Informează dentistul atunci când observi ulcerații, umflături și sângerări

De multe ori, schimbările care au loc în gură sunt inofensive și puțin sesizabile. Cu toate acestea, există unele semne care te avertizează că ai probleme. Înștiințează medicul dentist când observi ceva neobișnuit, precum sensibilitate, umflături, inflamații, decolorare, durere sau sângerare.

Dentistul va examina zonele afectate pentru a vedea dacă există semne de boală, după care îți poate prescrie un eventual tratament dentar. Acesta este motivul pentru care ai nevoie de verificări dentare regulate, un lucru important pentru a-ți păstra dinții și gingiile sănătoase.

Nu adopta obiceiuri proaste legate de sănătatea orală

dinți mai sănătoși

Foto: 123rf.com

Majoritatea oamenilor știu care sunt obiceiurile proaste ce țin de sănătatea orală, cum ar fi fumatul, consumul excesiv de alcool și roaderea unghiilor sau a creioanelor. Toate acestea pot avea un efect negativ asupra danturii.

Dar există și alte obiceiuri proaste, mai puțin cunoscute. De exemplu, piercingurile orale care pot crește șansele de a avea probleme gingivale sau dentare. Scrâșnirea sau strângerea din dinți pot cauza vătămarea mușchiilor, a maxilarului și a smalțului, mai ales dacă acest lucru e făcut în timpul somnului.

Dacă practici anumite sporturi, ar trebui să utilizezi o protecție pentru dinți, care-ți reduce șansele de accidentare. E recomandabil să ceri medicului dentist sfaturi care promovează obiceiuri dentare sănătoase, fiindcă și acestea contribuie la o sănătate generală si orală mai bună.

Citește și 5 motive pentru care ar trebui să te lași de fumat