Alfa Romeo, un brand cu genă sportivă

Academia Barbatilor

Alfa Romeo e mai mult decât un brand de automobile. Fiecare Alfa e o mică operă de artă, care întruchipează frumusețea și perfecțiunea tehnologiei italiene. Numele Alfa Romeo concurează cu brio cu marile nume ale industriei automobilistice din Italia: Maserati, Ferrari, Lamborghini. Celebra companie din Cizmă are mulți fani în întreaga lume. Unii care afirmă că odată ce ai condus măcar o dată o Alfa Romeo nu te vei mai uita la alte mașini. Mai jos trecem în revistă câteva lucruri interesante despre acest brand istoric.

Alfa Romeo, înființată de un… francez

Alfa Romeo a fost înființată de un om de afaceri francez, pe nume Alexandre Darracq, ca divizia din Italia a companiei sale de automobile. Compania se numea Società Anonima Italiana Darracq (SAID) și trebuia să vândă cele două modele de automobile Darracq, unele propulsate de motoare în unul, respectiv doi cilindri. Mașinile Darracq nu s-au vândut însă mai deloc așa încât partenerii din Italia ai francezului l-au angajat pe un anume Giuseppe Merosi pentru a crea designul unor modele noi.

Alexandre Darracq alfa romeo
Alexandre Darracq, cel care a pus bazele companiei. Foto: Wikipedia

Pe 24 iunie 1910 a apărut la Milano o companie nouă, denumită A.L.F.A. („[Società] Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”). Compania s-a poziționat de la bun început în zona mașinilor de curse.

Alfa, o mașină de curse

În anul 1909 a apărut celebrul logo Alfa Romeo, care a devenit un simbol esențial al brandului și care încorpora simbolurile orașului Milano: un șarpe verde care devorează un bărbat și o cruce roșie pe fundal alb. Cu modificări minore, acesta a servit drept logo oficial al companiei de-a lungul ultimilor peste 100 de ani.

logo alfa romeo
Logo-ul Alfa Romeo de-a lungul timpului. Foto: fineartamerica.com

Alfa Romeo a intrat aproape imediat după înființare în lumea sporturilor cu motor, de-a lungul anilor fiind considerat unul dintre cele mai de succese branduri din istoria automobilistică sportivă. Debutul a avut loc la cursa Targa Florio, din anul 1911. Primele modele de curse, construite de A.L.F.A. erau foarte avansate pentru acele vremuri, având motoare de 12 sau 24 CP și atingând viteze de până la 100 km/h.

alfa romeo
Modelul A.L.F.A. de 24 CP, la cursa Targa Florio 1911. Foto: Pinterest

Următoarea generație de mașini de curse a fost reprezentată de modele și mai bune – de pildă, Alfa Corsa, propulsat de un motor de 15 CP. Aceste succese timpurii au constituit o fundație importantă pentru viitoarele victorii care au avut loc în cele mai prestigioase evenimente ale sporturilor cu motor, inclusiv cursele de Formula 1, Indy Racing și Touring.

Salvatorul Nicola Romeo

În ciuda succesului inițial, dezvoltarea companiei a fost stopată de pauza cauzată de Primul Război Mondial. Compania a fost salvată de un mare om de afaceri din Napoli, Nicola Romeo, care a cumpărat A.L.F.A. și a dezvoltat producția de motoare de avioane și alte echipamente militare. Grație acestei schimbări, compania a supraviețuit, iar numele i-a fost schimbat în Alfa Romeo. În 1919, Alfa Romeo s-a întors la producția de automobile.

alfa romeo
Nicola Romeo (în centru), alături de Enzo Ferrari. Foto: alfaromeoworld.com

În 1923, Vittorio Jano, un fost angajat al Fiat a ajuns la Alfa Romeo în postura de designer-șef. Cinci luni mai târziu, cu ajutorul lui, compania a început să producă P2 – un model de curse cu două locuri, propulsat de un motor cu 8 cilindri. În 1925, acest model a câștigat Cupa Mondială pentru echipa de curse Alfa Romeo, intrând în legendă. Tot în 1925, compania a lansat Alfa Romeo 6C 1500, o nouă mașină de curse care era cu un pas înaintea lui P2. În onoarea lui Nicola Romeo, mașina a primit o emblemă specială, cu inițialele NR.

Alfa Romeo 6C 1500
Alfa Romeo 6C 1500. Foto: Bonhams

În 1929, sub „umbrela” Alfa Romeo, a fost fondată o nouă echipă de curse, denumită Scuderia Ferrari, condusă de nimeni altul decât celebrul Enzo Ferrari. Enzo avea să plece apoi, pentru a-și înființa propria lui companie automobilistică. În 1928 a plecat și Nicola Romeo, iar cinci ani mai târziu Alfa Romeo a fost salvată de la faliment de guvern, care a preluat controlul complet asupra ei. Alfa Romeo a devenit un instrument al Italiei conduse de Mussolini, în această perioadă fiind produse automobile la comandă, pentru cei înstăriți.

