De ce se sărbătoresc victoriile din Formula 1 cu șampanie

Academia Barbatilor

Așa cum bine știm, șampania e considerată o băutură care se deschide în special pentru a sărbători ceva, de la nunți la victoriile în Formula 1. Și apropo de sporturile cu motor, în special de F1, e interesant de aflat de ce câștigătorul unei etape, laolaltă cu cei clasați pe locurile 2 și 3, primesc pe podium sticle imense de șampanie pe care le deschid și se stropesc între ei, după care stropesc cu nesaț publicul aflat sub sau lângă podium. De unde și când a apărut acest obicei?

Moet a deschis balul

Ei bine, tradiția șampaniei pe podiumurile de Formula 1 a început în anii ‘50 și s-a împământenit drept unul dintre elementele definitorii ale acestui sport, adoptat, în timp, și de altele, precum Moto GP. Dar regulile Formulei 1 nu au fost scrise de la bun început cu șampania în minte.

șampanie Formula 1
Un mare campion: Juan Manuel Fangio. Foto: via Yahoo News

La începutul anilor ‘50, câștigătorul unui mare premiu de F1 nu primea șampanie pe podium, ci pur și simplu era răsfățat de aplauzele publicului și-atât. Acest lucru s-a întâmplat până când legendarul pilot argentinian Juan Manuel Fangio a apărut cu o sticlă de șampanie Moet & Chandon de 3 litri, în urma unei victorii la Grand Prix-ul Franței, de la Reims, sticlă oferită de sponsorul Paul Chandon Moet și de vărul său, contele Frederick Chandon de Bray. Spre deosebire de zilele noastre, însă, Fangio nu a deschis sticla pe podium, sărbătorind victoria prin stropirea tuturor celor din jur, ci pur și simplu a acceptat cadoul, urmând să bea șampania în privat.

Întâmplarea de la Le Mans

Și totuși, nu avea să treacă mult timp până când șampaniile au fost deschise. În 1966, Jo Siffert a câștigat celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans, o experiență extrem de solicitantă pentru piloții care se întrec o zi întreagă pentru a demonstra care e mai bun în termeni de rezistență și viteză. După victorie, lui Siffert i s-a prezentat o sticlă de șampanie pe podium, un lucru la care pilotul nu se aștepta. Există mai multe teorii legate de ceea ce a urmat, dar cea mai plauzibilă este că șampania se supraîncălzise. Așa că, accidental, Siffert a scos dopul, fapt care a dus la stropirea cu lichid a publicului, o imagine care, astfel, avea să intre și să rămână în istorie.

Jo Siffert, câștigător la Le Mans, în 1966. Foto: SnapLap

Un an mai târziu, pilotul de Formula 1 Dan Gurney a hotărât să transforme involuntarul gest al lui Siffert într-unul intenționat, deschizând astfel sticla de șampanie ce i-a fost oferită pentru victorie și stropind din plin mulțimea din apropierea podiumului. Un obicei care avea să se împământenească.

șampanie Formula 1
Dan Gurney (stânga), câștigător la Le Mans. Foto: Ford archive

În următorii 25 de ani, șampania s-a aflat de fiecare dată pe podiumul de premiere, la fiecare cursă fiind oferită câte o sticlă învingătorului și celor de pe locurile 2 și 3. Imaginea cu cei trei care deschid sticlele și împroașcă mulțimea, fotografii și colegii de echipă, a devenit una obișnuită, de descătușare și bucurie după un eveniment sportiv încordat și plin de „nerv”.

Suspendare temporară

Dar, așa cum știm, nimic nu e veșnic, iar în 1991 a apărut Loi Evin, care consfințea faptul că venise momentul ca șampania să fie interzisă pe podiumul Formulei 1. Loi Evin era, de fapt, o lege emisă în Franța de către Claude Evin, prin care se cerea limitarea promovării tutunului și a produselor alcoolice. A fost parte a reducerii publicității la țigări în Formula 1, până în momentul în care aceasta a dispărut complet. În tot cazul, legea a dus, pentru o scurtă perioadă, și la eliminarea șampaniei, ca practică a sărbătoririi victoriei.

Câțiva ani a durat absența șampaniei de pe podiumurile de F1. Mai precis, până în 1997, când Bernie Ecclestone a trimis un asistent să cumpere o sticlă de șampanie pentru câștigătorul cursei de la Magny Cors. Dintr-o dată, tradiția a reînviat și șampania și-a făcut din nou apariția pe podium, fără ca nimeni să se supere, ba dimpotrivă.

șampanie Formula 1
Doi mari campioni, care s-au întâlnit deseori cu șampania pe podium: Ayrton Senna și Michael Schumacher. Foto: thewinelifestyle

Până în sezonul 2016, această „ceremonie” era oferită de sponsorul G.H. Mumm, care a fost  asociat multă vreme cu festivitățile de premiere în Formula 1. Dacă intri pe site-ul Mumm vei găsi o mulțime de povești interesante despre cum a apărut șampania pe podiumurile multor sporturi. Există însă și unele situații care țin de intoleranța culturilor unor țări vizavi de consumul de alcool, așa cum se întâmplă în Bahrain, unde se desfășoară o etapă din calendarul competițional al Formulei 1.

Pentru că în Bahrain alcoolul este interzis prin lege, câștigătorii primesc Waar în loc de șampanie, adică o băutură non-alcoolică, acidulată, făcută din apă de trandafiri și rodii, care are același efect vizual cu cel al „verișoarei” de la Mumm.

Carbon, noul partener

șampanie Formula 1
Șampania Carbon, noul partener al Formulei 1. Foto: via Rhapsody Magazine

După ce timp de trei sezoane, șampania oficială a lipsit de pe podiumul F1 (Ecclestone a considerat că cele 5,5 milioane plătite de Mumm sunt insuficiente), din 2019, noul partener al competiției este șampania Carbon. Aceasta vine „îmbrăcată” într-o pânză de carbon care se fabrică pe parcursul unui proces ce durează nu mai puțin de 4 ani. În interiorul fiecărei sticle de Carbon se află un Blanc de Blanc Grand Cru Millesime Vintage 2009, adică un Chardonnay 100%, o șampanie produsă după metode consacrate în urmă cu 200 de ani. Pentru a defini primele trei locuri, fiecare sticlă oferită piloților sunt distincte, având semne unice: aur pentru câștigător, argint pentru locul 2, bronz pentru locul 3.

Citește și: Cum să deschizi sticla de șampanie ca un maestru