8 pericole care pot apărea pe șosele și cum să reacționezi la ele

Academia Barbatilor

Suntem în plină iarnă, iar acest anotimp nesuferit pentru unii, dar simpatic pentru alții, aduce multe pericole pe șosele: vizibilitate redusă, nămeți de zăpadă și gheață, ceață, căprioare înfometate, camioane care parcă sunt din ce în ce mai numeroase. Pentru a evita accidentele, e important să știi cum să reacționezi la volan, în momentul în care dai peste un astfel de pericol. Cu unele dintre cazurile de mai jos te poți confrunta în orice anotimp.

1 Șofezi pe drumuri înghețate

drum inghetat

Foto: Pixabay

Nimic nu șochează un șofer mai mult ca pierderea controlului asupra mașinii când a ajuns pe o porțiune alunecoasă de carosabil. Unele tipuri de gheață sunt ușor de observat, dar „gheața neagră˝, care apare când gheața inițială s-a topit și apoi locul a înghețat din nou, este mai greu de detectat.

Ce este de făcut: Dacă mașina derapează sau pierde tracțiunea, primul lucru este să iei piciorul de pe accelerație, dacă ai un sistem clasic de frânare. Dacă ai ABS, care este instalat în standard pe toate mașinile moderne, apasă pedala și așteaptă până când mașina își recâștigă tracțiunea. Nu ambala motorul.

În cazul în care mașina nu se deplasează în linie dreaptă ca urmare a frânării, va trebui să întorci volanul în direcția în care vrei ca mașina să se deplaseze. Îndată ce mașina se îndreaptă, rotește volanul în direcția opusă. Viratul și contra-viratul trebuie să se facă de câteva ori în timpul frânării, până simți că anvelopele recâștigă priza pe șosea.

2 Ai rămas blocat în zăpadă

pericole pe șosele

Foto: Christian Guthier / Flickr

După o ninsoare abundentă vrei să pleci cu mașina, dar descoperi că roțile sunt blocate în  zăpadă. Când ambalezi motorul, ele se rotesc, dar nu reușesc să facă priză în zăpada pufoasă, împiedicând deplasarea autovehiculului.

Ce este de făcut: Cea mai bună idee este să fii prevăzător. Iarna e important să ai în portbagaj o lopată, o perie și niște covorașe antiderapante (nisipul pentru pisici poate fi și el de ajutor, dar covorașele sunt reutilizabile).

Dacă te-ai blocat, asigură-te că ai destul loc să poți mișca mașina înainte și înapoi și că zăpada nu blochează țeava de eșapament. Curăță zăpada din jurul roților și încearcă să împingi un pic mașina, înainte și înapoi, prin legănare (sau roagă pe cineva să o facă în timp ce tu ești la volan). Dacă acest lucru nu o va face să se urnească, pune covorașele sub roțile din față (dacă tracțiunea este pe față) sau sub roțile din spate (dacă tracțiunea este pe spate) și mișcă un pic mașina, cât să prinzi covorașele sub roți.

Odată ce ai ajuns cu roțile pe covorașe, lucrurile ar trebui să fie mai simple fiindcă acum ai suficient de multă aderență cât să te deblochezi.

3 Trebuie să șofezi pe o ploaie torențială

Oamenii nu consideră o ploaie torențială la fel de periculoasă ca un viscol, dar aceasta poate provoca vizibilitate redusă și acvaplanare, atunci când roțile intră de pe carosabil pe suprafața apei, ducând la pierderea controlului asupra mașinii. Nu e un fenomen neapărat specific iernii, dar la cum se schimbă condițiile meteo în ultima vreme, nu ar fi de mirare să plouă și în anotimpul rece.

Ce este de făcut: Pentru orice tip de condus pe ploaie, asigură-te că adâncimea profilului anvelopelor nu este mai mică de 5/32 din 2,5 cm, și de preferat chiar mai mult: anvelopele noi pornesc de la 10/32 din 2,5 cm. Un cauciuc tocit la 2/32 din 2,5 cm poate duce la un accident, deoarece distanța de frânare a unei mașini este mărită și tracțiunea redusă.

De asemenea, se recomandă schimbarea în mod regulat a ștergătoarelor de parbriz: o lamă mai durabilă de iarnă, una pentru ploile din martie și alta pentru cele de vară. Asigură-te că nu apar și alte probleme: de pildă, dacă duci mașina la spălat și cei de la spălătorie folosesc ceară, ștergătoarele vor aluneca pe ea. O soluție de îndepărtare a cerii se găsește la magazinele auto. Soluția curăță parbrizul, iar ștergătoarele vor face o priză mai bună cu acesta. Prima dată când o vei aplica, vei obține o peliculă – aceasta este, de fapt, ceara care se dizolvă.

4 Ești orbit de lumina soarelui sau de cea a zăpezii

Iarnă sau vară, soarele are uneori moduri aparte de a se strecura prin parbriz în unghiuri care provoacă „orbirea” temporară. Păstrează o pereche de ochelari de soare la îndemână, aceasta fiind cea mai bună soluție. Dar mai există și alte moduri de a rezolva această problemă.

Ce este de făcut: Toate mașinile vin echipate cu parasolar. Probema apare atunci când șoferul îl trage în jos, dar marginea e îndreptată periculos către nasul lui. O eventuală coliziune va fi dureroasă.

Pentru a evita asta, trage parasolarul în jos și împinge-l spre parbriz, apoi mișcă-l încet, până blochează soarele (partea de jos trebuie să rămână departe de fața ta și cât mai aproape de parbriz). O altă variantă este să porți o șapcă, pe care o ții în permanență în mașină.