Renașterea postbelică

În 1939 s-au pus bazele unui model nou, 6C 2500, după război lansându-se o versiune îmbunătățită a acestuia, în postura lui Alfa Romeo Golden Arrow. Succesul acestuia a permis revigorarea companiei după cel De-al Doilea Război Mondial. Pilotul italian de curse Clemente Biondetti a câștigat cursa Mille Miglia, din 1947, la bordul unui Alfa Romeo 6C 2500.

alfa romeo Freccia d’Oro
Alfa Romeo Golden Arrow (Freccia d’Oro). Foto: classicdriver.com

A urmat un alt model de succes: Alfa Romeo 1900, lansat în 1949. O mașină mică și accesibilă, care a câștigat imediat simpatia iubitorilor de automobile. În cadrul companiei a fost angajat pe postul de inginer-șef Rudolf Hruska, un tip care venea de la Porsche, sub comanda căruia a apărut modelul Alfa Romeo Giulietta (numele fusese sugerat de poetul Leonardo Sinisgalli). Un model care propunea o suspendie complet independentă.

Alfa Romeo Giulietta Spider
Alfa Romeo Giulietta Spider 1956. Foto: bringatrailer.com

1950 a fost un an mare pentru sporturile cu motor, atunci având loc primul campionat de Formula 1. Și în special fanii Alfa Romeo își vor aminti de acest an în care primul titlu a fost câștigat de echipa favorită. De altfel, în anii 50, compania a trecut la producția de serie, iar în 1961 a lansat o nouă gamă de automobile de lux: Alfa Romeo 2600, devenită extrem de populară în rândul vedetelor. Atât de populară încât până și Papa deținea o Alfa Romeo 2600. Și propo de vedete, președintele american JF Kennedy avea o Alfa Romeo Giulietta Spider.

Alfa Romeo 2600
Alfa Romeo 2600. Foto: bringatrailer.com

Extindere mondială

Pe parcursul anilor ’60, Alfa Romeo a deschis fabrici în Brazilia și Mexic, acestea fiind setate pe producția Alfa Romeo 2000. În același timp au apărut fabrici în Spania și Africa de Sud, aici fiind produse Alfa Romeo Giulietta și van-ul Romeo. Anii ’70 au adus alte victorii în curse de prestigiu (de pildă, cursa de 24 de ore de la Le Mans a fost câștigată de șapte ori la rând de către Alfa Romeo). Până în anii 80, compania a produs doar automobile cu tracțiune pe spate, Alfa Romeo Alfasud fiind excepția care a confirmat regula.

În anii ’80, însă, a început declinul companiei, situația fiind parțial salvată de Alfa Romeo Arna, produsă în colaborare cu Nissan Automobili. Nu a fost suficient, și compania și-a pierdut independența financiară: în 1986, Alfa Romeo a devenit parte a gigantului Fiat, păstrându-și însă tradițiile și tehnologiile unice.

Epoca Fiat

Având suportul Fiat, Alfa Romeo a revenit apoi la gloria de altădată, compania începând să producă din nou modele de succes. În 1997, Alfa Romeo 156 a câștigat titlul de „mașina anului”. Au urmat anii 2000, în care au apărut noi prototipuri, precum Alfa Romeo Sportwagon GTA și Alfa Romeo 156 GTA. Alfa Romeo 147 a primit două premii prestigioase în 2001, din partea revistei germane Bild am Sonntag.

Alfa Romeo 156 Sportswagon
Alfa Romeo 156 Sportswagon. Foto: reezocar.com

Ca fapt divers, în această perioadă doi dintre marii piloți de Formula 1, Michael Schumacher și Kimi Räikkönen conduceau automobile Alfa Romeo în viața particulară. Schumacher avea o Alfa 159 și un Sportwagon GTA, iar Kimi se lăuda cu o Alfa Romeo Brera – un sport coupe, considerat de mulți drept „cea mai frumoasă mașină din lume”.

Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera. Foto> Wikipedia

De-a lungul timpului, Alfa Romeo și-a schimbat deseori sloganul, în funcție de cerințele pieții. Dar nu a renunțat niciodată la gena sportivă a brandului: „Mașina de familie care câștigă curse”, „În curse din 1911”, „Mașina cu care te duci la job ca un campion”, „Mediocritatea e un păcat”, „Condusă de pasiune”, „Fără inimă, am fi doar mașini”.

Citește și: Bugatti, adică definiția vitezei și performanței