Cum să ai succes fără să devii viral

Academia Barbatilor

Trăim vremuri în care, dacă suntem antreprenori sau lucrăm în zona de internet marketing, ne dorim cu disperare ca produsele sau campaniile noastre să devină virale. Să prindă acea coadă de cometă care să le poarte apoi prin tot internetul și să ajungă rapid la milioane de oameni care să le cumpere sau să le acceseze. Consumăm extrem de mult timp apelând la tot felul de tehnici în căutarea viralizării perfecte. Și totuși, poți avea succes și fără să devii viral.

Modelul viralizării a funcționat și funcționează pentru multe start-up-uri. Internetul e plin de tutoriale care-ți arată cum să setezi cât mai corect o campanie de crowd-funding care să devină virală grație unui video inteligent. Dar să privim lucrurile mai profund: nu e musai să „viralizezi” pentru a fi un antreprenor de succes. De fapt, multe dintre afacerile din zona de e-commerce au reușit tocmai în afara piețelor virale. Cum?

viralUnele produse nu au cum să se viralizeze. Să luăm exemplul unei companii americane – nu contează numele – care comercializează produse cosmetice și de îngrijire a tenului pentru bărbați. Cei care o conduc știau de la bun început că ai lor clienți nu vor partaja niciodată pe rețelele de socializare fotografii cu smacurile lor întinse pe figurile bine hidratate.

Au avut, în schimb, o altă idee. Președintele companiei a găsit-o după ce prietena lui i-a spus că trebuie să-i scoată în Photoshop câteva riduri dintr-o fotografie recentă. A făcut o cercetare de piață și a văzut că în zona produselor de îngrijire a pielii pentru bărbați era un loc viran pe nișa ingredientelor organice și naturale. Era o oportunitate și nu a ezitat să profite de ea. Succesul a venit apoi fără campaniile pe rețelele de socializare, fiindcă bărbații căutau de ceva vreme produse de acest gen.

Cheia succesului e dată de găsirea oportunităților pe piață. Trebuie să identifici ce probleme au potențialii tăi cumpărători și să le rezolvi cu produsele sau serviciile tale. Iar pentru asta nu vei avea nevoie de o campanie care să se viralizeze.

Marketingul non-viral

Campaniile de marketing viral sunt făcute să genereze vâlvă în jurul lor și, în același timp, să creeze un divertisment pentru cei care le privesc. Ele nu sunt create exclusiv pentru potențialii clienți ci vizează publicul larg și depind în mod masiv de partajarea pe rețelele sociale.

Campaniile non-virale, în schimb, țintesc o abordare diferită. Se focusează pe un target specific, vizând o nișă de pe o piață pe care vor să o atingă. În exemplul de mai sus, compania de produse cosmetice masculine avea în plan să educe bărbații în legătură cu îngrijirea pielii. Pentru că mulți bărbați știau că trebuie să-și îngrijească mai bine pielea dar nu avuseseră ocazia să vorbească despre asta sau să cunoască mai multe lucruri.

Compania a capitalizat asta făcând din propriul brand o sursă de sfaturi profesionale pentru toate problemele legate de îngrijirea pielii. Newsletter-ul companiei, trimis în mod constant abonaților, prezenta o serie de mesaje educaționale pe această zonă, legate de cum să dezvolți o rutină zilnică de îngrijire a pielii. Erau informații pe care majoritatea bărbaților nu le găseau în altă parte și care au contribuit la stabilirea unei puternice legături între produsele companiei și potențialii clienți. Rezultatul? Un succes transferat în zona de e-commerce.

Nu te concentra doar pe social media

Noile businessuri din zona e-commerce tind să se focuseze pe creșterea numărului de followeri și pe alte statistici legate de social media. Dar aceste lucruri sunt total fără sens, dacă lucrezi într-o industrie non-virală.

Nu spunem că ar trebui să ignori complet rețelele de socializare. Toate brandurile – și în special cele de e-commerce – ar trebui să aibă o importantă prezență socială online. Poți folosi aceste mijloace pentru a-ți construi un stil și o cultură legate de propriul brand.