Dacă lumina orbitoare vine prin fereastra din stânga, amintește-ți că majoritatea parasolarelor sunt detașabile la un capăt și că le poți pivota ca să blocheze lumina periferică. În cazul zăpezii orbitoare, unica soluție este să apelezi la ochelarii de soare. Dacă ești purtător de ochelari de vedere, cumpără-ți o pereche de lentile de ochelari de soare care se atașează cu ușurință peste lentilele celelalte. Se găsesc pe net, dar și la Decathlon.

5 Ai un cauciuc dezumflat

cauciucuri

Foto: Pixabay

Se întâmplă să ți se înfigă un cui în cauciuc și să nu știi de el până când aerul părăsește, încet-încet, anvelopa, micșorând presiunea în mod periculos. Dacă ai rămas doar cu 3 cauciucuri bune, nu mai poți conduce în siguranță pe șosele.

Ce este de făcut: Cea mai mare greșeală pe care o fac oamenii în cazul în care pierd presiunea într-un pneu este să calce frâna și să oprească, pentru a salva cauciucul. Dar dacă aerul a ieșit rapid, anvelopa s-a dus.

În loc să încerci să salvezi anvelopa, găsește o modalitate de a ieși de pe carosabil. Dacă ai pierdut presiune, continuă să mergi drept până găsești un loc unde să poți opri. Dacă explodează peretele lateral al cauciucului, mașina se va mișca în direcția opusă. Condu cu amândouă mâinile pe volan și pornește luminile de avarie, verifică oglinzile și trage pe dreapta cu prima ocazie. Dacă ești în derapaj, va trebui să ții piciorul pe accelerație, ca să forțezi roata să ruleze în continuare.

Verifică presiunea în pneuri măcar o dată pe săptămână, mai ales iarna, când aceasta poate scădea simțitor. Dacă se încălzește brusc, lasă anvelopele să răsufle puțin. O anvelopă prea umflată face ca marginile să nu mai atingă carosabilul, lăsând doar partea din mijloc în contact cu carosabilul. Manualul mașinii sau eticheta de pe interiorul portierei șoferului îți vor preciza presiunea corectă pe care trebuie să o aplici anvelopelor mașinii tale.

6 Ai probleme cu frânele

frana de manaAbilitatea de a opri mașina este cea mai importantă dintre toate, iar când constați că nu poți să faci acest lucru, se instalează rapid panica. Dacă ai călcat frâna și nu se întâmplă nimic, trebuie să iei măsuri imediat. Cu calm.

Ce este de făcut: Mai întâi, pornește avariile și apasă frâna de 3-4 ori. Dacă asta nu funcționează, verifică rapid covorașul. Se întâmplă deseori ca acesta să se deplaseze sub pedală, blocând-o. Aranjarea lui în timpul mersului este foarte periculoasă, așa că e mai bine să fii preventiv: asigură-te că acel covoraș are mărimea corectă pentru mașina ta, că e perfect potrivit în zona ce-i este destinată și că nu are cum să-ți îngreuneze sub niciun fel șofatul.

Dacă problema e covorașul, pune schimbătorul de viteze în poziția neutră. Vei dori să împiedici mașina să mai înainteze. Trage apoi frâna de mână – aceasta ar trebui să blocheze roțile din spate și să oprească mașina. Dacă ai frînă de mână electronică, nu e suficient să apeși butonul, ci să-l ții apăsat. Atenție: folosirea frânei de mână e eficientă dacă mașina nu se deplasează cu viteză mare.

Celaltă soluție, recomandabilă ca fiind prima pe care să o pui în aplicare, este să încerci frâna de motor. Prsupunând că ești în viteza a cincea când frâna a încetat să funcționeze, schimbă în viteza a patra, apoi în a treia, apoi în a doua, fără să ții piciorul pe accelerație. Mașina va reduce viteza și se va opri. Sub nicio formă, nu vira stânga sau dreapta, fiindcă e posibil să te răstorni și pui și în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic. Nu uita că frâna de motor este extrem de recomandabilă și pe timp de iarnă, când carosabilul e înghețat și la frînă normală, mașina patinează.

7 Cineva îți face pressing

Când șoferul din spate conduce prea aproape de tine, situația devine enervantă. Dacă e nevoie să frânezi brusc, inconștientul va intra, inevitabil, în tine. Dacă claxonezi sau faci un gest insultător, riști să intri în conflict cu cel care se poartă atât de iresponsabil.

Ce este de făcut: Încurajează-l să te depășească. Semnalizează dreapta și, dacă ai încă o bandă, mută-te pe prima. De obicei funcționează. Dacă nu e loc, așteaptă o intersecție sau un sens giratoriu. Important e să-ți păstrezi calmul și să nu intri în conflict cu cel din spate, fiindcă nimic nu-l va împiedica să nu te mai preseze. Trucuri precum frânatul îl vor întărâta și mai tare, fiindcă e clar că ai de-a face cu o persoană agresivă.

8 Șofezi pe ceață

ceataArată bine în filmele gotice de groază și în videoclipurile muzicale din anii 80, dar ceața este un real pericol pentru șoferi. Șofatul prin ceață reduce vizibilitatea la fel de mult ca în timpul ninsorilor abundente.

Ce este de făcut: Instinctul îți spune să pornești luminile de drum pentru a vedea mai bine. Dar… nu o face, fiindcă vizibilitatea se va reduce și mai tare. Farurile vor lumina mai departe în ceață și vor reflecta particulele de apă, orbindu-te. Aprinde becul de ceață, folosește faza scurtă și încetinește până la limita de deplasare în condiții de siguranță.

Citește și cum să prelungești durata de viață a bateriei auto