Jaguar – felina șoselelor și poveștile ei mai puțin cunoscute

Academia Barbatilor

E imposibil, copil fiind, să nu te fi entuziasmat la auzul unui brand de autovehicule cu rezonanță exotică: Jaguar! Numele lui vorbește de la sine. Jaguarul este cel mai rapid animal de pe pământ, după leopard, și cea mai mare felină prădătoare din America. Ba mai mult: jaguarul e a treia cea mai mare felină din lume, după tigru și leu, cunoscută pentru extraordinara ei putere și agilitate.

De aceea, e greu de găsit un nume mai potrivit pentru un brand de automobile care combină luxul cu performanța. Jaguar este o marcă devenită rapid alegerea preferată a vedetelor, milionarilor și politicienilor din întreaga lume, o companie care nu produce doar mașini fantastice ci are și o istorie interesantă. Iată câteva lucruri pe care poate nu le știai despre această companie britanică de automobile, astăzi deținută în mod surprinzător de… citește mai jos cine.

Pornind de la atașe de motociclete…

1 În anul 1922, doi bikeri entuziaști din Blackpool, William Walmsley și William Lyons, au fondat compania Swallow Sidecar, care a început să producă atașe de motociclete. Nu e unicul caz din istoria automobilismului în care compania fondatoare nu a avut nici cea mai mică legătură cu ceea ce avea să devină mai târziu. Dacă ne referim, însă, la Jaguar, compania avea să facă o tranziție lină de la echipamentele de motociclete la producția de automobile.

Citește și: Echipamentul moto îți îmbunătățește performanțele și look-ul, pe motocicletă

2 În anul 1926, compania și-a schimbat numele în S. S. Cars Ltd. Iar business-ul s-a divizat, pe lângă atașele moto adăugându-se producția de autobuze. La finele anilor 20, William Lyons l-a adus ca partener pe John Blake, de la Standard Motor Company. Împreună, ei au dezvoltat modelul SS 1, o mașină sport de două locuri, care a fost prezentată la Salonul Auto de la Londra, în anul 1929.

jaguar

SS 1, primul model al companiei. Foto: Wikipedia

3 Modelul SS 1 a fost primit cu entuziasm, iar succesul avut a încurajat compania să treacă la construcția de noi automobile. În 1935, S. S. Cars Ltd. A ieșit pe piață cu un nou model: o mașină sport, de două locuri, pe care a numit-o SS 90. Numele provenea de la faptul că pretindea atingerea unei viteze maxime de 90 de mile pe oră (140 km/h).

Un an mai târziu, compania a lansat celebrul model SS 100, un roadster bazat pe șasiul SS 90, considerat de foarte mulți unul dintre cele mai frumoase autoturisme produse de Jaguar. Și unul dintre cele mai rare, din moment ce s-au produs numai 314 bucăți.

Acesta este considerat de iubitorii de mașini din întreaga lume drept primul model Jaguar adevărat, și asta deoarece compania S. S. Cars a montat pe capacul radiatorului o figurină reprezentând un jaguar, care avea apoi să devină emblematică pentru Jaguar Cars Ltd., fiind folosită până în zilele noastre.

jaguar

Superbul model Jaguar SS100. Foto: UltimateCarPage.com

De la SS la Jaguar

4 În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, întreaga industrie britanică a lucrat exclusiv în slujba industriei de armament. S. S. Cars nu a făcut excepție. Mai mult, după război, compania a fost nevoită să-și schimbe numele, semnificația malignă a inițialelor S. S. fiind în mod evident asociată cu nazismul.

A fost o alegere înțeleaptă trecerea la numele Jaguar Cars Limited. William Lyons, președintele companiei, a declarat că „Spre deosebire de S. S., numele Jaguar e distinct și nu poate fi confundat cu alte nume străine”.

jaguar

William Lyons, președintele și fondatorul Jaguar, împreună cu actorul Clark Gable. Foto: The Jaguar Experience

5 În anii postbelici, din 1945 în 1949, Jaguar Mark IV a devenit noul model de succes al companiei. Era o linie de automobile bazată pe predecesoarele construite între 1935 și 1940. Dar adevărata lovitură comercială a celor de la Jaguar a fost dată de modelul Jaguar XK120. Lansat în 1948, această mașină sport era cea mai rapidă din lume la acea vreme.

