Ce este aplicația TikTok și de ce face atât de mulți prozeliți

Academia Barbatilor

Probabil ai auzit în jurul tău sau, din ce în ce mai mult, pe la știrile mondene, despre o aplicație folosită din ce în ce mai mult și în România. Are un nume ciudat și, în imperiul prezidat de împărații Facebook, Instagram și YouTube, pare un intrus apărut de peste mări și țări, pentru a le șubrezi acestora supremația, câștigând milioane de utilizatori în fiecare lună. Să aflăm, așadar, mai multe lucruri despre TikTok.

Ce este TikTok

TikTok este o platformă de muzică și video, creată în 2016 de către compania chineză ByteDance. Cunoscută în China drept Douyin, această aplicație de video-sharing are deja un număr incredibil de utilizatori. Multe video-uri încă se bazează pe ideea inițială, a sincronizării buzelor pe o melodie cunoscută, practic, un playback general care scoate pe bandă rulantă clipuri video de la utilizatorii care se străduiesc să le facă tot mai simpatice.

tiktok

Întrebarea care s-a pus a fost dacă o platformă ce face „trafic” de clipuri video de 15 secunde poate supraviețui. Exemplul Vine, de acum câțiva ani, a demonstrat contrariul. În 2017, TikTok a cumpărat Musical.ly, tranzacție care s-a soldat cu o creștere semnificativă a numărului de abonați. Adică un start foarte bun.

Curând au început să apară, însă, și critici legate de noua aplicație. Cârcotașii puneau la îndoială clipurile realizate de unii useri, pe care le numeau dubioase. Iar reclamele de promovare au fost considerate deranjante de către mulți internauți.

O comunitate video

TikTok se descrie ca fiind „o comunitate video internațională”. Make every second count, este sloganul ei, iar ideea de bază e simplă: „te facem să urmărești clipuri scurte și frumoase, tu însuți având posibilitatea să-ți realizezi propriile clipuri înregistrând momente haioase și memorabile, pe care să le distribui în toată lumea. Condimentează-le cu filtre, efecte, stickere și multe altele”.

Înfrățirea dintre TikTok și Musical.ly, aplicația originală, apărută în 2014, care sincroniza buzele cu muzica, a însemnat o creștere importantă în privința numărului de utilizatori. În 2016, când a fost achiziționată cu un miliard de dolari, Musical.ly avea 90 milioane de utilizatori.

În luna martie 2019, TikTok a fost declarată cea mai descărcată aplicație din magazinul Apple pentru al cincilea trimestru consecutiv. 1 miliard de descărcări avea TikTok în luna februarie. Aproape 100 de milioane veneau din Statele Unite și 250 de milioane din India. Conform rapoartelor recente, sunt peste un miliard de utilizatori activi lunar ai acestei aplicații. Încă în spatele Facebook (care are 5 miliarde), dar viteza cu care se apropie e de-a dreptul năucitoare.

O rețea socială plină de umor și candoare

ce este tiktok

Cine folosește, însă, TikTok, această aplicație pe care mulți ar defini-o drept locul perfect în care poți să te „prostești” jucându-te cu camera smartphone-ului? Datele demografice ale utilizatorilor TikTok arată că 66% dintre aceștia au sub 30 de ani, ba mai mult, 60% au între 16 și 24 de ani. 43% sunt localizați în India. Unul din 7 utilizatori de smartphone-uri din Thailanda a descărcat TikTok. 28,56% dintre cei care au descărcat aplicația o utilizează zilnic. Cu 2 milioane mai multe femei decât bărbați utilizează TikTok, iar în Statele Unite, unul din opt adulți cu vârsta între 18 și 24 de ani este utilizator de TikTok.

Aplicația e gratuită, disponibilă în 36 de limbi și evaluată 12+ pentru nivel moderat de conținut sexual, nuditate, violență și umor crud. Cu alte cuvinte, este destul de sigură pentru a fi accesată de adolescenți, deși sunt unii care susțin contrariul. O problemă mai mare apare mai degrabă în legătură cu video-urile de promovare, care au tente ce pot fi considerate de-a dreptul pedofile.

Deși muzica a rămas „inima” TikTok-ului, platforma nu mai restricționează conținutul, limitându-l la încărcarea de „musers”. TikTok e un spectacol global, în care găsești filme cu parkour, remixuri de meme-uri, stand-up comedy-uri originale, tutoriale de gastronomie sau machiaj. Toate au, însă, un sâmbure comun: sunt amuzante. Dacă te uiți la cele mai vizionate, plăcute și comentate clipuri de pe TikTok, vei sesiza imediat strânsa legătură dintre a fi amuzant și a deveni viral.

TikTok e o rețea de social media destinată oamenilor obișnuiți. Nu e la fel de „lucrată” ca Instagram-ul și mai degrabă duce lipsa unui look estetic. Influencerii TikTok sunt adolescenți care au reușit să adune milioane de followeri făcând filmulețe din confortul propriilor dormitoare. TikTok are capacitatea de a dezinhiba și de a-i face să se simtă liberi.

Pentru cei din industria marketingului, TikTok e o modalitate excelentă de a avea un enorm focus-grup fără costurile aferente, targetat pe un segment de vârstă foarte bine definit. Utilizatorii de TikTok au ajuns să dea startul unora dintre cele mai virale „campanii” din online-ul zilelor noastre. Într-un fel, pentru că e lipsită de toxicitatea culturii online moderne, TikTok e o întoarcere la internetul primilor ani, bazându-se pe candoare, prietenie și lipsa urii. Unica întrebare care se pune este dacă această aplicație va avea o decădere la fel de rapidă precum progresul pe care l-a înregistrat? Fiecare secundă contează, așa că vom afla, probabil, foarte rapid răspunsul.

Citește și: 10 pași pentru a avea mai multe like-uri pe Instagram