Cum să scapi de durerile de spate prin exercițiu fizic

Bogdan Dochian

Dacă te confrunți cu dureri de spate frecvente, care se pot manifesta ca o simplă rigiditate a coloanei la anumite mișcări sau ca o afecțiune cronică, ce iradiază către alte zone ale corpului, recomandarea mea este să consulți un medic specialist. Acesta îți va pune un diagnostic corect, în funcție de zona spatelui și îți va recomanda un tratament. Dacă recomandarea medicului este mișcarea, atunci îți vor fi de ajutor sfaturile și video-ul de mai jos. Probabil și tu crezi că dacă te doare spatele trebuie să renunți la ridicarea de greutăți. Total greșit. Ridicarea de greutăți te poate ajuta să scapi de durerile de coloană. Descoperă mai jos corecții și forme ale exercițiilor care te ajută să nu renunți la exercițiile tale preferate și sa scapi de durerile de spate.

Cele mai frecvente cauze ale durerilor de coloană

De cele mai multe ori, durerile de spate sunt cauzate de poziția extremităților în raport cu coloana vertebrală. De exemplu, durerile din zona cervicală sunt date de poziția capului fața de coloană.  Durerile de coloană toracală sau “între omoplați” sunt date de poziția umerilor sau funcționalitatea lor, iar durerile lombare sunt cauzate de poziția bazinului față de restul coloanei.

La rândul lor, toate aceste dezechilibre sunt cauzate de tensiuni musculare, fie de posturi deficitare sau mișcări incorecte. De aceea, dacă vrei să îți protejezi coloana și să previi durerile de spate, trebuie să îți corectezi postura și să controlezi mișcările, fie că sunt în sala de sport, la serviciu sau acasă.

De exemplu, un abdomen slab creează lordoza lombară (lordozele sunt deviaţii ale coloanei vertebrale cu convexitate anterioară, prin exagerarea curburilor normale ale coloanei vertebrale. Sursa: healthline.com) – de aici durerea de lombar.

În cazul în care abdomenul este bine lucrat, toată această tensiune va fi între lombar și sacral. Practic, vor fi forțate penultima și ultima vertebră din lombar, împreună cu sacralul, iar durerea va apărea în zona lombo-sacrală.

Dezechilibrele de poziție ale bazinului sunt cauzate, în general, de tensiunea musculară mare a iliopsoasului, un flexor important al coapsei și al șolduluiIliopsoasul este alcătuit din doi mușchi diferiți, care își completează acțiunile reciproc. Este format din doi mușchi: psoasul, cu originea pe vertebrele lombare și ultima vertebră toracală și iliacul, cu originea în fosa iliacă.

Mă doare spatele, deci renunț la greutăți. GREȘIT

Vei găsi pe net o mulțime de exerciții de stretching și metode prin care să eliberezi tensiunea sau durerea de spate, însă foarte puțin am văzut despre prevenirea sau ameliorarea durerilor de spate prin ridicare de greutăți. Mai mult, pentru a preveni agravarea durerilor de spate, deseori se recomandă evitarea ridicării de greutăți.

Deși îți va fi greu să crezi, exercițiile cu greutăți pot ajuta la reducerea durerii de spate prin dezvoltarea mușchilor care susțin coloana. În plus, ridicarea greutăților în mod corect, pregătește nu doar mușchii, ci și articulațiile sau ligamentele pentru activitatea de zi cu zi. Astfel, previi durerea de spate.

Aud foarte des, în timpul antrenamentelor pe care le coordonez, ”eu nu pot să fac asta pentru că mă doare spatele” sau ”mă dor genunchii” (o altă problemă pe care o vom dezbate curând). Ceea ce ar trebui să înțelegi este că, în cele mai multe cazuri, nu exercițiul în sine este responsabil cu durerea de spate, ci modul în care execuți acel exercițiu.

În antrenamentul următor vei vedea câteva corecții și sfaturi pe care sa le adopți în antrenamentul tău pentru a evita agravarea problemei și pentru a te antrena fără dureri.  Dacă nu obișnuiești să ridici greutăți pentru că te confrunți cu dureri de spate, aceste exerciții te-ar putea ajuta să scapi de ele.

Dacă vrei să descoperi în fiecare săptămână antrenamente și sfaturi utile, subscribe la canalul Youtube The Body Hub.