Interviu cu Alin Popa, creator de show-uri de lumini la festivalurile verii

Festivalurile de muzică din România arată, de câțiva ani, ca cele mai tari evenimente de pe afară. În spatele acestor concepte spectaculoase de lumini stă o echipă talentată made in Romania, dar cu o experiență internațională relevantă. Am vrut să aflăm ce presupune munca unui light designer și cum se nasc spectacolele de lumini. L-am luat la întrebări pe Alin Popa, Managing Partner Apart Productions care, deși în focuri cu pregătirile pentru un festival, și-a găsit timp să ne ”lumineze.”

Ce înseamnă să fii light designer? Ce pregătire presupune această profesie?

Noi, Apart Productions, facem proiecte de design de eveniment și lighting design. Oferim soluții tehnice și de design în egală măsură, de la structurile pe care se prind luminile, sunetul, ecranele, la operarea și programarea propriu zisă a lor. Proiectele încep cu un brief al clientului, pe care îl dezvoltăm în mai mulți pași.

lighting designer

Alin Popa – Apart Productions (sursa: Facebook)

Am văzut la tine pe Facebook multe proiecte interesante din zona culturală. Povestește-ne mai multe despre activitatea voastră. 

Lucrăm în toate domeniile lighting designului, începând cu festivalurile de muzică din țară și nu numai și continuând cu evenimente corporate, teatru, instalații artistice, iluminat arhitectural, inclusiv în design interior.
E un proces meticulos și, pe lângă asta, este un domeniu destul de puțin înțeles în România, așa că pe lângă lucrul propriu zis, este de datoria noastră să ne facem înțeleși cât mai ușor.

Multe dintre conceptele de lumini de la cele mai mari festivaluri și concerte din România poartă semnătura voastră. Ce pregătești?

Acum, când îți scriu, sunt la un festival de muzică de pe litoralul nostru. E ora 6 dimineața și am deja o oră jumătate de când răspund la mailuri, aranjez contracte și încerc ca până la micul dejun să închei cu tot ce înseamnă birocrație pentru ziua de astăzi.

Vara asta suntem parte integrată din zece festivaluri din țară și străinătate.

Și, în afară de festivaluri, lucrăm la planuri de iluminat din zona arhitecturală pentru un hotel și câteva spații rezidențiale. Din toamnă începe stagiunea teatrală, alte festivaluri, evenimentele corporate și continuăm cu iluminatul arhitectural.

Începând cu anul următor vom demara proiectele proprii pentru care am început să lucrăm anul acesta. Lumina este un limbaj atât de universal, încât ar fi păcat să nu avem mai multe evenimente tematice și să nu fie mai prezentă în spații publice în scop educațional. Aș putea să menționez un festival, expoziții foto, seminarii și ateliere.

untold galaxy stage

Galaxy Stage – UNTOLD Festival 2017 (Sursa foto: Facebook)

Vrem detalii din ”casă”! Cum ia naștere un concept spectaculos precum cele întâlnite festivalurile verii?

Dac-ar fi să o iau pe rând, când facem un desen al unei scene pentru un concert, ne punem în pielea fiecăruia dintre cei care au plătit bilet. De la cel pasionat, care merge și vede afară fiecare eveniment de gen, până la cel care vine pentru prima oară într-un spațiu de concert. Ei trebuie să aibă o imagine plăcută a ceea ce vede pe scenă și în jurul ei.

Forma scenei, luminile, ecranele au o legătură bine stabilită între ele și comunică o poveste.

De asemenea, fiecare seară de concert și festival are un cap de afiș, artistul final pentru care majoritatea a venit acolo. Producția din ziua respectivă trebuie să transmită asta, totul va trebui să fiu pregătit pentru prestația lui.

Cum se împacă spectacolul pe care îl creați pentru festivaluri cu noile proiecte de iluminat arhitectural?

Iluminatul arhitectural, fie că vorbim de cel exterior, al clădirilor, de cel urbanistic sau despre cel interior, are o altă abordare. E ca o provocare pentru noi.

Dacă până acum vorbeam de efecte din lumini, decoruri, ecrane, care sunt vizibile și impozante, de data asta totul se rezumă la discreție. Când intri într-o cameră, lumina bună este atunci când nu o observi. Dacă nu te deranjează, atunci este bine.

Iluminatul exterior se raportează într-o lume ideală la un plan urbanistic, este aproape imposibil să realizezi un design pentru o clădire, în condițiile în care celelalte din jurul ei sau iluminatul orașului nu respectă anumite criterii. Este un cerc vicios și unul din factorii de care se ține din ce în ce mai mult cont la nivel mondial.

Am fost recent la o conferință despre lighting designul orașului, în care s-a vorbit o zi întreagă despre două lucruri, strâns legate între ele : The magic of the light vs The magic of the night. Concluzia finală e să înțelegem noaptea cu întunericul ei și să nu încercăm să facem din ea zi. Să respectăm natura!

lumini scena teatru

Sursa foto: Facebook

Care este cea mai mare provocare pentru un lighting designer?

Din punctul meu de vedere, domeniul care îți necesită toate cunoștințele despre lumină este teatrul. Aici trebuie să poți înfățișa un tablou al orașului, unul interior, de casă sau doar o scenă dintr-un colț de cameră. Și din nou consider că este o responsabilitate, căci ești ca un translator pentru cel din sală. Îi indici unde să privească, ce anume să vadă. Consider că avem în România o piață destul de matură în ceea ce privește lumina în teatru, cu oameni talentați și resurse destul de numeroase.