Aston Martin, brandul britanic cu ADN de gentleman

Academia Barbatilor

Iubitorii de mașini sunt de acord cu faptul că automobilele Aston Martin reprezintă adevărate opere de artă, aduse la un excepțional nivel tehnologic. De-a lungul istoriei, Aston Martin a traversat perioade de glorie, dar și perioade foarte grele, marcate de serioase probleme financiare. Cu toate acestea, spre deosebire de alte companii, producătorul britanic a făcut față dificultăților cu o demnitate și o răbdare desprinse parcă din stilul impecabil al unui gentleman desăvârșit.

Se pare că Aston Martin a știut dintotdeauna să vadă lucrurile într-o manieră diferită de a altor producători de automobile: compania a combinat mereu măiestria lucrului manual tradițional cu cele mai noi cuceriri ale tehnologiei. Modelele Aston Martin debordează de eleganță, au un design sofisticat și sunt de un lux extravagant, clasându-se pe primele locuri la capitolele putere și viteză. Iată câteva lucruri interesante despre Aston Martin și istoria acestui brand:

Martin și Bamford, părinții lui Aston Martin

martin bamford
Martin și Bamford, părinții lui Aston Martin

Compania Aston Martin a fost înființată în 1913 de către Lionel Martin și Robert Bamford, care și-au unit forțele sub numele Bamford & Martin pentru a vinde mașini produse de Singer. Prima mașină construită de ei a apărut un an mai târziu și a fost denumită „Aston Martin” deoarece Lionel Martin era pasionat de șoferie, participând la cursele de mașini și obținând prima lui victorie la Aston Hill, de lângă Aston Clinton, în anul 1913.

aston martin
Primul automobil Aston Martin

În 1919, compania a prezentat următorul model de Aston Martin, care a intrat în producție în ianuarie 1920 în noul atelier londonez, din Abbington Road, aflat pe locul fostelor grajduri Henniker.

Aston Martin a căpătat foarte rapid experiență și prestigiu, participând cu mașinile sale la diverse evenimente sportive, precum Brooklands, Le Mans și Mille Miglia. Din nefericire, în 1924 compania a fost serios zdruncinată de dispariția contelui Louis Zborowski, care era patronul și susținătorul financiar al acesteia. Zborowski a murit într-un accident de mașină în timpul Marelui Premiu de la Monza. A urmat falimentul companiei, care a fost cumpărată de un inginer – W.S. Renwick. Noul proprietar a fost cel care a creat motoarele de 1,5 litri ce au fost utilizate pe automobilele Aston Martin până în 1936.

În 1939 a apărut Aston Martin Atom, creație a inginerului șef Claud Hill, un prototip de tip sedan, cu tracțiune pe față, o construcție unitară și transmisie cu schimbător de viteze, realizată de Cotal. Acest model a făcut furori la salonul auto de la Londra, din 1940 dar, din păcate, războiul nu era tocmai cea mai bună perioadă pentru a vinde mașini.

Le Mans, un vis devenit realitate

În 1947, compania a fost cumpărată de Sir David Brown care, se spune, a luat decizia achiziției după ce a condus un Aston Martin Atom. David Brown a fost cel sub conducerea căruia s-au realizat celebrele modele Aston Martin DB, prototipul Atom devenind principala sursă de inspirație pentru primul model DB.

Aston Martin Atom
Aston Martin Atom

David Brown a cumpărat și compania Lagonda, integrându-le pe ambele în Aston Martin Lagonda Limited. Visul lui Brown, ca și al multor producători de automobile din acea vreme, era să câștige prestigioasa cursă automobilistică de 24 de ore de la Le Mans. Un vis devenit realitate în 1959, după ce, în 1950, și-a făcut apariția Aston Martin DB-2, un automobil sport cu un motor de 2,6 litri, care a avut un succes semnificativ în multe curse rezervate mașinilor cu motoare de 3 litri.

În același an (1959), compania a forțat intrarea în lumea Formulei 1, însă succesul pe acest segment a întârziat să apară, motiv pentru care proiectul Aston Martin Formula One a fost închis la scurt timp.

Dar 1959 rămâne un an de referință în istoria Aston Martin. A fost prezentat publicului modelul DB-4, propulsat de un motor de 3,7 litri, cu o caroserie de aluminiu. Un adevărat bolid, capabil să atingă viteza de 250 km/h. Un supercar al acelor vremuri.

Aston Martin a început apoi o serie de modificări ale modelelor din seria DB. Aston Martin DB4 GT Zagato a fost una dintre mașinile seriei, în 1960, realizată cu ajutorul fabricii Zagato din Italia. Planul inițial de a produce doar 25 de mașini a fost însă anulat după ce au ieșit pe porțile fabricii 19 dintre ele. Interesant este, însă, că toate cele 19 au rezistat până în zilele noastre.

Aston Martin DB4 GT Zagato
Aston Martin DB4 GT Zagato

Mașina oficială a lui James Bond

1963 a însemnat debutul unui alt automobil spectaculos – Aston Martin DB 5, model care a evoluat din ultima serie DB4 și care dispunea de un motor de 4 litri, capabil să dezvolte 282 CP. Acest model a devenit celebru după ce a fost prezentat într-unul dintre filmele seriei James Bond – Goldfinger (1964).

