Ce să faci când îți întârzie sau ți se anulează zborul

Academia Barbatilor

Uneori, când călătorești, indiferent cât de mult ți-ai planifica în avans drumul sau cât de atent ești să nu faci vreo eroare de rezervare, lucrurile o pot lua razna în ultima clipă. Întârzierea zborului te aduce într-o situație extrem de stresantă. Dar nimic nu se compară cu anularea acestuia.

Din nefericire, anularea zborului nu reprezintă o situație atât de rară precum ar trebui să fie. Cu toate astea, există câteva lucruri pe care să le faci dacă te confrunți cu ea, iar ponturile de mai jos s-ar putea să te ajute:

Respiră și vorbește cu personalul de la poarta de îmbarcare

Primul lucru pe care ar trebui să-l faci este să respiri adânc, de trei ori, pentru a-ți limpezi mintea și a te calma cât de cât. Cu cât ești mai puțin stresat, cu atât vei putea manevra mai bine situația.

Vorbește apoi cu personalul care se află la poarta de îmbarcare, pentru a afla motivele anulării zborului, dar și pentru a afla care sunt opțiunile din acel moment. Cei de acolo sunt, de regulă, mai informați decât cei de la biroul de informații.

Poartă-te frumos cu angajații liniei aeriene și ai aeroportului

ce să faci când se anulează zborul

Personalul de la poarta de îmbarcare și asistenții de zbor sunt și ei oameni. În mod sigur, nu e vina lor pentru faptul că zborul a fost anulat sau amânat, în plus, și ei își doresc să te vadă îmbarcat în următorul zbor, cât se poate de repede. Dacă ești prietenos cu ei, cerându-le ajutorul și întrebându-i despre ce e de făcut, vor fi mai dispuși să te ajute și să-ți dea informații utile. Poate chiar vei primi un loc mai bun sau un upgrade de clasă. Nu are niciun sens să le faci scandal, să le vorbești pe ton ridicat sau să te comporți necivilizat.

Vezi dacă te poți urca în următorul zbor disponibil

ce să faci când se anulează zborul

De regulă, companiile aeriene te vor reprograma pentru următorul zbor disponibil, acest lucru urmând a se face automat sau de către agenții de la poarta de îmbarcare, care vor iniția procedurile. În tot cazul, trebuie să te asiguri că acest lucru se va face, fie vorbind cu un agent, fie sunând la serviciul clienți al liniei aeriene respective sau verificând website-ul acesteia, pentru a vedea dacă apar modificări în privința rezervării tale. Nu ar trebui să plătești nicio taxă suplimentară.

Solicită să fii reprogramat cu o altă companie aeriană

În cazul în care compania aeriană la care ai rezervare nu are niciun zbor disponibil care să te ducă la destinația dorită, cere-le agenților să-ți facă o rezervare la zborul unei alte companii aeriene. Nu este un lucru pe care angajații îl fac de obicei, dar s-ar putea să ai o șansă să rezolvi problema în acest mod, în special dacă te comporți civilizat și ești drăguț cu ei.

Cere o rambursare totală

Dacă nu ai de gând să faci o nouă rezervare sau reprogramare, asigură-te că primești înapoi toți banii, vorbind cu cineva de la serviciul clienți. În funcție de linia aeriană și de politica acesteia, vei primi înapoi banii, în formă simplă, sau vei primi un credit aerian. Dacă reprogramezi, fii sigur că primești înapoi diferența de bani, dacă următorul zbor e mai ieftin. Dacă acesta e mai scump decât originalul, încearcă să negociezi, în așa fel încât să nu mai fii nevoit să plătești în plus.

Poți primi până la 600 euro despăgubire pentru întârzieri de cel puțin 3 ore

Foarte important, nu uita că dacă zborul tău este întârziat, dacă este overbooked (sunt mai multe rezervări decât locuri și compania aeriană te obligă să renunți la zbor), dacă este anulat sau dacă ajungi la destinație cu cel puțin 3 ore mai târziu decât ora anunțată, atunci conform unei Directive Europene din 2004, care are efecte la nivel de UE (cu efecte la nivel mondial – aplicându-se tuturor pasagerilor, indiferent de vârstă, sex, naționalitate sau prețul plătit pe bilet), Regulation 261/2004EC, ai dreptul la o despăgubire pentru acest lucru. Sumele pe care le poți primi ca despăgubire variază de la 250 până la 600 euro / pasager, în funcție de cât de mare era distanța călătoriei. Poți cere această compensație tuturor companiilor aeriene înregistrate în UE, indiferent de zbor și destinație.

Sună la un număr internațional

Uneori, compania aeriană se poate confrunta cu mai multe anulări de zboruri concomitent, sau pur și simplu se poate întâmpla să fie sezonul vacanțelor, astfel că poți petrece ore pe hold, atunci când suni la serviciul clienți local. În acest caz, găsesște un număr internațional al companiei și sună acolo – e posibil să ai surpriza ca în acest mod să rezolvi mai rapid problema.

Verifică situația zborurilor de legătură

ce să faci când se anulează zborul

Dacă ai zboruri de legătură în parcurs, e posibil ca să fi fost reprogramat automat în cazul în care nu reușești să ajungi la timp. Oricum, trebuie să verifici acest lucru cu cei de la serviciul clienți, mai ales că pot apărea situații mai complicate, în care să nu poți primi loc nici în următorul zbor de legătură.

Cere cazare și vouchere de masă

În cazul în care va trebui să aștepți până a doua zi pentru un zbor (și nu te afli în orașul de reședință), companiile aeriene te vor caza gratuit într-un hotel din apropierea aeroportului. Acest lucru se va întâmpla dacă linia aeriană e vinovată de anulare din cauza unei probleme avute cu echipajul, a uneia de natură tehnică sau similară. De asemenea, poți cere un voucher de masă. În vreme ce în America nu este obligatoriu acordarea acestuia, în Uniunea Europeană vei primi, prin lege, masă sau cazare. Nu intră în aceste situații cazurile în care anularea sau amânarea zborului e datorată condițiilor meteorologice nefavorabile.

Cere un kit cosmetic

În situația în care zborul a fost anulat și trebuie să petreci noaptea până la următorul zbor, cosmeticele tale sunt în bagajul predat la cală. Prin urmare, poți solicita companiei aeriene un kit de cosmetice, care va include periuță și pastă de dinți, balsam de buze, mască de somn, dopuri de urechi.

Verifică zborurile de pe alte aeroporturi din apropiere

Dacă nu găsești zboruri convenabile de pe aeroportul în care te afli, o idee ar fi să cauți alternative de zboruri de pe alte aeroporturi din același oraș. S-ar putea să găsești o opțiune bună acolo, urmând a lua un autobuz sau un taxi și a ajunge la timp pentru îmbarcare.

Citește și: Cum să aduni multe mile când călătorești cu avionul