Facebook se schimbă în 2018. Zuckerberg vrea mai multă calitate

Academia Barbatilor

Academia Barbatilor

, News

Se pare că în 2018 vom petrece mai puțin timp pe Facebook. Mister Zuckerberg a anunțat recent o schimbare majoră în legătură cu jucăria lui, prin care elimină dintr-o suflare cam tot ceea ce înseamnă paginile de Facebook ale companiilor de media, ale micilor business-uri, ale brandurilor mari etc. Cu alte cuvinte, s-ar putea ca dacă pagina îți e urmărită de un milion de fani, pe care i-ai adunat cu greu, în mod organic, ba poate ai și plătit la domnul Zucky pentru ei, ceea ce postezi în 2018 să nu mai ajungă la aceștia. Deloc.

După ce algoritmul Facebook s-a schimbat dramatic în urmă cu aproape doi ani, reach-ul postărilor paginilor scăzând la sub 10% din totalul fanilor lor, Facebook vine în 2018 cu o nouă revoluție, în dorința lui Mark Zuckerberg de a încuraja mai mult postările și interacțiunile personale, decât pe cele ale brandurilor sau ale micilor afaceri. Pe scurt, Facebook dorește mai multe interacțiuni de calitate pe propria platformă. Iar postările sunt considerate de calitate atunci când generează o mulțime de comentarii, de like-uri și share-uri.

Mai puține reclame

În acest sens, vom vedea mai puține video-uri în feed iar numărul reclamelor va scădea. Probabil că, din punctul de vedere al userului particular e un lucru bun. Din cel al brandurilor și al paginilor care-și generau mult trafic din această rețea de socializare, e un dezastru. Pentru că nu va fi suficient să plătești publicitate. Aprobarea postărilor plătite se va face mai greu iar selecția acestora va dura mai mult și va avea, probabil, criterii în plus de atins pentru a ajunge sub ochii fanilor. Senzația este că Facebook și-a dat seama că a ajuns o gogoașă uriașă și acum vrea să intre un pic la apă, eliminând tocmai elementele care i-au garantat până acum finanțarea.

„Mă aștept ca, odată cu noile măsuri, timpul petrecut de oameni pe Facebook și implicarea lor să scadă. Dar în același timp aș vrea ca aceste momente să fie de o calitate mult mai bună. Și dacă vom face lucrurile cum trebuie, sunt sigur că va fi bine pentru comunitatea noastră și pentru business-ul nostru, pe termen lung”. Sunt cuvintele lui Zuckerberg de acum câteva zile, iar ele au stârnit deja panică în mediul online.

Nu putem anticipa momentan cum va arăta feed-ul, mai ales că, în trecut, Facebook a mai anunțat măsuri similare și lucrurile nu s-au schimbat în mod dramatic. De data asta însă există câteva indicii că lucrurile vor sta diferit. Când Facebook a redus numărul de știri care apăreau în feed-ul personal, publisherii au mărit numărul acestora. Iar cei de la Facebook au fost nevoiți să reducă și mai tare prezența postărilor paginilor în feed. Apogeul s-a atins în 2017, când Facebook s-a confruntat cu o problemă nouă care, se pare, stă de fapt la baza măsurilor anunțate de șeful ei zilele trecute: invazia de fake news.

Fără fake news

Au apărut o mulțime de critici legate de distribuirea de fake news în mediul Facebook, multe dintre ele contribuind în mod decisiv în desfășurarea unor evenimente importante (cum ar fi alegerile din SUA, influențate de hackerii ruși). Valul de critici care a lovit Facebook și care a generat inclusiv idei potrivit cărora Facebook a ajuns să bage oamenii în depresie și să-i facă nefericiți, i-au dat de gândit lui Zuckerberg, care a declarat că principalul său obiectiv pentru 2018 este „să repare compania”. El a declarat pentru publicația New York Times că e hotărât să se asigure de faptul că fiica lui va gândi despre Facebook în termenii „a fost un lucru bun pentru omenire”.

În urmă cu 7 ani, Facebook era o companie relativ mică, una care își propunea ca userii săi să-și petreacă în mod amuzant câteva minute în timp ce stau la coadă la supermarket, comentând online lucruri cotidiene cu prietenii. Între timp, lucrurile s-au schimbat atât de mult încât Facebook a devenit un adevărat pilon al societății, o platformă pe care se pot schimba destine și care poate ajunge să scrie istoria. Iar acum Zuckerberg nu mai vrea asta. Se pune însă o întrebare: nu e un pic cam prea târziu pentru a reveni la ceea ce a fost cândva? Răspunsul îl vom avea în 2018.