Cum să stai treaz și să-ți păstrezi nivelul de energie la cote înalte

Academia Barbatilor

Lista cu motivele care ne țin treji pe timp de noapte crește din ce în ce mai mult și e într-o continuă schimbare. Stresul cotidian capătă forme diverse, mulți bărbați fiind afectați de insomnii care se repetă noapte de noapte, la infinit, punându-și amprenta asupra activității cotidiene – a relațiilor, a banilor, a vieții de părinte ș.a.m.d.

În același timp, însă, există situații, nedorite, de altfel, când somnul trebuie sacrificat, în mod intenționat sau nu. Fie că trebuie să stai treaz la ore târzii din noapte, pentru a învăța pentru un examen sau că trebuie să te trezești dimineața devreme, pentru a merge la serviciu sau pentru a nu rata vreo întâlnire matinală. Pot interveni mii de motive pentru care să fii nevoit să amâni ore de somn. Dar ce faci dacă, de principiu, ești o persoană extrem de somnoroasă, care pur și simplu pierde constant lupta cu Moș Ene? În continuare ai câteva sugestii legate de cum să stai treaz și să lupți contra somnului… la nevoie, dar și despre cum să-ți menții nivelul de energie la cote ridicate:

Fă mișcare, pentru a-ți crește nivelul de energie și a reduce oboseala

Cum să stai treaz
Foto: Pixabay

Știm cu toții că exercițiile fizice sunt importante. Fă mișcare pentru a te menține într-o bună formă fizică. Fă mișcare pentru a avea o bună condiție mentală. Fă mișcare pentru  a menține scăzut nivelul de stres. Fă mișcare pentru a nu lua în greutate. Mișcarea e o cură pentru aproape orice.

Când te simți obosit, probabil că ultimul lucru pe care ți-l dorești e să te-apuci să faci mișcare. Ei bine, fă-o! Poți face flotări, abdomene, genuflexiuni, poți ridica greutăți sau pur și simplu te poți plimba în jurul blocului. O listă scurtă și simpatică, dar una care poate fi completată cu multe alte mijloace de a face mișcare și, automat, de a fi mai puțin obosit, deci mai puțin somnoros.

Pornește o conversație pentru a-ți ține mintea în priză

Dacă ești o persoană care lucrează într-un birou, alege să nu comunici cu colegii prin intermediul emailului sau al messengerului. În schimb, ridică-te și du-te la ei pentru a le vorbi față-n față. Acest lucru îți va ține mintea în priză și, ca bonus, îți va întrerupe rutina de muncă în fața computerului, un lucru absolut necesar de făcut de mai multe ori pe parcursul zilei. Altfel, există sute de moduri în care să începi o conversație, iar dacă ești în pană de idei apelează la prietenul Google.

Hidratează-te

A fi hidratat înseamnă că inima îți funcționează cum trebuie, temperatura corpului e constantă, nu ai parte de oboseală și crampe. Știm foarte bine că trebuie să bem cât mai multă apă în fiecare zi, iar pentru asta există chiar și câteva trucuri.

Unul dintre acestea este să adaugi un vârf de linguriță de sare de Himalaya în fiecare pahar cu apă. Sau o linguriță de pudră de magneziu citrat. De ce? Mușchii și încheieturile au nevoie de „lubrefiere” pentru a funcționa corespunzător, iar hidratarea înlesnește acest lucru. În plus, sarea sau magneziul citrat fac lucrurile să se desfășoare mai ușor.

Stai în aer liber

Cum să stai treaz
Foto: Pixabay

Soarele transmite semnale ceasului tău intern, anunțându-l că ziua e în plină desfășurare, dar în același timp ajută și la reglarea ritmului circadian. Cu cât te expui mai mult la lumina soarelui, cu atât te vei simți mai „treaz” și vei avea un somn mai bun. De asemenea, expunerea la soare crește aportul de Vitamina D, care are numeroase beneficii asupra organismului. Nu în ultimul rând, dacă ieși afară în pauza de la job îți vei odihni ochii de lumina nefastă a monitorului, oferind corpului o binemeritată și necesară relaxare în mijlocul zilei.

Stimulează-ți simțurile

Ochii: deschide ochii și stai în soare. Sau apinde câteva lumini artificiale cât mai apropiate de cea a soarelui, în caz că nu poți ieși afară. Urechile: ascultă niște rock’n roll, fredonează un hit, pune muzica preferată în căști. Bucură-te de muzică atunci când faci o activitate plictisitoare. Gura: e foare important să mănânci sănătos (v. mai jos). Nasul: Arome puternice, precum cele de lămâie, boabe de cafea și flori te energizează.

Există parfumuri care îți pot oferi o trezire din somn proaspătă și energizantă. În aceeași idee, poți pune un pic de esență de ulei pe încheietura mâinii iar când ești obosit apropie-ți mâna de nas pentru a adulmeca parfumul.

Trage un pui de somn

Cum să stai treaz
Foto: Pixabay

Părinții știu de ce somnul la prânz e esențial pentru reducerea stării de iritație a copiilor. Dar puiul de somn poate produce beneficii similare și te poate ajuta să stai treaz până târziu în noapte, atunci când ai nevoie. Fie că te duci în mașină, în pauza de prânz, pentru a ațipi câteva minute (sună ciudat, dar… încearcă!) sau că tragi un pui de somn în hamac într-o  după-amiază de duminică – vei vedea că somnul pe timp de zi îți oferă un boost de energie.

Cu toate astea, există și câteva lucruri la care să fii atent. De pildă, nu dormi prea mult la prânz, fiindcă te vei trezi cheaun și scos din „priză”. Și ai grijă să nu adormi prea târziu după-amiaza, deoarece în acest caz îți va fi mult mai greu să adormi noaptea.

Dacă însă nu ești genul care să doamă la prânz, găsește un loc liniștit în care să poți medita vreme de 15 minute. Chiar și dacă închizi ochii pentru câteva minute, într-un mediu liniștit, vei reuși să-ți regenerezi energiile.

Alternative pentru cofeină

Cum să stai treaz
Foto: Pixabay

Cel mai simplu și mai evident mod prin care să te trezești este cofeina. Problema e că a bea o ceașcă de cafea (sau patru energizante) nu e chiar cea mai sănătoasă opțiune. Dependența de cofeină poate provoca efecte colaterale negative asupra sănătății. Ia în considerare variante mai sănătoase, precum apă de cocos și ceai verde. O altă alternativă, recomandată de specialiști, este un amestec de apă cu pudră de magneziu citrat: câteva înghițituri pe zi și nivelul de energie revine la normal. Magneziul e un mineral excelent pentru buna funcționare a sistemelor nervos și muscular.

Mănâncă sănătos

Dublu-cheesburgerul pe care-l halești pe nerăsuflate la prânz nu face niciun favor nivelului de energie. Fă alegeri inteligente în privința mâncării, care nu te vor trage în jos, până la limita oboselii și somnolenței. Mâncarea potrivită îți poate chiar crește energia, iar aici vorbim din nou despre alimente care conțin magneziu – un nutrient energetic vital: migdale crude sau nuci pecan, avocado (ca sos guacamole cu chips-uri de kale), sucuri proaspete, din legume verzi (spanac, kale, coriandru, etc).

Citește și: De ce te simți obosit – 5 cauze majore ale insomniei și oboselii