Formula E, silențioasa lume a bolizilor de curse

Academia Barbatilor

Toată lumea a auzit de Formula 1, competiția supremă atunci când vine vorba despre cursele automobilistice. Puțini au auzit însă despre Formula E, în care se întrec doar mașini electrice. Competiția a fost pusă pe tapet în anul 2011 (fondatorul se numește Alejandro Agag, el fiind și președintele Formula E Holdings), iar în septembrie 2014 a avut loc prima cursă, desfășurată în Beijing. În prezent, asistăm la al cincilea sezon, întrecerea căpătând din ce în ce mai mulți fani. Iată câteva lucruri interesante despre Formula E:

O competiție cosmopolită

formula eFormula E este o competiție răspândită deja pe întreg mapamondul, cursele desfășurându-se în Europa, America de Sud, Asia și America de Nord, planul fiind de a se introduce noi regiuni în viitorul apropiat pentru ca șansele de a ajunge un brand global, precum F1, să fie din ce în ce mai mari.

Având în program locații precum Beijing, Paris, Berlin, Londra și Long Beach, competiția este una destul de cosmopolită și, evident, e strâns legată de ideea de a introduce pe scară din ce în ce mai largă mașinile electrice în marile orașe. În prezent, calendarul include 13 curse (în New York se desfășoară două, consecutive, în 13 și 14 iulie).

Ideea a venit la cină

Ideea înființării acestei competiții a apărut în urma unei cine desfășurate în Paris, la care au lua parte Alejandro Agag (un businessman spaniol, fost politician), cunoscutul Jean Todt și Antonio Tajani (la acea vreme, președintele Parlamentului European). Cei trei au avut viziunea de a înființa o serie de curse în care mașinile să fie propulsate de motoare electrice și care să se desfășoare pe străzile orașelor de top ale lumii. A durat trei ani din momentul discuției (3 martie 2011) până la punerea în aplicare (13 septembrie 2014), dar așteptarea a meritat cu prisosință.

Viteza maximă: 280 km/h

Anul trecut, mașinile de Formula E au primit un upgrade de putere, de la 200 kW la 250 kW (cca 335 CP), acestea fiind capabile să ajungă de la 0 la 100 km/h în doar 2,7 secunde. Primul tip de mașină folosită în Formula E putea atinge o viteză maximă de 225 km/h, aceasta crescând în prezent la 280 km/h.

O competiție silențioasă, dar… muzicală

Nivelul scăzut de zgomot al motoarelor prezente la startul competiției permite desfășurarea acesteia pe străzile marilor orașe ale lumii, fără a fi interzisă de autorități. Sunetul generat de un bolid electric abia dacă atinge 80 de decibeli, motiv pentru care, ca un compliment, mașinile au fost comparate cu Millennium Falcon, nava din cunoscuta serie Star Wars, condusă de legendarul Han Solo.

formula e

EJ, DJ-ul din Formula E

Tot legat de „zgomot”, muzica este o parte vitală a experiențelor competițiilor de Formula E. Pentru a aduce la viață cursele „taciturne”, DJ-ul rezident al Formulei E participă la toate cursele, mixând muzică pentru a impulsiona spectatorii. După cum declară oficialii Formulei E, „viziunea lui este de a aduce la viață experiența cinematografică a curselor de mașini pe care le vedem în filme precum Fast and Furious”. Ca fapt divers, numele de scenă al DJ-ului este, evident, EJ.

Egalitate pe toate fronturile

Toate echipele participante în Formula E folosesc același tip de mașină, construită pe un sașiu futurist, din fibră de carbon, Spark-Renault SRT 01E, cu baterii generate de McLaren Advances Technology. Echipele pot să-și dezvolte propriile sisteme de propulsie, însă regulile sunt destul de stricte, pentru a asigura participanților șanse egale.

Bolizii au aripi aerodinamice și spoilere, dar nu le fel de complexe precum cele din Formula 1, dorindu-se să se păstreze o nivelare a participanților la curse din punct de vedere tehnic.

Nume mari din Formula 1

formula e

Nume cunoscute la startul Formulei E

Numele piloților prezenți la startul Formulei E pot fi surprinzătoare. De pildă, la competiția aflată în plină desfășurare ia parte Felipe Massa, fostul component al echipelor de Formla 1 Sauber, Ferrari și Williams. Dar nu este singurul. Alte nume venite din Formula 1 au fost sau sunt Stoffel Vandoorne, Pascal Weherlein, Nelson Piquet Jr. și Sebastien Buemi.

Cu toate acestea, Formula E nu trebuie să fie considerată o competiție a piloților retrași din F1, ci mai degrabă una în care piloții tineri își pot dovedi calitățile. Campionul en-titre este Jean-Eric Vergne.

Citește și top 5 mașini electrice de urmărit în 2019