Dar, în același timp, acest lucru nu ar trebui să-ți consume tot timpul. Social media nu va reprezenta o sursă importantă de vânzări dacă produsul tău este, în fapt, unul non-viral. Aparent (și nu numai) rețelele de socializare sunt un fel de Fata Morgana sexy, care îți face constant cu ochiul. Dar acel Return Of Investment despre care vei vorbi inevitabil, nu este acolo. Și indiferent de cât de mare va fi efortul susținerii unei prezențe în mediile sociale online, stai cu ochii pe acest ROI. E posibil să descoperi că el e zero.

Poți aloca însă timp pe construirea unei baze de date de abonați la un newsletter. Dacă acest newsletter e făcut inteligent, poate reprezenta o bună sursă de vânzări. Un newsletter te conectează în mod direct cu clienții, ba chiar și cu cei care nu vor avea niciodată de gând să-ți dea un Like pe Facebook sau pe Instagram.

Crește-ți vânzările prin intermediul blogului

blog viralE adevărat că multe business-uri mici, susținute de bloguri, o duc foarte rău. Iar asta se întâmplă deoarece mulți oameni de marketing folosesc blogurile exclusiv pentru SEO, gândindu-se numai și numai la trafic.

E drept că una dintre cele mai puternice surse pentru a trimite trafic către site-ul tău este blogul. Dar blogul poate însemna mai mult decât atât. Trebuie să oferi cititorilor articole de calitate, nu doar conținut care să dea bine în motoarele de căutare. Trebuie să ieși cumva din mulțime, să ridici capul în oceanul internetului.

Compania de produse cosmetice despre care vorbeam mai sus a folosit propriul blog pentru a produce un Manual de Îngrijire ce avea rolul de a educa potențialii clienți. Era un element de construire a brandului în care profesioniști în domeniu învățau bărbații cum să folosească produsele cosmetice. Nu era o vânzare directă. Dar era un instrument interesant, care oferea răspunsuri la întrebările bărbaților, pe care aceștia nu le găseau în altă parte.

Mărește reach-ul blogului prin promovarea lui în cadrul newsletter-ului dar și prin rețelele sociale. Acest lucru va ține oamenii aproape de brand și îi va îndrepta către site prin intermediul unor pagini care nu le vinde nimic în mod direct. Când trebuie să vinzi un produs non-viral, aceasta e cea mai bună cale pentru a o face.

De asemenea, poți contacta și alți bloggeri de succes, postând articole pe paginile lor, fapt ce îți va crește vizibilitatea brandului. Un conținut de calitate pe blogul de business al site-ului va reprezenta automat o sursă importantă de informații și pentru bloggerii din același domeniu. Oferă-le acestora link-uri incluse în newsletter-ele tale. O altă metodă este să lucrezi cu influenceri care să scrie articole despre produsele tale. Desigur, pentru toate astea va trebui să ai setat un buget de promovare.

Concluzia este că un blog bun va deschide multe oportunități pentru o afacere din zona de e-commerce. Poate că produsele tale nu au potențial de viralizare dar cu campanii inteligente vei reuși să aduci nivelul vânzărilor foarte sus.

Nu ești viral? Nicio problemă!

viralCampaniile virale sunt de efect și rămân în memoria oamenilor. În plus, duc la vânzări masive. Dar, o spunem din nou, sunt complet ineficiente dacă produsul tău este unul non-viral.

Nu pierde timpul căutând non-stop cai verzi pe pereții rețelelor sociale dacă activezi pe o piață non-virală. Umple acest timp, mai bine, cu campanii inteligente, de genul celor prezentate mai sus și care au dus la succesul companiei de cosmetice pentru bărbați. Setează-ți brandul ca fiind o importantă sursă de informații. Conectează-te cu clienții și sporește vânzările prin intermediul e-mail-ului și nu prin rețelele de socializare. Și dezvoltă un blog care să fie o sursă de informații consistente și valoroase, pe termen lung.

Citește și cum să devii un antreprenor de succes