Sfaturi de la nutriționist: bacteriile care te ajută să slăbești mâncând

Avatar

Corpul tău conține trilioane de bacterii. Majoritatea acestor bacterii se găsesc în intestine și joacă un rol important pentru sănătatea ta. Ele asigură comunicarea cu sistemul imunitar și sintetizarea anumitor vitamine. Bacteriile intestinale pot afecta felul în care alimentele  sunt digerate și pot produce, de asemenea, substanțe chimice care te ajută să te simți plin. Senzația de sațietate dată de aceste substanțe oprește ingerarea alimentelor. Rezultatul: mâncăm mai puțin și scădem natural în greutate. Iată cum și de ce slăbești mâncând.

Bacteriile și corpul uman

Trilioane de bacterii și microorganisme trăiesc pe piele și în corp. Se estimează că pentru un om de 70 kg, există circa 40 trilioane de celule bacteriene și doar 30 de miliarde de celule umane. Prin urmare, sunt mult mai multe bacterii care trăiesc alături de noi decât numărul celulor umane. Ținând cont de aceste cifre, în ultimul timp studiile s-au concentrat pe înțelegerea relației de simbioză pe care o avem cu aceste microorganisme prietene. Au fost examinate bacteriile intestinale în 77 perechi de gemeni, dintre care unul era obez și celălalt nu. S-a constatat că cei care erau obezi aveau bacterii intestinale diferite și nu la fel de diversificate  că cele existente în normoponderali. Mai mult, adăugând tipurile de bacterii intestinale găsite la persoanele obeze în  intestinele șoarecilor, s-a constatat că aceștia începeau să ia în greutate.

 

cum slabesti cu probiotice

Sursa foto: microbiologiaitalia.it

Efectul bacteriilor asupra digestiei diferitelor alimente

Oamenii nu pot digera fibre dar anumite bacterii intestinale o pot face. Prin digerarea fibrelor, aceste bacterii produc diverse substanțe chimice benefice sănătății intestinale, promovând scăderea în greutate.

Un studiu recent a constatat că raportul dintre două tipuri de bacterii în intestine poate determina pierderea în greutate pe perioada unei diete. Aceste două tipuri sunt Prevotella, care digeră fibrele și carbohidrații, și Bacteroideții, gășiți în cantitate mai mare la persoanele care mănâncă mai multe proteine ​​și grăsimi animale. Ținând diete identice, s-a constat pe un eșantion de 62 de persoane, că cei care au avut o cantitatea mai mare din tipul prevotella au scăzut mai mult în greutate decât cei care aveau preponderent bacteroideti.

Bacteriile intestinale digeră, de asemenea, anumiți antioxidanți din plantele cunoscute ca flavonoide care pot ajută și ele la prevenirea creșterii în greutate .

În cele din urmă, bacteriile intestinale pot influența modul în care grăsimile sunt absorbite în intestine, ceea ce poate afecta modul în care grăsimea este stocată în organism.

Bacteriile afectează inflamația

Inflamația apare atunci când corpul activează sistemul imunitar pentru a combate infecția însă ea poate fi cauzată și de o dietă nesănătoasă. De exemplu, o dietă care conține prea multe grăsimi, zahăr sau calorii poate duce la creșterea conținutului de substanțe chimice inflamatorii în sânge și în țesutul adipos, ceea ce poate contribui la creșterea în greutate .

Bacteriile intestinale joacă un rol important în inflamație. Unele specii produc substanțe chimice cum ar fi lipopolizaharidă (LPS), care provoacă inflamație atunci când trec în sânge. Persoanele supraponderale au o cantitatea mai mare din aceaste specii, comparativ cu cele normoponderale.

În studiile pe șoareci cărora li s-a administrat LPS, s-a observat că aceștia câștigă în greutate și au creșteri similare ale zahărului din sânge și ale insulinei ca cele ale șoarecilor cărora li se administrează o dietă bogată în grăsimi și zaharuri.

Dar sunt și specii de bacterii intestinale care pot reduce inflamatia. Bifidobacteria și Akkermansia sunt specii benefice de bacterii care ajută la menținerea unei bariere intestinale sănătoase și împiedică trecerea chimicalelor inflamatorii din intestin în sânge. Acestea reduc creșterea în greutate și rezistența la insulină tocmai prin reducerea inflamației în organism.

Deși studiile arată clar legătura dintre bacterii și creșterea în greutate sau inflamatie, acesta este un domeniu relativ nou de cercetare și nu este încă foarte clar modul în care aceste bacterii influențează organismul în diversele procese metabolice. Se fac însă pași importați în descoperirea și înțelegerea acestor procese.

 

sfaturi dieta nutritionist elena miron

Efectul bacteriilor asupra hormonilor

Organismul produce un număr de hormoni diferiți care ne afectează apetitul, inclusiv leptina, ghrelinul, peptida YY (PYY).Unele studii au arătat că anumite bacterii din intestin pot afecta secreția acestor hormoni și implicit senzația de foame sau de sățietate.

Suplimentele prebiotice, care conțin compuși fermentați de către bacterii intestinale, au efect asupra apetitului prin favorizarea secretiei hormonilor GLP-1 și PYY.Secreția acestor hormoni dau senzația de sațietate.

Cele mai indicate alimente pentru diversitatea microbiomului uman

  • Cereale integrale. Sunt bogate în fibre, care sunt digerate de bacterii intestinale sănătoase precum Bifidobacteria și pot ajută la scăderea în greutate
  • Fructe și legume: Fructe și legume conțin multe fibre diferite care sunt bune pentru bacteriile intestinale. Consumul unei varietăți de alimente pe bază de plante poate îmbunătăți diversitatea bacteriilor intestinale.
  • Nuci și semințe: Nucile și semințele conțin, de asemenea, o mulțime de fibre și grăsimi sănătoase, care ajută la susținerea creșterii bacteriilor sănătoase în intestin
  • Alimente bogate în polifenoli : ciocolată neagră, ceai verde, vin roșu. Polifenolii din aceste alimente nu pot fi digerați singuri, ci sunt descompuși de către bacteriile intestinale benefice care favorizează înmulțirea acestora.
  • Alimente fermentate: Alimentele fermentate includ iaurtul, kombucha, kefirul și varză. Acestea conțîn bacterii benefice precum lactobacilii și pot reduce la minimum alte bacterii care cauzează boli intestinale.
  • Probioticele: probioticele nu sunt necesare tot timpul, dar pot ajuta la restabilirea bacteriilor intestinale sănătoase după o boală sau un tratament cu antibiotice

Alimente care consumate în exces pot distruge microflora intestinală benefică

  • Alimentele cu zahăr: O dietă bogată în zahăr poate stimula creșterea anumitor bacterii nesănătoase din intestin, ceea ce poate contribui la creșterea în greutate și la alte afecțiuni cronice de sănătate .
  • Îndulcitorii artificiali: îndulcitorii artificiali, cum ar fi aspartamul și zaharina, reduc bacteriile benefice din intestine, ceea ce poate contribui la creșterea zahărului din sânge.
  • Alimente care conțin grăsimi nesănătoase: excesul de grăsimi săturate poate contribui la creșterea bacteriilor dăunătoare.

Referință: Authoriti Nurition- Ruairi Robertson, PhD 

Acum, că ai aflat câte ceva despre dieta care te ajută să slăbești, te trimitem la sală: http://www.academiabarbatilor.ro/cardio-vs-antrenament-de-forta/