8 lucruri interesante despre Tesla, compania care cucerește șoselele

Academia Barbatilor

Tesla este unul dintre cei mai extravaganți producători de automobile din zilele noastre. Unul care a marcat în mod clar istoria auto și care, la rândul ei, a fost marcată de prezența lui Elon Musk. Bărbatul care a ocupat mai întâi funcția de președinte al companiei, apoi de șef executiv, fiind persoana care a adus o viziune clară pentru Tesla Motors și a făcut din această companie un producător independent care oferă clienților de rând mașini electrice la prețuri abordabile. Dar iată câteva lucruri interesante despre Tesla:

Silicon Valley și ambițiile electrice

Martin Eberhard și Marc Tarpenning

Martin Eberhard și Marc Tarpenning, fondatorii Tesla

Compania a pornit în iulie 2003, ca un startup, avându-și obârșia în Silicon Valley. Co-fondatorii Tesla Motors au fost Martin Eberhard și Marc Tarpenning, primul scop al acesteia fiind să comercializeze vehicule electrice, începând cu o gamă de mașini sport și urmând ca mai apoi să treacă la o serie de vehicule comerciale, inclusiv sedanuri și compacte.

Elon Musk și intrarea în scenă

elon musk

Elon Musk. Foto: The Verge

Mulți cred că Elon Musk este fondator al companiei Tesla Motors, pentru că el, practic, s-a confundat cu istoria acesteia, din postura de CEO și de arhitect de produs. De fapt, fondatorii Martin Eberhard și Marc Tarpenning au creat Tesla într-o încercare de a „rezolva o problemă reală”: dependența de țiței. Cei doi au decis în 2003 să construiască ceea ce Gigaom a numit „un vehicul frumos, aspirațional și foarte scump”, pentru a reda oamenilor speranța într-o mașină eco. Echipa Tesla a petrecut trei ani pentru a dezvolta proiectul și pentru a căuta capital.
Citește și: Tesla anunță lansarea lui Roadster 2, în 2020

Anul 2004 a reprezentat momentul în care Elon Musk a intrat în scenă. El a condus prima rundă de investiții în companie și a urcat în scaunul de președinte al acesteia. A devenit „fața” unui brand aflat într-o ascensiune evidentă dar, la un moment dat, relația lui cu Eberhard s-a deteriorat iar cei doi au ajuns la tribunal.

O decizie luată în Disneyland

Precum spuneam mai sus, numele companiei a fost dat în onoarea lui Nikola Tesla, sârbo-americanul care inventase primul motor de curent alternativ modern. Pe una dintre primele versiuni ale site-ului Tesla șefii companiei declarau că „Fără viziunea și inteligența lui Tesla, mașina noastră nu ar fi existat”.

Co-fondatorul Eberhard a ales numele după câteva luni în care a tot căutat o idee. La un moment dat, el a întrebat-o pe prietena lui din acea perioadă ce părere are despre numele Tesla, în cadrul unei cine pe care cei doi au luat-o la Blue Bayou, în Disneyland. Ea a spus că sună foarte bine, de aceeași părere a fost și Tarpenning, care a cumpărat pe loc domeniul TeslaMotors.com.

100 pentru 100k

tesla roadster

Viitorul Tesla Roadster

Primele 100 de autoturisme Tesla Roadster (prima creație a companiei) au fost făcute în decursul a o lună de zile. O mașină costa 109.000 dolari. Producția de serie a început în martie 2008.

Investitori bogați

Printre cei care au investit în companie se numără Larry Page și Serghei Brin, co-fondatorii Google, dar și Elon Musk, cel care era unul dintre co-fondatorii sistemului electronic de plăți PayPal și Jeffrey Skoll, primul președinte al celebrului site de licitații online eBay.

Citește și: 10 mari antreprenori ai tuturor timpurilor

O mașină cu update-uri de soft și baterie unică

Bateria pusă pe automobilele Tesla e cea mai importantă inovație a companiei. Layout-ul ei exact este un secret comercial. În ziua de azi sunt mai multe vehicule electrice, de la Nissan Leaf la Mercedes Benz B Class, dar Tesla a cucerit cei mai mulți fani prin performanțele bateriei. Ceilalți producători utilizează baterii cu celule litiu-ion, în vreme ce Tesla are o baterie similară cu cele ale laptopurilor, doar că mult mai rafinată.

În același timp, funcțiunile mașinilor produse de Tesla pot fi schimbate printr-un update de software, ceva în genul celor care se fac la un smartphone sau la un device similar.

Proprietarii de Tesla nu pierd prea multă vreme schimbând lucruri la mașinile lor. De fapt, ei trebuie să schimbe doar cauciucurile și ștergătoarele de parbriz, atunci când acestea nu mai fac față. Bateria și sistemul de răcire trebuie verificate periodic, dar grație sistemului inteligent de frânare, mașina încetinește în principal prin intermediul motorului electric și nu prin aplicarea fricțiunii. Prin urmare, un automobil Tesla nu are nevoie să schimbe des plăcuțele de frână. Practic, nu schimbi ulei, filtre de aer, curele de ventilator și alte asemenea lucruri pe care le schimbi la o mașină pe combustibil.

În plus, nu trebuie să oprești de la cheie un automobil Tesla Model S: acesta va intra în modul sleep, exact ca un computer, după ce l-ai parcat în fața casei.

Sistem de protecție maximă la… aer

tesla x

Bordul modelului Tesla X. Foto: 123rf.com

O altă caracteristică de top cu care e echipat Model S este sistemul de aer condiționat, care poartă un nume futurist: Bioweapon Defense Mode. Compania susține că acest sistem filtrează de 300 de ori mai bine bacteriile, de 500 de ori alergenii, de 700 de ori gazele de eșapament și de 800 de ori virușii.

Siguranța înainte de toate

Vehiculele Tesla sunt bune și din alte motive, în afară de faptul că protejează mediul înconjurător. Ele protejează oamenii, primind întotdeauna note foarte mari la testele respective. De fapt, modelul S a primit cel mai mare rating legat de siguranță din istoria automobilismului. Și să mai spunem ceva în favoarea lui Model S: accelerează de la 0 la 100 km/h în numai 1,2 secunde, adică mai puțin decât o face rapidul Porsche Panamera.

Ca fapt divers, Model S este în prezent cea mai bine vândută mașină din Norvegia.

În fine, iată și câteva date statistice: anul trecut, Tesla a livrat în jur de 90.700 de mașini doar în ultimul trimestru, după ce în întreg anul 2017 livrase 103.000. Modelele Tesla de pe piață sunt Model S, Model X, Model 3, planurile vizând o Tesla Semi și alte modele Roadster (acesta a fost produs, din 2008 în 2012). Model 3 vizează cumpărătorii de rând, acesta costând cel mai puțin. De altfel, în 2018, Model 3 a fost cea mai bine vândută mașină electrică din lume, cu 145.846 bucăți vândute. Model S și Model X au ocupat locurile 4, respectiv 5.

Citește și despre Formula E, silențioasa lume a bolizilor de curse