Bentley, un nume ce rezonează cu luxul

Academia Barbatilor

Dacă rogi un pasionat de automobile să-ți numească doar câțiva producători buni, probabil că te vei trezi cu o listă lungă. Dacă pui aceeași întrebare unei persoane obișnuite, care nu activează în zona auto, vei primi câteva nume, toate din zona de lux: Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Porsche și… Bentley.

Bentley se bucură de o reputație masivă. Producătorul britanic de automobile a creat de la bun început mașini de lux pentru gentlemani adevărați. Că între timp s-a mai întâmplat ca aceste mașini să fie achiziționate de personaje mai mult decât dubioase (nu dăm nume), care au încercat să le repare cu ranga pe plaiuri mioritice, e altceva. Bentley face automobile fenomenale și iată de ce:

Un brand scump, de la început

Walter Owen Bentley a fost un constructor și un inginer britanic care, în anul 1919, împreună cu Frank Burgess și Harry Varley, au fondat compania Bentley Motors Limited, cu intenția de a produce mașini sport de calitate.

bentley

Walter Owen Bentley

Bentley 3L a fost primul automobil construit de compania britanică. 3L venea de la 3 litri și, probabil ți-ai dat seama, cifra făcea referire la volumul motorului.

Bentley Motors Ltd. și-a construit repede o reputație excelentă, deoarece construia mașini fiabile, rapide și scumpe. Faptul că erau scumpe nu reprezenta tocmai un beneficiu pentru companie, numărul mic de mașini vândute neputând acoperi costurile materiale de producție.

Walter Bentley a încercat diverse modalități de atragere a noi clienți. Una dintre acestea era de a oferi o garanție de 5 ani pentru mașinile lui. La acea vreme, garanția de 5 ani reprezenta pomană curată și nu mai fusese oferită niciodată de vreo companie producătoare de mașini.

Foarte curând, Bentley a început să facă diferența față de ceilalți producători prin numeroasele succese înregistrate în cursele de mașini. În 1922, echipa britanică a câștigat prestigiosul Tourist Troph. Mai târziu, a obținut succesul în celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans. Între 1927 și 1930, Bentley a obținut patru victorii importante în diverse competiții automobilistice.

bentley

Bentley Blower, model participant la cursa de la Le Mans. Foto: ultimatecarpage.com

Bentley a fost parte a Rolls-Royce

În mod tradițional, persoanele cu bani adoră mașinile scumpe. Dar unele dintre ele duc acest lucru la extrem. În 1994, producătorul britanic a creat un vehicul numit Bentley Dominator pentru Sultanul Bruneiului. Un SUV cu un preț de „doar” 3 milioane de lire sterline. Având în vedere că Sultanul a cumpărat șase bucăți… socoteala e simplă.

bentley

Bentley Dominator. Foto: motor1.com

Bentley a produs dintotdeauna mașini scumpe, chiar comparativ cu celelalte branduri de lux. A avea un Bentley e ca și cum ai deține o sticlă de vin scump: prețul mașinii crește odată cu timpul. De pildă, în zilele noastre, costul unui Bentley Blower, model 1925, trece de 3,5 milioane lire sterline. De notat că acest model e extrem de rar, fiind produse doar 54 de mașini.

bentley

Bentley Blower 1925 Foto: flickr

Dar compania Bentley a fost mai mereu subfinanțată. Crahul de pe Wall Street, din 1929, și efectele Marii Crize au sugrumat cerințele pentru automobilele scumpe produse de Bentley. Aceasta a dus la falimentul Bentley Motors Ltd, care a fost cumpărată de cunoscuta Rolls-Royce Limited. Ultimul model produs de compania originală s-a numit Bentley & Litre.

După ce a devenit parte a Rolls-Royce, Bentley Motors a fost nevoită să-și schimbe multe dintre obiceiurile de afaceri. Una dintre cele mai dureroase a fost faptul că a încetat să mai participe la curse, lăsând în spate o bogată moștenire în acest domeniu. Noile Bentley-uri, create și produse sub management Rolls-Royce, au început să semene cu modelele RR, diferențele fiind date de prețurile ceva mai mici.

Printre alte schimbări, Rolls-Royce a introdus și noile clasificări ale modelelor Bentley. Automobilele se divizau astfel în trei tipuri: Red Label, Black Label și Green Label. În clasa Red Label intrau modelele sofisticate și confortabile, la Green Label intrau cele sport iar Black Label era categoria rezervată modelelor celor mai puternice. Din 1970, însă, toate motoarele mașinilor Bentley au o capacitate de 6,75 litri, tradiție păstrată până în ziua de azi.

Nemți, dar tot britanici

În 1998, Bentley Motors a devenit o divizie a grupului Volkswagen. O schimbare văzută cu ochi buni de unii, în special datorită faptului că brandul s-a reîntors cu această ocazie în lumea curselor de mașini.

În mod tradițional, familia regală britanică a folosit dintotdeauna automobile Rolls-Royce sau Bentley. În anul 2001, Bentley State Limousine a devenit mijlocul de transport oficial al reginei Elisabeta a Doua.

bentley

Bentley State Limousine, automobilul Casei regale. Foto: motor1.com

Emblema Bentley e destul de simplă: logo-ul constă din două aripi, care flanchează litera B. De-a lungul istoriei, acest logo nu s-a schimbat prea mult, cu excepția a câtorva cosmetizări. Perechea de aripi reprezintă simbolul vitezei, B-ul vine de la Bentley, iar fundalul are trei culori: verde, roșu și negru. Verdele simbolizează cursele de mașini, roșul – modelele sofisticate, iar negrul modelele puternice. Precum cele trei clase despre care vorbeam mai sus.

Și apropo de viteză, Bentley Continental GT Speed e de departe cea mai rapidă mașină din istoria brandurilor de lux, grand tourer-ul fiind capabil de o viteză maximă de 331 km/h, accelerând de la zero la 100 lm/h în doar 3,9 secunde.

Bentley

Bentley Continental GT Speed Foto: topspeed.com

Pentru a asambla un Bentley modern e nevoie de două luni. Acesta e unul dintre motivele pentru care Bentley e un brand atât de scump: fiecare automobil este asamblat manual. Interiorul unui Bentley necesită 480 elemente din piele, conectate prin 40 de cusături, majoritatea dintre acestea realizate manual. Doar coaserea îmbrăcăminții de piele a volanului necesită o muncă de aproximativ 15 ore. Iar vopsirea unui automobil Bentley presupune nu mai puțin de 16 straturi de vopsea de cea mai bună calitate.

Citește și despre Lamborghini, un brand născut din discordie