Cum să te lași de băutură

Academia Barbatilor

Sunt multe motivele pentru care un bărbat ar putea decide că trebuie să se lase de băut alcool. Unii oameni trebuie să renunțe la acest obicei ca urmare a unor probleme medicale – de regulă, boli de ficat – sau pentru că medicamentele pe care sunt nevoiți să le ia nu fac casă bună cu alcoolul. Alții o fac pentru motive ce țin de religie. Iar alții fiindcă pur și simplu își doresc un stil de viață mai sănătos.

Oricare ar fi motivul din spatele acestei decizii, în cele ce urmează ai câteva ponturi care te pot ajuta să te lași de băutură, laolaltă cu beneficiile care ți le poate oferi această importantă decizie. Plus câteva informații legate de simptomele cu care te poți confrunta dacă treci de la o viață de băutor pe bandă rulantă la una de „pieton” într-ale băuturii.

Mai întâi, dacă consideri că ai probleme serioase cu băutura și că ai deja simptome asociate cu dependența de alcool, cel mai bine e să consulți un doctor cât mai repede cu putință. Există, de asemenea, și mai multe asociații antialcool cărora ai putea să te adresezi cu încredere, cea mai cunoscută dintre ele fiind Alcoolicii Anonimi.

A renunța complet la alcool nu e un lucru simplu, mai ales dacă ai fost un băutor de cursă lungă. Dar ponturile de mai jos s-ar putea să-ți facă viața ceva mai ușoară:

cum să te lași de băutură

Foto: 123rf.com

Fă-ți cunoscute intențiile

Spune familiei și prietenilor despre faptul că intenționezi să renunți la alcool și explică-le de ce. În acest fel, vei putea împărtăși succesul împreună cu ei, iar ei vor înțelege de ce nu te mai văd în preajma unei sticle sau de ce nu te mai duci la bar în fiecare seară.

De asemenea, dacă reamintești în mod frecvent persoanelor apropiate de ce te-ai lăsat de băutură, vei reuși să rămâi mai ușor pe direcția propusă, ba mai mult, vei încuraja și alți dependenți de alcool, care te cunosc, să facă același lucru.

Evită tentațiile

La început, o idee bună este să eviți situațiile în care ai putea fi tentat să pui gura pe băutură. Asta înseamnă să nu mai ieși în pub-uri sau în cluburi (cel puțin, pentru o vreme) sau dacă ai tendința de a bea atunci când mergi într-un restaurant, du-te într-unul în care nu se vinde alcool (cele turcești sau arăbești, de pildă).

În mod similar, identifică situațiile în care simți nevoia să bei și umple acel timp cu altceva. Prin urmare, dacă, de exemplu, vineri seara ai program de mers în pub cu prietenii, îi poți ruga să vă schimbați programul și să mergeți la film. Sau, dacă ești genul sportiv, în acele ore poți merge la sală, pentru a face mișcare, sau poți ajunge la un bazin.

Identifică momentele în care ești tentat să bei – e important, mai ales dacă ai mai încercat, în trecut, să te lași de băutură. Încearcă să descoperi de ce acele tentative nu au avut succes și fă în așa fel încât să repari greșelile.

cum să te lași de băuturăRenunțarea graduală ajută?

Dacă vrei să nu mai bei alcool pe motiv că ai nevoie de un stil de viață mai sănătoasă, renunțarea graduală, vizavi de renunțarea bruscă și completă, poate fi o decizie bună, în special în perspectiva potrivit căreia vei dori ca în viitor să nu mai pui deloc gura pe băutură.

De fapt, renunțarea la alcool nu ar trebui să fie un proces atât de complicat. Dacă obișnuiești să bei în fiecare seară, începe prin a desemna câteva zile pe săptămână în care să nu te atingi de alcool. Acesta ar putea deveni în curând un obicei, o provocare personală pentru a scăpa de tentație. Și, de ce nu?, poți adăuga după o vreme încă o zi „fără alcool” la rutină. Și încă una, și încă una.

Experții spun că limita maximă de băuturi pe care le poți avea pe săptămână este de 14. Deci încearcă să nu bei mai multe sticle sau pahare, ba chiar fă în așa fel încât să reduci numărul lor.

Premiază progresul

E important să știi că schimbările pe care le aduci propriului stil de viață se pot dovedi dificile la început. Din acest motiv, o auto-premiere a progreselor înregistrate e binevenită. De asemenea, e bine să nu fii prea dur cu tine însuți dacă mai calci pe bec din când în când.

O modalitate ușoară de a ține pasul cu ceea ce trebuie să faci, dar și de a te motiva în permanență, este să-ți setezi  obiective pe termen scurt. De pildă, ai putea începe cu câteva zile fără alcool, apoi să continui cu o săptămână.

Dacă ai tendința de a bea în fața televizorului când te întorci de la muncă, încearcă să înlocuiești paharul de vin cu altceva care-ți face plăcere. Sau schimbă destinația banilor pe care-i cheltuiești pentru alcool, cumpărându-ți ceva drăguț, care să te binedispună. O pereche de pantofi sau o cămașă. N-o să-ți vină să crezi, dar cheltuielile cu alcoolul sunt destul de consistente și vei vedea asta dacă economisești banii pe care i-ai cheltui cumpărând sticle de băutură, urmând ca la sfârșitul lunii să te premiezi în alt mod cu ei.

Bucură-te de beneficiile lipsei de alcool

Dacă reușești să elimini alcoolul din viața ta sau chiar dacă reușești să-l elimini în mod gradual, vei remarca o mulțime de îmbunătățiri în privința felului în care arăți și te simți. Printre altele, vei avea un plus de energie, vei dormi mai bine și vei scăpa de kilogramele în plus. Pe termen lung, vei reduce riscul apariției cancerului generat de alcool, a bolilor de ficat sau a celor de inimă.

Posibile simptome de sevraj, când te lași de alcool

Dacă te lași brusc de băutură, e posibil să intri într-o oarecare stare de sevraj, în special dacă obișnuiai să bei mult. Simptomele ce pot apărea sunt normale, însă, la orice persoană care renunță la alcool. Printre acestea se numără iritabilitatea, lipsa de concentrare, senzația de oboseală, probleme cu somnul și apariția coșmarurilor.

În privința simptomelor fizice ale sevrajului legat de lipsa băuturii, putem vorbi despre tremuratul mâinilor, transpirație, dureri de cap, amețeli, stări de vomă, palpitații și lipsa poftei de mâncare. Cele mai grave includ convulsii, confuzie, febră și chiar halucinații. Dacă întâmpini simptome fizice legate de lipsa alcoolului din organism, adresează-te unui medic.

Acesta îți va prescrie medicamentația potrivită, care te va ajuta să treci peste aceste stări de sevraj, urmând apoi a merge într-un centru de dezalcoolizare sau de a lua parte la sesiuni de terapie.

Citește și 5 remedii simple pentru a scăpa de migrene