De ce e berea sănătoasă dacă e băută cu moderație și de ce nu e sănătoasă dacă e băută în exces

Academia Barbatilor

Benjamin Franklin a fost cel care a pus punctul pe i, spunând că „Berea e dovada vie a faptului că Dumnezeu ne iubește și vrea să fim fericiți”. În mod cert, bărbații iubesc ceea ce beau. Românii sunt pe locul 10 în Europa în privința consumului de bere, cu 75,6 litri pe cap de locuitor și un total de 16,11 milioane hectolitri băuți în 2017, o creștere de 2% față de anul precedent. În mod cert, nu e bine să întreci limita cu alcoolul dar mereu se pune o întrebare: este berea sănătoasă?

Revenind la iubire, da! Și berea ne iubește. Studiile arată că atâta vreme cât e consumată cu moderație, berea are multe beneficii pentru sănătate.

Berea are efecte benefice asupra sănătății

De exemplu, un consum moderat de alcool e bun pentru inimă. Universitatea Emory a realizat un studiu pe un eșantion de 2200 de bărbați și femei maturi, care a relevat faptul că persoanele care au consumat cel puțin 1,5 băuturi în fiecare zi au cu 50% mai puține șanse de a suferi un atac de cord.

Un alt studiu, făcut în colaborare de Marea Britanie, Germania și Franța, relevă că un consum moderat de bere sau vin poate avea efecte anti-inflamatorii, fapt ce reduce riscul apariției bolilor cardiovasculare. De fapt, francezii, care beau mult vin roșu și au cea mai mare rată a consumului de alcool pe cap de locuitor, au, totodată, cele mai mici rate în privința mortalității cauzate de bolile de inimă.

Berea poate fi benefică și pentru creier. Un om de știință din Boston a descoperit că persoanele care consumă de la una la șase beri pe săptămână (băutori ocazionali) până la cele care consumă 7-14 beri săptămânal (consumatori moderați) suferă mai puține atacuri cerebrale decât cei care nu beau bere. Iar acest lucru se datorează faptului că alcoolul subțiază sângele și previne formarea de cheaguri cerebrale. E de notat chiar și faptul că băutorii din categoria „grea” (mai mult de 15 beri / săptămână) au cele mai puține atacuri cerebrale, din punct de vedere statistic.

În fine, consumul moderat de alcool poate ajuta la reducerea stresului, a anxietății și la intrarea într-o stare de spirit mai bună. În particular, berea are o mulțime de nutrienți, precum proteine, vitamina B, fosfor, magneziu, seleniu, fier, niacină și riboflavină.

Dar berea poate fi și nocivă pentru sănătate

Înainte de a ieși în club sau la un bar, pentru a te distra și a savura câteva halbe de bere, reține că studiile despre care vorbeam mai sus se referă doar la cei care consumă cu moderație. Unii oameni de știință chiar consideră că beneficiile alcoolului pentru sănătate sunt controversate.

Cu ceea ce sunt însă de acord toți medicii și oamenii de știință este faptul că orice consum masiv de alcool are efecte nocive pentru sănătate și că alcoolul în exces duce la afectarea judecății și discernământului, dând dependență.

berea sănătoasăCel mai afectat organ atunci când vine vorba de consumul în exces al alcoolului este ficatul, care e responsabil cu eliminarea toxinelor din organism. Enzimele din ficat convertesc mai întâi alcoolul în acetaldehidă, un intermediar chimic care cauzează amețeli, dureri de cap, stări de vomă și alte efecte urâte. În acest timp, se preduce o moleculă numită NADH.

Acetaldehida se metabolizează mai departe în acidul acetic, apoi în apa și dioxidul de carbon care care-l exalăm. Din păcate, la persoanele care beau zilnic, e posibil ca organismul să nu poată metaboliza suficient de repede toxica acetaldehidă.

Și lucrurile nu se opresc aici: consumatorii din categoria „grea” își pot crește nivelul de NADH, care duce la acumularea de grăsime pe ficat, căpătând o afecțiune numită „ficat gras” sau steatoză hepatică. Un ficat gras nu mai este la fel de eficient în a-și îndeplini sarcinile zilnice, ajungându-se la reducerea distribuției oxigenului și nutrienților în celulele acestuia. Dacă nu este tratată, această afecțiune duce la moartea celulelor hepatice și la formarea de cicatrice fibroase care în final pot cauza ciroza.

Dincolo de asta, berea conține multe calorii, fapt care poate duce la obezitate (știm foarte bine termenul „burtă de bere”). Odată atinsă, obezitatea induce o mulțime de riscuri pentru sănătate, printre acestea numărându-se bolile cardiovasculare și diabetul.

Ponturi pentru iubitorii de bere

Trecând peste faptul că cei care au probleme cu ficatul nu ar trebui să consume alcool deloc, iată câteva lucruri care pot limita efectele negative ale alcoolului, în general, și ale berii, în particular.

Setează-ți o limită și un ritm

berea sănătoasăDecide de la început câte pahare ai de gând să beri și ține-te de plan. Nu te teme să refuzi, dacă ți se oferă mai mult. De asemenea, amintește-ți să bei încet. Un ficat sănătos poate procesa o băutură (o halbă de bere, să zicem) într-o oră. Dacă bei mai multe halbe în acest interval, riscul de a-ți supraîncărca organismul cu alcool crește.

Nu bea pe stomacul gol

O masă copioasă luată înainte de a ieși la o băută ajută la absorbția mai rapidă a alcoolului. În plus, dacă ești deja sătul, nu vei mai fi tentat să bei mult.

Între băuturi, bea apă sau lichide nealcoolice

Alcoolul deshidratează, prin urmare a bea apă între două pahare de alcool te va menține hidratat. Și îți va tăia apetitul pentru a consuma din ce în ce mai multe „păhărele”.

Protejează-ți ficatul

Trebuie să permiți ficatului să se refacă, evitând să consumi alcool în fiecare zi. De fapt, e bine să ai cât mai multe zile fără alcool la rând. De asemenea, n-ar fi rău să iei suplimente nutritive care conțin plante ierboase și nutrienți care ajută la menținerea sănătății ficatului.

Îngrijește-ți organismul

Berea și, în general, alcoolul, reprezintă o parte importantă a vieții sociale și majoritatea bărbaților nu-și imaginează viața fără acest element. Să ne amintim, însă, în fiecare clipă, că prea mult alcool duce la dezastru. Tu ești principala persoană care poartă responsabilitatea în privința propriei sănătăți. Dacă iubești berea, trebuie să înțelegi beneficiile pe care această băutură le are asupra sănătății dar și riscurile la care te supui dacă nu o consumi cu moderație.

Citește și 25 de lucruri inedite despre bere