Ce trebuie să știm despre filmul sud-coreean Parasite, marele câștigător al Premiilor Oscar 2020

Academia Barbatilor

Filmul sud-coreean Parasite este marele câștigător al galei Premiilor Oscar de anul acesta, cu cele patru trofee primite: cel mai bun film, cea mai bună regie, cel mai bun film străin, cel mai bun scenariu original. Un triumf fără precedent pentru regizorul sud-coreean Bong Joon-ho (care a făcut și alte filme de mare succes, precum Snowpiercer și Okja), dar și pentru cinematografia asiatică. O premieră este și faptul că Parasite e primul film nevorbit în limba engleză care câștigă Oscarul.

parasite
Foto via Deadline.com

De ce a câștigat Parasite în fața unor producții la fel de bune, precum Joker, Ford vs. Ferrari, The Irishman, 1917 sau Jojo Rabbit? În mod cert, a avut argumentele lui, artistice și… subliminale, însă ceea ce câștigă cu adevărat cinematografia sud-coreeană după acest premiu este că a reușit să îndrepte atenția lumii întregi spre industria artistică din această țară care, după explozia fenomenului muzical K-pop, trebuia să arate că produce filme de o calitate excepțională.

Parasite trebuia să fie o piesă de teatru

Parasite spune povestea a două familii – Park și Kim. Familia Park e una înstărită, în vreme ce familia Kim nu are mai nimic. Copiii familiei Kim se angajează, ca meditator, respectiv, terapeut de artă, la familia Park, iar gândul că vor putea face saltul claselor sociale, ajungând la nivelul angajatorilor lor, devine laitmotivul filmului. Avem de-a face cu o comedie neagră, cu accente horror și cu multe învățăminte ascunse sub crusta suspansului ținut în frâu.

Interesant este că, inițial, scenariul lui Parasite a fost scris pentru o piesă de teatru. Regizorul Bong Joon-ho, totodată și scenaristul filmului, a declarat într-un interviu de anul trecut că „În timp ce scriam povestea, mă gândeam la o piesă de teatru, dar pe măsură ce scriam îmi veneau în minte imagini așezate în cadre. Poate și pentru că în copilărie obișnuiam să scriu, să fac desene și să mă uit la o mulțime de filme. Iar acest lucru a rămas undeva în mine. Am început cu o piesă, dar când am terminat de scris… era un scenariu de film. Totul s-a întâmplat într-un mod foarte natural”.

Un alt amănunt interesant este că actorul principal este interpretul pieselor de pe coloana sonoră, fiind, totodată, și co-autorul versurilor piesei Soju One Glass, împreună cu compozitorul Jung Jaeil. Celelalte piese ale coloanei sonore sunt scrise tot de Jung Jaeil.

parasite

Parasite a avut premiera anul trecut, pe 21 mai, la Festivalul de la Cannes, unde a primit Palme d’Or, marele premiu al festivalului, fiind ovaționat la final, de către spectatorii entuziasmați, timp de opt minute. Nouă zile mai târziu, filmul a avut premiera în Coreea de Sud, iar după primul weekend avea deja încasări de 20,8 milioane de dolari! Pe toate site-urile celebre de review-uri, de la imdb.com la Rotten Tomatoes și Metacritic, Parasite are scoruri și note excepționale.

Bong e surprins de succesul lui Parasite

Regizorul Bong a fost surprins de succesul filmului său. El a declarat într-un interviu pentru publicația Variety că nu înțelege de ce Parasite a rezonat atît de mult cu publicul din întreaga lume și că nu s-a așteptat ca filmul să aibă un succes atât de mare. „Eu mi-am terminat treaba când am terminat filmările”, a spus Bong. „Tot ceea ce s-a întâmplat de la Cannes încoace e ceva ce nu am anticipat sub nicio formă. Nu aveam niciun plan. Povestea filmului e universală. E o poveste despre bogați și săraci. Sau poate că e ceva mai mult acolo”.

Bong Joon Ho
Bong Joon Ho, triumfător la Cannes, în 2019. Foto: The New York Times

Ideea lui Parasite i-a venit regizorului în urma experiențelor trăite pe când avea 20 de ani. El a declarat că, deși nu era bun la matematică, a primit un job ca meditator de matematică și a fost prezentat unei familii unde a lucrat împreună cu prietena lui, care, la rândul ei, era meditatoare de limba engleză.

Bong Joon Ho, un regizor strălucit

La începutul anilor ’90, Bong a terminat Academia Coreeană de Arte Cinematografice. În perioada în care urma cursurile acesteia, el a făcut două scurt-metraje, pe 16 mm, Memory Within the Frame și Incoherence, cu care a fost invitat să participe la festivalele internaționale de film de la Vancouver și Hong Kong. A lucrat, de asemenea, la scurt-metrajul de succes Imagine și a fost director de lumini la alte trei scurt-metraje bine primite.

A avut succes cu scenarii scrise pentru producții precum Phantom the Submarine, înainte de a fi recunoscut drept un regizor de mare talent cu filmele The Host (2006) – care a primit multe distincții, inclusiv pe cea de Best Film la Asian Film Awards – , Snowpiercer (2013), cu Chris Evans și Tilda Swindon și Okja (2017), foarte apreciat la Festivalul de la Cannes.

Citește și: No Time to Die – primele detalii despre noul film din seria James Bond