Ceasul aviator – un model istoric, mereu în actualitate

Academia Barbatilor

Ceasul aviator e una dintre cele mai mari invenții din istoria orologiei și a… stilului. Conexiunea dintre ceasuri și aviație ar trebui să fie sinonimă cu istoria invențiilor și a tehnologiei. Aceste ceasuri există de mai bine de 100 de ani, prin urmare se poate spune despre ele că au cea mai bogată istorie dintre toate tipurile de ceasuri.

Ceasurile aviator nu sunt doar obiecte decorative, ci mai ales instrumente de măsurare a timpului care au fost create pentru a satisface nevoile piloților de avioane și a fi extrem de fiabile pentru funcționarea în condiții potrivnice. Am considerat de interes să ne aruncăm privirea asupra istoriei ceasului aviator.

Cartier, responsabil pentru primul ceas aviator

Ceasurile aviator (care, în altă ordine de idei, reprezintă un cadou ideal pentru orice pilot), cândva un instrument crucial în orice cabină de zbor, au devenit între timp un accesoriu vestimentar care încă păstrează designul și funcționalitățile pentru care au fost concepute inițial.

Pionierul în aviație Alberto Santos-Dumont l-a interpelat pe Louis Cartier, în anul 1904, rugându-l să conceapă un ceas de mână care să-l ajute să verifice ora și, în același timp, să-i permită să piloteze ținând ambele mâini pe manșa avionului. Doi ani mai târziu, Cartier a prezentat pilotului un ceas care a fost botezat după numele acestuia: Cartier Santos.

cartier santos
Santos și primul ceas de mână

Acest ceas nu a fost, însă, ceea ce știm astăzi că înseamnă un ceas aviator. Era mai plat și avea un cadran mai stilizat, de formă pătrată, părând mai degrabă un ceas de costum decât unul pe care aveau să-l poarte piloții și aviatorii în anii ce-au urmat. Dar ideea inovatoare de a transforma ceasul de buzunar într-unul mult mai practic pentru un pilot s-a transformat – după un timp – într-un produs de marketing.

E de reținut faptul că pe 12 noiembrie 1906, Alberto Santos-Dumont a fost prima persoană care a fost filmată într-un avion pe care l-a ridicat de la sol pe o distanță de 220 metri și l-a pilotat timp de 21,5 secunde, purtând primul ceas de mână din istorie. Interesant este că, timp de 7 ani, Santos a avut privilegiul de a fi unica persoană din lume care a purtat acest ceas, fiindcă prietenul său, Cartier, l-a lansat oficial abia în anul 1911.

Zenith ne-a dat aripi

Louis Bleriot zenith
Istoricul ceas Zenith al lui Louis Bleriot

La scurt timp după succesul lui Cartier cu ceasul de mână produs pentru Santos-Dumont, compania Zenith a început să producă ceasuri aviator. În 1909, când Louis Bleriot a devenit primul om care a zburat peste Canalul Mânecii,  o replică de-a lui a rămas în istorie, făcând celebru ceasul pe care-l purta: „recomand acest ceas tuturor celor care sunt în căutarea preciziei”. Publicitatea a ajutat la popularizarea brandului întru dezvoltarea industriei ceasurilor aviator. Au început să se producă instrumente pentru cabina de zbor, precum cronometre și altimetre. Zenith a păstrat conexiunea cu industria aviatică până în ziua de azi, producând diverse modele populare de ceasuri aviator și alte instrumente destinate aviației.

Creșterea în popularitate a ceasurilor aviator a dus rapid la înmulțirea brandurilor intrate în această horă. Unul dintre motivele principale a fost dat de izbucnirea celor două Războaie Mondiale, în care bătăliile s-au purtat, în bună parte, în aer. Pe parcursul războaielor, modelele de ceasuri erau oarecum similare ca stil cu cele pe care le avem în ziua de azi: largi ca diametru, cu cadrane clare și ușor citibile. Erau rezistente la șocuri și funcționau cât de poate de bine în condiții meteo nefavorabile, având inclusiv curele lungi, pentru a putea fi purtate pe deasupra costumului de pilot.

