Cum să faci față diferenței de fus orar

Academia Barbatilor

Dacă ai avut ocazia să călătorești în diverse locuri ale lumii, mai exact în afara Europei, probabil te-ai confruntat cu oboseala cauzată de diferența de fus orar. Pleci din România la o oră și ajungi pe partea cealaltă a globului la o cu totul altă oră sau la o oră similară celei de la care ai plecat, doar că, între timp, au trecut alte 8-9 ore. O nebunie. Totul se dă peste cap, iar ritmul tău circadian intră într-o ceață totală, făcând ca organismul să nu mai răspundă „cerințelor” așa cum o face în mod normal.

E logic, de altfel: pentru că în orele în care organismul e obișnuit să doarmă, trebuie să facă față unui program activ. Și invers. Prin urmare, aceste schimbări ale fusului orar te afectează inevitabil. Pe unii îi afectează chiar foarte tare. Cu toate acestea, există câteva trucuri pentru a mai înmuia din efectele diferenței de fus orar:

Înainte să pleci, simulează noul orar

efectele diferenței de fus orar
Foto: Pixabay

Dacă urmează să călătorești către est, cu câteva zile înainte să pleci du-te la culcare mai devreme, măcar cu o jumătate de oră. Dacă pleci spre vest, fă exact opusul și culcă-te mai târziu cu câte o jumătate de oră. De asemenea, poți încerca să-ți muți orele de masă cât mai aproape de cele pe care le vei avea când vei ajunge la destinație.

Hidratează-te mult

Interiorul unui avion este un spațiu prin definiție foarte uscat. Toată umezeala este absorbită și aruncată în exterior, iar dacă petreci opt ore în acest mediu există toate șansele să te simți ca și cum ai făcut o drumeție prin deșert. De aceea, e foarte important să te hidratezi. Dacă nu mai ai apă în bagaj (cumpărată după ce ai trecut de control) cere însoțitorilor de bord – de regulă, pe zborurile lungi, de linie, apa e gratuită – și bea cât se poate de multă.

De asemenea, evită alcoolul și cafeina cu câteva ore înainte de a urca în avion. Atât alcoolul cât și cafeina produc întreruperi ale somnului și pot cauza deshidratarea.

Stai confortabil în avion

Scaunele din avion nu sunt chiar cele mai confortabile locuri din lume, în special atunci când zbori la clasa economică. De aceea, fă-ți viața ușoară înainte de un zbor lung, pregătindu-ți un kit minimal pentru petrecerea orelor în avion.

Acesta ar trebui să includă o pătură subțire, o mască pentru ochi, o pernuță de călătorie și șosete speciale – folosește-le pe toate înainte de a adormi și, în cazul în care reușești să prinzi câteva ore de somn, în mod cert te vei trezi mai relaxat și mai odihnit decât dacă dormi chircit, cu bocancii în picioare.

Adaptează-te încă din avion la noul orar

efectele diferenței de fus orar
Foto: pp76

Asta presupune să-ți pui deja ceasul pe fusul orar al destinației. Este mai degrabă o măsură de ordin psihologic, dar care ajută mintea să se adapteze în avans la noul ritm temporar de viață. În avion, încearcă să dormi dacă e noapte și încearcă să rămâi treaz dacă e zi, însă nu forța lucrurile. E greu să te forțezi să dormi dacă nu poți, iar acest lucru e posibil să te frustreze. Dacă, totuși, se întâmplă, încearcă să te odihnești cât mai mult cu putință.

Verificarea ceasului și conștientizarea orei locale de la destinație ajută la diminuarea efectelor diferenței de fus orar, pentru că, astfel, vei avea un simț al controlului care nu-ți va crea confuzii după aterizare și care va obișnui creierul să raționalizeze în legătură cu ora.

Ia în calcul melatonina

Melatonina e secretată în mod natural de către organismele noastre, ajutând la reglarea ritmului circadian și la desfășurarea unui somn regulat. Unele studii spun că un supliment de melatonină poate ajuta și la combaterea efectelor diferenței de fus orar, indiferent spre ce direcție te îndrepți, est sau vest.

De aceea, sugestia este că ai putea încerca să iei 3 miligrame de melatonină, cu o oră sau două înainte de zbor, astfel că aceasta va avea timp să se absoarbă în sânge și să-ți ofere un somn de calitate. Pe termen scurt, melatonina nu are efecte negative, însă pe termen lung efectele acesteia nu sunt cunoscute. Nu lua, totuși, melatonină, fără a consulta în prealabil medicul.

Blochează orice zgomot

Nu ai de unde să știi cum se va desfășura zborul și ce colegi de cabină vei avea. Ghinionul poate face să ai parte de un bebeluș care va urla continuu sau de un vecin care-și va compune note vocale pentru întâlnirea de business. Sau, pur și simplu, mișcarea aproape permanentă a însoțitorilor de zbor poate deveni suficient de deranjantă cât să nu te lase să te odihnești. De aceea, blochează toate aceste zgomote folosind o pereche de căști cu noise cancellation.

Încearcă terapia luminii naturale

Expunerea la lumina soarelui ajută a reglarea ritmului circadian. La zborurile spre vest, încearcă să stai cât mai mult în lumina dimineții atunci când ajungi la destinație, evitând-o pe cea de după-amiază și de seară. În schimb, dacă zbori către est, evită expunerea la lumina dimineții și captează cât de multă lumină posibilă pe parcursul după-amiezelor și a serilor.

Citește și: Cum să aduni multe mile când călătorești cu avionul