Bugatti, adică definiția vitezei și performanței

Academia Barbatilor

Bugatti, un nume care e asociat cu luxul și performanța automobilistică, este unul dintre cei mai vechi constructori de automobile din lume. În ciuda rezonanței italiene, Bugatti e un producător francez, despre care cunoaștem o sumedenie de lucruri interesante, pe care le-am selectat pentru a ți le prezenta în cele ce urmează:

Fondator italian, locație franceză

bugatti
Ettore Bugatti. Foto via Motor Valley

Ca multe alte companii celebre de automobile, Bugatti își trage numele de la fondatorul ei. Ettore Bugatti s-a născut într-o familie formată preponderent din artiști, în Milano (Italia). Compania, însă, denumită Automobiles Ettore Bugatti, a fost fondată în anul 1909 de Ettore Bugatti în Molsheim, localitate din provincia franceză Alsacia, care în acea vreme se afla sub ocupație germană. Ettore a stabilit birourile companiei în mansionul familiei sale, castelul Saint-Jeanne. La finalul Primului Război Mondial, când Alsacia a devenit parte a Franței, compania a început să producă automobile.

Bugatti = viteză + performanță

bugatti
Bugatti Type 35. Foto: Hemmings Motor News

Lui Ettore îi plăcea să experimenteze cu designul de automobile, acest lucru datorându-se fundalului său artistic. El putea fi considerat jumătate artist, jumătate constructor. Compania lui a produs diverse modele, fiecare dintre acestea având un element comun și distinct: toate automobilele Bugatti erau construite în ideea de viteză și performanță. Bugatti Type 35, de pildă, poate fi considerată cea mai de succes mașină de curse a tuturor timpurilor. Produs între 1924 și 1931, acest model a câștigat peste 1800 de competiții sportive.

Bugatti Type 41, extravagantă și scumpă

bugatti
Foto: supercars.net

În 1927, producătorul francez a scos pe piață unul dintre cele mai extravagante modele din istoria automobilistică. Bugatti Type 41, cunoscut drept Royale, era o mașină de lux, lungă de 6,4 metri, pusă în mișcare de un motor în 8 timpi. Bugatti Royale avea spițe făcute din corzi de piane și era atât de scumpă încât și familiile regale europene se gândeau de două ori înainte s-o achiziționeze. Doar șase dintre cele 25 de bucăți planificate inițial au fost produse.

Nu doar automobile

Compania Bugatti nu s-a remarcat doar în domeniul producției de mașini. În 1933, Bugatti a produs un tren care avea să stabilească recordul mondial de viteză pentru categoria trenuri de pasageri. Trenul lui Bugatti putea atinge o viteză maximă de 172 km/h. În total, compania a produs 88 de asemenea trenuri.

bugatti
Bugatti Model 100 Foto: Old Machine Press

În 1938, Bugatti s-a implicat și în producția de avioane de viteză: Bugatti Model 100 a fost creat pentru a participa la prestigiosul eveniment aviatic Cupa Deutsch de la Meurthe. Din păcate, ideea cu avioanele nu a fost continuată, din cauza izbucnirii celui de-al Doilea Război Mondial.

Chiron, cel mai de succes pilot

Louis Chiron, un pilot celebru din Monaco, a fost cel mai de succes pilot Bugatti al tuturor timpurilor. Conceptul Bugatti 18/3 Chiron, care mai târziu a intrat în producția de serie, a fost denumit după el.

Vorbind despre piloții Bugatti, e de menționat că Jean Bugatti, unul dintre fiii lui Ettore, a fost un designer talentat, totodată pilot de teste. Din nefericire, el și-a pierdut viața la vârsta de 30 de ani, într-un accident de mașină, în timp ce testa modelul Type 57. În acel moment, Jean tocmai câștigase cursa de la Le Mans.

Falimentul de după Război

bugatti
Bugatti Type 101. Model 1956. Foto: supercars.net

După cel de-al Doilea Război Mondial, europenii își doreau mașini mici și economice. Popularitatea automobilelor de lux a scăzut dramatic, iar condițiile economice și financiare nefavorabile au dus la intrarea companiei franceze în faliment. Bugatti Automobiles a fost vândută companiei Hispano-Suiza și redenumită Messier Bugatti. În 1956, Bugatti producea cel de-al 8000-lea automobil.

Un nou faliment

În 1987, brandul Bugatti a fost achiziționat de către Romano Artioli, un dealer auto și broker din Tirolul de Sud. Antreprenorul italian a înființat Bugatti Automobili S.p.A. și a anunțat revigorarea celebrului brand de automobile. Compania lui Romano a lansat apoi un roadster – Bugatti EB110, urmat de versiunea modificată pentru sporturile cu motor – Bugatti EB110 SS (Super Sport).

bugatti
Foto: motor1.com

În ciuda faptului că ambele automobile arătau uluitor, ele nu aveau absolut nimic în comun cu clasicul design Bugatti. Reînvierea mărcii Bugatti a fost o știre de senzație în lumea auto, dar noua companie nu a fost în măsură să vândă suficiente automobile pentru a face profit. Așa că, în 1995, Romano Artioli a anunțat falimentul lui Bugatti Automobili S.p.A.

Salvarea Volkswagen

Trei ani mai târziu, Bugatti a fost resuscitată pentru a doua oară, fiind cumpărată de nemții de la Volkswagen. În 1998, la Salonul Auto de la Paris, nou înființata companie a prezentat primul ei model – conceptul sport EB 118, al cărui design a fost realizat de o renumită companie din Italia.

bugatti
Bugatti EB 118. Foto: motor1.com

În septembrie 2001, divizia Bugatti a Volkswagen a anunțat lansarea primului automobil de serie, un supercar numit Bugatti Veyron 16.4. Mulți experți auto au considerat că acesta a fost una dintre cele mai bune mașini din istorie. Veyron a fost numită după Pierre Veyron, un celebru pilot al diviziei de curse Bugatti. În vara lui 2010, Bugatti Veyron 16.4 Super Sport a devenit cea mai rapidă mașină de producție din lume, fiind capabilă să atingă o viteză maximă de 431 km/h.

bugatti
Bugatti Veyron 16.4. Foto: Bugatti

În ciuda prețului fără precedent (roadsterul Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse este cea mai scumpă mașină de serie din lume), modelul Veyron nu a fost profitabil pentru Volkswagen. Compania germană a investit în el peste 1 miliard de dolari iar veniturile totale au fost ceva mai mult de 600 milioane. S-a spus, însă, că investiția a avut sens, pentru că a resuscitat complet brandul Bugatti și a impus o mașină a lui drept cea mai rapidă din lume – un excepțional element de marketing.

Citește și: Lamborghini, un brand născut din discordie, cu spirit de toreador