Doi ani mai târziu apare Aston Martin DB 6, care combină designul clasic al unui Aston Martin cu confortul unui vehicul cu patru locuri. Modelul a devenit rapid un competitor acerb pentru celelalte automobile de lux ale anilor 60 și, din acest moment, Aston Martin devine pentru totdeauna mașina preferată a Agentului 007.

aston martin
Sean Connery și Aston Martin DB5 în Goldfinger (1964)

Deși modelele Aston Martin erau, fără-ndoială, mașini foarte bune, le era greu să concureze pe o piață europeană (și pe un segment) pe care făceau legea branduri ca Ferrari și Maserati. Compania britanică trebuia să vină cu modele mai bune ca ale celebrelor mărci italienești, iar eforturile inginerilor au dus la apariția lui Aston Martin DBS și Aston Martin DBS Vantage. Principala caracteristică a acestora era motorul cu șase cilindri în linie, care a fost ulterior înlocuit cu un fabulos motor V-8 din aliaj de aluminiu, capabil să dezvolte 340-450 CP.

Ani dificili

În 1972 a început o nouă perioadă pentru Aston Martin. Sir David Brown a vândut compania unui nou proprietar – Company Development Ltd. și producția tuturor modelelor clasice Aston Martin DB a fost oprită. Luptându-se cu rezultatele crizei economice care bântuia lumea, noul management a luat în serios în calcul să desființeze compania. Această stare de incertitudine a durat șase ani și a afectat grav producătorul de autoturisme.

Traversarea crizei din anii ’70 nu a lăsat însă complet pe uscat compania, care a produs o serie limitată de mașini sport. În această perioadă, Aston Martin a folosit brandul Vantage pentru modelele coupe și brandul Volante pentru cabriolete. Toate erau propulsate de un motor V-8, de 5,3 litri, ce producea 340 sau 390 CP. Aceste vehicule prezentau caracteristici noi, inclusiv o cutie de viteze automată fabricată în Statele Unite.

Aston Martin Lagonda

Între 1974 și 1990 Aston Martin a produs modelul Aston Martin Lagonda, care avea o ascuțită formă de pană combinată cu câteva caracteristici inginerești impresionante. Luxosul automobil cu 4 uși era propulsat de un motor V-8 de 5,3 litri, care dezvolta 390 CP și era echipat cu o transmisie auromată „Torque Flite” produsă de Chrysler.

Salvarea vine de la Ford

Presiunea financiară a continuat pentru Aston Martin, de la jumătatea anilor ’70 până în la începutul anilor ’90, compania aflându-se într-o permanentă nevoie de bani. De aceea, în această perioadă, producătorul britanic a preferat să lanseze un număr limitat de modele exclusiviste. De asemenea, Aston Martin și-a schimbat în mod constant proprietarul, niciunul dintre aceștia nereușind să scoată compania din marasmul financiar.

Aston Martin DB-7 vantage
Aston Martin DB-7 Vantage

Lucrurile s-au schimbat însă la finalul anilor ’80, când Aston Martin a fost cumpărată de Ford Motor Company. Schimbarea s-a dovedit de bun augur, iar vânzările au crescut în mod semnificativ, de la doar o sută de mașini pe an la un record de 700 înregistrat în 1995. În 1993 a fost prezentat noul Aston Martin DB-7, un grand tourer cu un motor V-6, de 335 CP. A fost modelul care a readus la viață defuncta serie DB, promițând resuscitarea brandului Aston Martin.

În 2007, Ford Motor Company a vândut Aston Martin unui consorțiu de investitori, condus de David Richards, un fan (și un colecționar) al acestui brand. Șase ani mai târziu, în 2013, Richards lasă Aston Martin, pentru a se concentra pe compania Provide (păstrându-și, totuși, un procent, ca și Ford), iar constructorul britanic intră în proprietatea Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC, o companie din care mai fac parte două firme din Kuweit.

Mașinile Aston Martin sunt asamblate și în zilele noastre manual, fiind produse în serii limitate după standardele moderne. Sunt utilizate tehnologii de ultimă oră, dar nu sunt instalate linii de asamblare automatizate, ci lucrul se desfășoară în hangare de dimensiuni reduse. Se produc în jur de 300 de automobile pe an, iar fiecare artizan care lucrează la un model își marchează numele pe acesta la final, după ce se realizează asamblarea.

Un logo „vitezist”

aston martin logo

Cât despre logo-ul Aston Martin, acesta a apărut în 1920 și consta din literele A și M care se întrepătrundeau în mijlocul unui cerc. Varianta clasică a logo-ului a fost introdusă în 1927, când s-a renunțat la acel cerc pentru numele Aston Martin inscripționat pe o pereche de aripi. Emblema a fost „împrumutată” de la Bentley, în dorința de a reprezenta viteza. Cea mai nouă stilizare a logo-ului Aston Martin datează din anul 2003 și este întrucâtva neutră: aripile și numele.

Citește și: Aston Martin și-a prezentat vedetele din No Time to Die, noua producție James Bond