Cum să alungi gândurile negative și să fii mai fericit

Academia Barbatilor

Toți oamenii nefericiți au ceva în comun: o minte nefericită. Nu contează banii, recunoașterea, faima, compania celor iubiți sau visurile împlinite: gândul că ești nefericit te va face cu adevărat nefericit.

Sunt minți nefericite din pricina unor probleme psihice care țin de stare sau de personalitate – un dezechilibru chimic la nivel cerebral. Alții pur și simplu au devenit în permanență sclavii gândurilor negative. La aceste persoane, psihologii observă comportamente similare. Se simt incapabili de orice, cred cu tărie în ghinion, trăiesc cu teamă, resping ajutorul celorlalți și au gânduri negative vizavi de alții, cel mai frecvent sentiment fiind acela de invidie. În plus, egoismul și paranoia își fac deseori loc în aceste tipuri de personalitate.

Se cunoaște puțin despre faptul dacă aceste caracteristici sunt genetice sau dobândite. În orice caz, modul prin care trebuie luptat împotriva lor este prin deprinderea unor noi tipuri de gândire. Iată 3 dintre cele mai importante feluri în care să alungi gândurile negative și să fii mai fericit:

1 Încearcă să înțelegi cum te simți

cum alungi gândurile negative
Foto: SIphotography

Multe cărți de dezvoltare personală recomandă gândirea pozitivă drept strategie pentru a distruge negativitatea. Sună logic și e un sfat ce poate fi urmat pe termen scurt, dar, în același timp, poate avea dezavantaje pe termen lung. Psihoterapeuții explică pericolele magiei auto-gândirii pozitive prin faptul că nu încetăm să auzim că putem face ceea ce ne-am setat să facem. Lucru care nu este adevărat. Fraze precum „dacă vrei să zbori, desfă aripile și zbori” sau „universul conspiră în favoarea mea” ne incită să credem că suntem atot-puternici.

Nu suntem „dumnezei”, dar nu suntem nici ființe care nu pot face de niciunele. Gândurile negative contează. Ele nu vin de nicăieri, dar au ca bază țeluri, dorințe și valori adânc înrădăcinate.

Gândurile negative au un motiv pentru care apar: îndulcirea lor cu gânduri pozitive nu le va elimina. E important să le raportezi la sentimentele pe care le ai și să înțelegi țelurile, dorințele și valorile care sunt responsabile pentru ele, altminteri există o mare șansă să te cuprindă panica. Trebuie să iei frâiele propriilor dorințe și să faci primul pas pentru a fi fericit.

2 Analizează-ți sentimentele

cum alungi gândurile negative
Foto: SIphotography

În general, oamenii cu minți nefericite „nu-și permit lor înșiși să reflecteze asupra propriilor stări sau să recunoască emoțiile care îi cuprind”. Aceasta este explicația psihoterapeuților și a psihologilor. De fiecare dată când apare un gând negativ, laolaltă cu senzația care îl acompaniază (clasica anxietate), o strategie de efect este să observi felul în care reacționezi și te simți făcând abstracție de conținutul acelui gând.

Rumegarea gândurilor și încercarea obsesivă de a găsi o soluție la o problemă reprezintă o importantă caracteristică a problemelor mentale de genul depresiei și anxietății, cele mai comune care afectează sănătatea cerebrală. Dacă te distanțezi de răspunsurile organismului și analizezi cu inteligență gândurile vei dezvolta o nouă relație cu ele. Una mult mai pozitivă.

Nu trebuie să cazi mereu pe gânduri, să te îngrijorezi, să cauți un plan de ieșire. De multe ori, trebuie să faci față stresului la job sau unei activități sociale. Și atunci va trebui să te detașezi de gândurile negative. Ai dreptul să faci asta, deci fă-o!

3 Acceptă că ești așa cum ești

Conform psihologilor, negativismul în exces poate fi cauzat de trăsăturile perfecționiste care devin obsesive. Invidia și dificultatea în a recunoaște și admira ceea ce realizează alții au legătură cu aceste caracteristici. Alții eșuează, se ridică și o iau de la capăt, dar noi rămânem cu percepția negativă că e dificil să ne schimbăm.

Nu ai nevoie neapărat de o gândire mai pozitivă, ci de una mai corectă. Pune la pământ gândurile negative și credința falsă, pas cu pas. În vremurile preistorice, pentru a supraviețui, oamenii aveau nevoie să fie acceptați de semenii lor. Dacă tribul te alunga, nu te aștepta altceva decât moartea. Îndepărtarea doare atât de mult deoarece organismul o percepe ca pe o amenințare, fiindcă în trecut asta și era. Dar acum ai alte opțiuni în cazul în care o comunitate nu te mai acceptă.

Nu e nevoie să placi pe toată lumea. Trebuie doar să-i placi pe oamenii de care-ți pasă, cei care-ți oferă suport emoțional sau care-ți înlesnesc o existență bună. Nu trebuie să fii perfect, ci doar să încerci să dai ce ai mai bun din tine.

De asemenea, nu trebuie să fii bun la toate. Nu există ființă umană care să strălucească în același timp în toate domeniile. Și e mai bine așa. Există câte o zonă în care oricine eșuează și care, probabil că deranjează, dar în realitate pur și simplu nu suntem buni pentru acea zonă. Acceptarea acestui lucru este cea mai bună alegere pe care o poți face.

A nu fi bun la ceva nu înseamnă că trebuie să stai cu mâinile în sân, pierzând distracția. Dacă o activitate te face să te simți bine, îndrăznește să o practici în continuare, chiar dacă știi că nu ai talent la ea.

În plus, trecutul nu te definește. E adevărat că nu poți schimba trecutul, dar poți face ceva care să îmbunătățească prezentul și să aducă o nouă persoană în viitor: noul tu. Nu lăsa trecutul să te bântuie: închide cercurile neînchise și mergi mai departe, pe drumul tău.

Citește și: Trucuri dovedite științific că te pot face mai fericit