Lindbergh și Longines

Longines Lindbergh Hour Angle
Modelul Longines Lindbergh Hour Angle

Când Charles Lindbergh a zburat 33 de ore și 30 de minute, în 1927, pentru a traversa Atlanticul de unul singur, de la New York la Paris, devenind prima persoană care face acest lucru, el purta la mână un ceas Longines, care la acea vreme era sponsor oficial al Jocurilor Olimpice. Succesul zborului l-a inspirat pe Lindbergh pentru o prelungire a colaborării cu Longines în crearea unor modele de ceasuri aviator din ce în ce mai precise.

Așa a apărut Longines Lindbergh Hour Angle, lansat în anul 1931, acesta fiind considerat unul dintre momentele-cheie în istoria ceasurilor aviator. Acest model avea un stil aparte, o carcasă de oțel, de 47,5 mm, o coroană rotundă și o ramă neobișnuită care întregea un ceas ce atrăgea fără-ndoială atenția și interesul.

Breitling și aripile către spațiu

Breitling Navitimer
Primul model Breitling Navitimer

Breitling e compania care a trecut la detalii în această relație dintre ceasuri și aviație, pornind chiar de la logo-ul său, ce sugerează legătura cu înaltul cerului, prin cele două aripi. După Primul Război Mondial, fiul lui Leon Breitling a preluat frâiele companiei și a dus ceasurile Breitling în zona industriei aviației. Unul dintre primele contracte pe care le-a încheiat aici a fost cu Ministerul Aviației Britanice, care punea în prim-plan modul în care piloții erau nevoiți să calculeze viteza de zbor, combustibilul rămas și distanța parcursă.

Pentru a veni în sprijinul acestora, Breitling a introdus o ramă adiacentă, cu marcaj, devenită apoi iconică pentru modelele acestui brand. După anii ’50, odată cu dezvoltarea aviației civile, ceasuri precum Breitling Navitimer au avut un succes colosal, ajungând să fie purtate inclusiv în spațiu – în misiunea Mercury Atlas 7.

Rolex și un Master de mare succes

rolex gmt master
Primul Rolex GMT Master

Urmând pașii generați de succesul avut de Breitling, compania Rolex a început să colaboreze, în 1954, cu Pan American Airways, pentru a crea modelul GMT-Master, ce avea să se dovedească un succes uriaș din punct de vedere stilistic, fiind considerat unul dintre cele mai influente modele din istoria ceasurilor aviator. Vânzările au fost foarte mari din start, iar designul său întrunea cerințele piloților de pe avioanele ce făceau zboruri intercontinentale și care ajungeau de pe un fus orar pe altul. Echipajul de zbor putea vedea pe cadranul ceasului, cu ușurință, cât este ora în destinația la care urma să ajungă, grație ramei care se rotea și putea fi setată pentru a indica un al doilea fus orar.

Precum Navitimer, GMT-Master continuă să fie popular și în zilele noastre, fiind purtat, deopotrivă, de piloți, comandanți de nave și iubitori de modă. Între timp a fost lansat GMT-Master II, o variantă oarecum similară cu prima, care poate fi achiziționat într-o gamă de culori și combinații. Noi am scris aici despre ediția GMT-Master II Pepsi.

Toate aceste momente istorice au ajutat la evoluția ceasului aviator și la canalizarea lui pe făgașul succesului. De la primul ceas purtat la încheietura mâinii de către un pilot până la stilurile moderne de care avem parte azi, modelele de ceas aviator au devenit din ce în ce mai funcționale și mai stilate, unelte complexe și practice de măsurare a timpului.

Citește și: Top 5 ceasuri retro pentru aviatori