Concursul de Eleganță Sinaia 2018

Academia Barbatilor

, Auto

Concursul de Eleganţă Sinaia îşi propune să onoreze pasiunea pentru automobil, acesta fiind criteriul principal în selecţia automobilului. În faţa Castelului Peleş au fost prezentate modele care au însoţit familii de-a lungul generaţiilor sau în care sau investit ani buni în restaurare.

Ce înseamnă Concursul de Eleganță Sinaia

Timp de două zile, am ascultat povești pe 4 roți și am întâlnit oameni a căror destin se învârte în jurul unei singure idei: restaurarea unui vis. Concursul de Eleganță Sinaia a fost o experiență pe care mi-am promis că n-o voi mai rata de-acum încolo. Am fost pus față-n față cu primul meu raliu de regularitate, pe traseul București-Sinaia.

E drept, nu pare cine știe ce la prima vedere. Asta până când îți sunt înmânați timpii, sarcinile de îndeplinit și punctele de control. Bineînțeles că oficialii BMW România plusează și ne spun că vom conduce în premieră absolută pentru țara noastră noul model X4.

Cum se desfășoară Concursul de Eleganță Sinaia

Totul pare extrem de simplu în primă instanță: ai de respectat niște timpi, trebuie să știi să te ghidezi după harta primită de la organizator, ai de răspuns la câteva întrebări care au legătură cu traseul pe care toți participanții trebuie să-l urmeze și să ajungi întreg la finish.

Bun, eram gata. Fiind primul la linia de plecare, mi-a zis că e imperios necesar să fiu primul și la destinație. Însă eu plecasem deja din start cu o mentalitate greșită. Un concurs de regularitate înseamnă să ajungi exact când trebuie să ajungi, nu să ignori orice regulă de circulație. Am avut noroc de coechipierul meu care m-a mai calmat și m-a ghidat de-a lungul drumului până în Sinaia. Așadar nu am încălcat nicio regulă de circulație până la destinație.

Bineînțeles, la un moment dat am tras pe dreapta înainte de primul punct de control pentru că ajunsesem cu 18 minute mai devreme… Apoi ne-am grăbit pentru că din calculele noastre, deja întârziasem. A urmat apoi un traseu prin câteva comune, unde trebuia să identificăm anumite elemente de arhitectură sau să numărăm corect steagurile de pe o Primărie.

Odată ajunși la hotel, am predat fișa cu toate răspunsurile și ștampilele, ne-am cazat, am mâncat ceva pe fugă și ne-am urcat iar în mașini pentru a ne deplasa înspre Castelul Peleș, acolo unde are loc anual Concursul de Eleganță Sinaia. Ei bine, vremea era mohorâtă. Nu era sub nicio formă o atmosferă de eleganță printre râurile de apă care se formaseră prin marea curtea a Castelului. Așa ne-am simțit în primele minute. Dar odată ajunși lângă mașini și proprietarii lor…  

Mașinile expuse la Concursul de Eleganță Sinaia

Mașini vechi de aproape 100 de ani arătau de parcă erau acum scoase de pe porțile fabricii. Totul datorită unei munci asidue depuse de proprietari și, bineînțeles, unei investiții considerabile într-o pasiune, într-o idee, într-un vis. 

BMW la Concursul de Eleganță

Mergem mai departe și vă povestesc despre Marton Boglarka din Satu Mare, care a adus la Concursul de Eleganta Sinaia un BMW 2002 din 1971.

Istoria acestei mașini este cunoscută de orice iubitor adevărat a mărcii bavareze. Pe la mijlocul anilor `60 BMW făcea primele cercetări de piață pentru a oferi clienților săi o mașină cu adevărat sportivă, adică una mai bună ca modelul 328 celebru în perioada interbelică. Compania realizează că mai mulți șoferi și-ar dori mașini cu performanțe bune, însă nu erau dispuși să dea sau nu aveau banii pe care-i cerea un adevărat bolid sportiv.

Se hotărăsc astfel să pună pe piață cel mai puternic model al gamei 02, adică BMW 2002. Numele de 2002 îi era dat de cilindree (2000) și 2 provenea de la numărul de uși pe care-l avea mașina. E important să amintesc și faptul că ultima și cea mai puternica variantă a motorului lui 2002 a stat la baza creerii inimii primei mașini BMW de Formula 1. Modelul 2002 (predecesorul sportiv al Seriei 3) prezent la Sinaia avea și volanul Petri (13 inchi) care este extrem de rar, iar mașina purta culorile oficiale BMW din acea perioadă.

Urmează a doua zi în care are loc și concursul propriu-zis împreună cu o defilare a mașinilor prin Castelul Peleș și Sinaia

Culmea, odată cu parada mașinilor a ieșit și soarele. A fost încă un an de prezenţe excepţionale, încărcate de istorie.

Concursul de Eleganță Sinaia, ediția a 8-a

A 8-a ediţie modernă a adus la Sinaia 28 de participanţi din 4 ţări, toate automobile de excepţie. Una din cele mai rare mărci de automobile din lume a fost prezentă în premieră la Sinaia – doar 52 de modele Ghia s-au construit în întreaga istorie.

O altă prezenţă deosebită la Sinaia a fost Karmann, unul din cei mai mari producători necunoscuţi de automobile, cu peste 3 milioane de modele produse pentru mărci precum Audi, BMW, Mercedes, Porsche sau Chrysler. Volkswagen Karmann Ghia Typ este singurul model care a avut în prim plan numele mărcii germane.

Modelul prezentat la Sinaia este un bun exemplu de pasiunea care defineşte evenimentul – proprietarul a avut nevoie de peste 12 ani pentru restaurarea modelului, realizând mare parte a muncii de restaurare personal.

Ford Thunderbird 1964, Buick Riviera 1972 sau Cadillac DeVille 1960, ediţia 2018 a reprezentat în detaliu extravaganţa de design americană postbelică, cu forme spectaculoase, aripi spate de mare dimensiuni („tail fins”) şi soluţii moderne de confort deja din acea perioadă, precum aer condiţionat, scaune electrice sau sistem de comutare automată între faza lungă şi faza scurtă.

Marele câştigător, Mercedes 540k Cabriolet A Sindelfingen, prezentat de Ţiriac Collection după ce a strălucit şi la una din cele mai prestigioase evenimente de gen din lume, Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Îți mulțumesc că ai pășit alături de mine în această aventură și te invit la ediția din 2019 a Concursului de Eleganță Sinaia. Cu siguranță va fi de neuitat… Pe curând!

Text de Florin Amariei

Citește și despre Retromobil Fest