Jaguar XK120. Foto: ClassicCars.com

6 În 1950, Jaguar a început să coopereze cu Daimler Motor Company (a nu se confunda cu Daimler Benz), un alt producător britanic de automobile. Zece ani mai târziu, Daimler a devenit parte integrantă a Jaguar, cele două companii fuzionând.

7 Din anii 50, Jaguar și-a intensificat prezența în zona sporturilor cu motor, compania propunându-și să câștige cursa de anduranță de 24 de ore de la Le Mans. Obiectivul a fost atins în anul 1951, grație fiabilității și supleței modelului Jaguar XK-120 C. După care, Jaguar C-type a devenit una dintre cele mai de succes mașini de curse din istoria sporturilor cu motor. În 1955, a urmat un nou triumf la Le Mans, de această dată cu modelul D-type. După acest succes, William Lyons a fost înnobilat cu titlul de cavaler al Reginei.

jaguar

Jaguar D-Type. Foto: Wikipedia

8 În anii 60, Jaguar a trecut Oceanul, propunând clienților americani modelele Xk150 și XK150 Roadster. Ele au fost urmate, între 1961 și 1975, de Jaguar E-Type. A fost perioada în care Jaguar se afla pe primele locuri în topul producătorilor mondiali de automobile, combinația de frumusețe, perfomanțe și competitivitate fiind imbatabilă.

În 1968, compania a lansat legendara serie XJ, acesta fiind ultimul model al cărui design a aparținut lui Sir William Lyons, dar și modelul de top, care, din 1970, timp de 24 de ani, a vândut peste 400.000 de bucăți.

jaguar

Jaguar XJ, model 1970. Foto: TheDailyDrive.com

Ani tulburi și un proprietar surpriză

9 În anii ’80, compania a trecut printr-o perioadă turbulentă, fiind salvată temporar de o lege dată de Margaret Thatcher, care o proteja de absorbția de către companiile străine. În 1990 măsura a fost abrogată, fapt ce a dus la o intensă luptă din partea americanilor de la General Motors și Ford pentru achiziționarea Jaguar.

În cele din urmă, Ford a achiziționat Jaguar Cars Ltd., în anul 1990, dar compania americană nu a profitat de potențialul teribil al britanicilor, divizia Jaguar nefiind profitabilă sub managementul acestora. De aceea, pe 1 februarie 2008, Ford a vândut Jaguar companiei indiene Tata Motors, la aceasta urmând a se adăuga și brandul Land Rover. Cei de la Tata au creat Jaguar Land Rover, ca subsidiară a companiei lor, în 2013 Jaguar Cars fuzionând cu Land Rover întru nașterea Jaguar Land Rover Limited, care astăzi construiește și vinde atât vehicule Jaguar cât și Land Rover.

10 În 1991, compania a lansat primul model supercar: Jaguar XJ220. Avea un preț de pornire de 413.ooo lire sterline, fiind de departe cea mai scumpă mașină din istoria Jaguar.Dar și una dintre cele mai rapide, fiind capabilă să atingă o viteză maximă de 345 km/h.

jaguar

Jaguar F-Type 2015. Foto: raycatenajaguarofedison.com

În 2012, compania a lansat Jaguar F-Type, un automobil decapotabil propulsat de un motor V8 de 5 litri și 495 CP, capabil să atingă o viteză maximă de 300 km/h. Acesta a fost considerat de către cei de la Jaguar primul model sport din ultimii 50 de ani, fiind primit cu entuziasm de către fani.

Citește și 8 lucruri interesante despre Tesla, compania care cucerește șoselele