Cum să fii optimist

Academia Barbatilor

Bărbații „adevărați” sunt optimiști. Aceștia au parte de cele mai cool partenere, au cele mai de succes cariere, au prieteni mulți, sunt sănătoși, îmbătrânesc mai greu, trăiesc mai mult și au șanse mai mici să devină anxioși sau depresivi pentru că, ta-naaa!, sunt mai fericiți. În plus, lucru important, optimiștii văd lumea mult mai clară decât pesimiștii, așa că iau întotdeauna decizii mai bune.

Poate că lucrurile de mai sus sunt prostii și poate că ai în jurul tău exemple de optimiști care trăiesc complet aiurea. Dar nu te lua după aparențe. Pentru că, în același timp, dacă fac ceva greșit sau au de suferit în carieră, în dragoste, în relațiile cu alții sau în privința propriei lor sănătăți, optimiștii vor rezolva problemele mult mai ușor decât pesimiștii.

Ce e un optimist? Și ce nu e?

Ce înseamnă, însă, să fii optimist? Cel mai bine înțelegi ce e un optimist dacă înțelegi mai degrabă ce nu este un optimist. Ești de părere că lumea nu e locul perfect? Nu crezi că orice s-ar întâmpla rău e ok? Nu crezi că răul, ignoranța, eroare umană și prostia nu există? Ei bine, atunci nu ești un optimist. Și totuși, optimismul nu are nimic de-a face cu imaginea noastră iluzorie legată de propria noastră persoană.

cum să fii optimist

Gândirea pozitivă înseamnă să încerci să vezi o gamă variată de posibilități și să iei decizia conștientă că ai urmat cea mai bună opțiune posibilă. În sufletul lui, optimistul știe că oamenii nu sunt neajutorați.

Dacă scormonim dincolo de justificările de suprafață, pesimiștii cred despre ei înșiși că sunt persoane slabe și neajutorate, incapabile să-și definească și să-și controleze propriul destin. Pentru pesimiști, nu e nevoie nici de forță, nici de curaj sau energie, din moment ce lumea e un conglomerat de lucruri (majoritatea rele) care ni se întâmplă. Pe de altă parte, un optimist înțelege că întotdeauna e posibilă o formă de schimbare, care poate să vină chiar din interior.

Pozitivismul înseamnă să-ți analizezi opțiunile și să te orientezi către cele mai bune. Alegerea în mod voluntar a ceva mai prost, atunci când acest nu lucru nu e necesar, este cea mai auto-distructivă formă a negativismului. Una care ne face complici la rău, ignoranță, prostie sau neplăcere.

Dacă nu credem că lucrurile se pot întâmpla cu adevărat, nu vom urma calea înfăptuirii lor sau, cel puțin, nu cu convingere și entuziasm. Vom fi mai degrabă tentați să abandonăm. Cine are atunci cheia succesului: bărbatul încrezător, care e de părere că poate găsi calea spre succes sau tipul care e sigur că e imposibil să trăiască visul? Acesta e cel mai mare pericol al gândirii negative: ne convinge ca nici măcar să nu încercăm, alegând din start să fim distructivi. Pesimiștii sunt oameni care renunță.

Vestea bună este că nu e greu să deturnezi gândurile negative și să te alături celor pozitivi. Iată câteva idei în acest sens:

1 Acordă-ți permisiunea să fii optimist

Primul pas este să-ți permiți ție însuți să gândești în mod optimist. Pentru mulți, aceasta e cea mai grea etapă. Trebuie să ne eliberăm temerile că pozitivismul ne face să părem naivi și că nu ne pregătește pentru dezamăgire. Acordă-ți permisiunea să experimentezi.

2 Cele trei elemente ale gândirii pesimiste

cum să fii optimist

Al doilea pas e să devenim conștienți de ceea ce se întâmplă în mințile noastre. Pesimiștii fac erori cognitive – nu gândesc în mod clar și limpede – iar aceste greșeli mentale și emoționale cauzează probleme.

Unele cercetări științifice estimează că mintea noastră „produce” până la 50.000 de gânduri pe zi. Pentru o persoană obișnuită, mai mult de jumătate dintre aceste gânduri sunt din sorgintea celor negative. Ceea ce înseamnă, da!, că o persoană normală are peste 25.000 de gânduri negative la fiecare 24 de ore.

Există trei categorii principale ale gândirii negative. Psihologul Martin Seligman explică asta prin următoarele elemente: generalizare, permanentizare și personalizare.

Negativitatea generalizată înseamnă că folosim termeni precum „toți”, „de fiecare dată”, „întotdeauna”, „niciodată” și așa mai departe. De pildă: „Toți doctorii sunt idioți”. Sau: „Fiecare membru al partidului X este un tâmpit” sau „Nu mă asculți niciodată”.

Permanentizarea presupune lucruri ca: „Acest lucru nu se va termina niciodată”. Sau: „Eu voi fi mereu așa”.

Iar personalizarea presupune că în anumite momente ne simțim ca și cum tot universul complotează împotriva noastră. Spunem lucruri ca „De ce eu?”, „Sunt un ratat fără nicio șansă” sau, cel mai rău, „Merit asta!”.

Doar simplul act al conștientizării a ceea ce „produce” mintea noastră ne poate acorda un plus de limpezime. Trebuie să ne antrenăm în a ne supraveghea gândurile. Când suntem într-o pasă proastă sau suntem pe cale să facem un lucru negativ, putem să punem totul pe pauză, suficient de mult cât să observăm ceea ce se întâmplă în mintea noastră.

3 Negociază cu gândurile negative

cum să fii optimist
Man enjoying a view at sunset

Al treilea pas e să facem un efort conștient pentru a negocia cu gândurile negative prin schimbarea modului de gândire. De fiecare dată când ne surprindem că gândim negativ, trebuie pur și simplu să punem totul într-un cadru mai pozitiv.

În loc să spunem „Toți doctorii sunt idioți” am putea spune „Pe lume sunt doctori mai buni și mai proști. Eu încă nu am găsit doctorul potrivit”.  Sau, în loc să spunem „Mereu va fi așa”, ar trebui să învățăm să spunem „Deocamdată, lucrurile stau așa”. Trebuie să înlocuim „Sunt un ratat” cu „De data asta nu a funcționat, dar lucrurile s-ar putea să se schimbe data viitoare”. În loc de „Merit asta” trebuie să gândim „Am învățat din această experiență și mă voi strădui să fac lucrurile mai bine”.

4 Nu te consola

Al patrulea pas e să faci un efort serios pentru a vedea întregul peisaj și a putea să-ți propui să alegi ce e mai bun. De fiecare dată există alegeri. Poate că nu întotdeauna o facem pe cea mai bună, dar doar pentru că unele lucruri pur și simplu „nu sunt pe masă” nu înseamnă că ele nu există. Nu te seta pe ceva mai prost, din moment ce există ceva mai bun. Alege-le din start pe acelea.

Amintește-ți întotdeauna: un bărbat adevărat e cel care se cunoaște la perfecție. Dacă gândurile și emoțiile noastre devin agresive, atunci avem tendința de a ne pierde controlul. Un erou adevărat e cel care deține controlul chiar și în situațiile cele mai grele. Cu cât putem să ne ținem mai mult mintea în frâu și să o așezăm pe direcții pozitive, cu atât vom avea mai mult succes. În toate domeniile vieții.

Citește și: Cum să înveți repede orice