De ce te simți obosit. 5 cauze majore ale oboselii și insomniei

Academia Barbatilor

Ți-e somn în permanență și nu înțelegi de ce? Te simți obosit pe parcursul întregii zile, fără să fi avut vreo activitate specială care să ducă la această stare? În caz afirmativ, trebuie să-ți verifici statusul somnului, apoi să faci pașii către normalitate.

Nopțile pierdute, indiferent de cauză, fie că e vorba de muncă, de petreceri, de afecțiuni medicale sau de alte motive ocazionale, reprezintă motive pentru care în timpul zilei te poți simți în permanență somnoros. Dar dacă această stare se prelungește, atunci trebuie să cauți mai în profunzime. Mai jos ai 5 posibile cauze ale fatigabilității prelungite:

oboseală1 Faci sport în momente nepotrivite

Activitatea fizică e soluția pentru multe afecțiuni, dar a face sport în momentele nepotrivite ale zilei poate fi cauza altor probleme, din cauza creșterii puternice a nivelului endorfinelor și a unei rapide circulații sangvine. Exercițiile fizice au rolul de a-ți menține corpul în formă și mintea în alertă. Dacă le faci dimineața, ele îți vor mări endorfinele și-ți vor da o stare de bine pentru întreaga zi.

Cum spuneam, crește și viteza sângelui, fapt ce oxigenează creierul. Dacă faci efort fizic înainte de culcare, somnul îți va fi afectat – nu vei dormi bine, iar a doua zi nu te vei simți în formă.

2 Bei prea puțină apă

Apa e foarte importantă pentru organism, dar de regulă acest aspect e ignorat. O cantitate mică de apă consumată afectează hipotalamusul, care este responsabil pentru controlul temperaturii corporale și a hidratării. Dacă organismul nu primește cantitatea de apă de care are nevoie, hipotalamusul începe să dea semnale, în sensul oboselii și insomniei.

Un truc este să folosești o aplicație de smartphone (găsești numeroase în magazinele iOS și Android) care să-ți amintească pe parcursul zilei că trebuie să bei apă. Cantitatea de apă zilnică depinde de activitatea pe care o desfășori, de climat și de obiceiurile alimentare.

Un alt pont este să-ți verifici culoarea urinei, care în mod normal ar trebui să fie galben deschis sau aproape incoloră. E ideal să urinezi la fiecare trei ore, însă pentru asta trebuie să și consumi cantitatea de apă pe care o cere organismul.

3 Ai deficit de vitamina B12

obosealăVerifică-ți nivelul de Vitamina B12. Aceasta are un rol vital în formarea celulelor roșii. În plus, regularizează funcționarea neuronală. Când nivelul de Vitamină B12 scade, cantitatea de oxigen transportată de sânge scade la rândul ei. Iar acest lucru afectează energia.

Lipsa de oxigen din sânge te face somnoros și îți dă o senzație de permanentă oboseală. Consultă medicul, care-ți va oferi toate informațiile legate de Vitamina B12, și care-ți poate prescrie suplimentele necesare pentru acoperirea acestui deficit.

4 Inima îți transmite semnale

Există multe cauze care explică oboseala, iar una dintre ele poate avea în prim-plan inima. Uneori, inima îți transmite semnale. Conform rapoartelor medicale, multe persoane care au suferit un atac de cord s-au simțit foarte obosite cu câteva săptămâni înainte. Motivul principal poate fi proasta circulație a sângelui, din cauza proastei funcționări a inimii. Nu ignora aceste semnale, altfel vei plăti un preț prea mare.

Dacă simptomele sunt acompaniate de durere în piept, de oboseală severă, dureri de umăr sau anxietate, nu mai pierde timpul și programează-ți imediat o vizită la medic, pentru o electrocardiogramă și alte analize.

5 Ești prea stresat

Dacă nu înveți să spui „nu”, e posibil să te încarci foarte tare la muncă. Stresul acumulat va afecta ciclul hormonului numit cortizol. În mod normal, nivelul cortizolului e ridicat dimineața și scăzut noaptea, însă stresul poate strica acest ciclu. Cortizolul este un hormon steroid, produs de glanda suprarenală, eliberat ca răspuns la stres. Dacă nivelul lui e ridicat noaptea, calitatea somnului e afectată major. După care urmează oboseala din timpul zilei.

Un pont ar fi să înveți să combați stresul practicând meditația. Gândește-te că nu trebuie să fii întotdeauna în prim-plan, așa încât învață să spui „nu”, mai ales atunci când simți că stresul îți afectează viața.

Citește și cum să înveți să spui „nu”