Jean-Philippe Clermont: „Parfumul îți îmbracă sufletul, îți definește personalitatea”.

academia barbatilor

Ce au în comun industria tutunului, plajele sălbatice din nord-vestul Franței, pasiunea pentru artă și aromele din Orientul Mijlociu? Toate acestea l-au inspirat pe Jean-Philippe Clermont să lanseze un concept inedit în lumea parfumeriei de nișă: Atelier des Ors. Dorința sa a fost ca acest brand să prindă contur în jurul unor elemente ce-l defineau: fascinația pentru artă și pentru procesele artizanale de creație dar și pasiunea pentru parfumuri.

În februarie, Jean-Philippe Clermont, Creative Director Atelier des Ors, a revenit în România pentru a participa la un workshop în cadrul magazinului Obsentum din Băneasa Shopping City, așa că am profitat de ocazie pentru a afla mai multe despre aceste parfumuri de nișă îmbogățite cu praf de aur dar și despre brandul votat în 2015 drept cel mai bun debut al anului.

Numele Atelier des Ors” sună foarte poetic, este potrivit pentru un brand de parfumerie. Dar ce simbolizează, de fapt?

Atelierul reprezintă universul unui artist care lucrează cu cele mai bune materiale. Iar „Ors” este folosit la plural doar în poezie, așa că mi-a plăcut mult această alăturare. Avem o abordare poetică a parfumeriei.

Apropo de poezie, am citit că motto-ul Atelier des Ors este Haute Parfumerie with poetry”. Cum v-ați gândit să capturați această latură poetică și să o asociați cu parfumurile?

Chiar dacă numele parfumurilor sunt sugestive, precum Lune Féline, Aube Rubis, Rose Omeyyade, Cuir Sacré sau Larmes du Désert, ne-am dorit ca acestea să fie percepute ca opere de artă, ca o poezie olfactivă, de aceea fiecare parfum are o descriere poetică. De exemplu, balada Cuir Sacré sună cam așa:

 A day în Cordoba

Vibrant, warm

 The sun, the leather

 Vetiver, powerful

 Saffron, captivating

 A celebration

Obsentum, Ateliers des Ors

Ce reprezintă simbolurile de pe sticlele parfumurilor Atelier des Ors?

În Franța, calul de mare este marcajul pentru aurul de 24 K. Iar noi avem, în parfumurile noastre, aur de 24 K, astfel asocierea cu acest marcaj a fost una firească. Așadar, acesta a devenit logo-ul nostru. De exemplu, marcajul pentru aurul de 18 K este un cap de vultur, pentru 14 K o scoică, iar pentru 9 K un trifoi. Apoi, mai este o asociere ce mie îmi place foarte mult, calul de mare în limba greacă este denumit hippocampus. Iar hippocampus este și o regiune din creier ce ajută la formarea memoriilor dar și la asocierea lor cu emoțiile. Astfel, este regiune din creier ce ne ajută să asociem un parfum anume cu o emoție. Simbolistica aceasta este una aparte, reprezentativă pentru brand.

Cum arată procesul creativ, ce apare mai întâi, numele parfumului sau ingredientul-vedetă?

Nu există nicio strategie, niciun procedeu standard. La anumite parfumuri am plecat de la o poveste iar la altele am început cu un ingredient anume. De exemplu, la Boise Sikar am plecat de la un moment, acela în care savurezi un trabuc alături de un pahar de whiskey. Mirosul de tutun proaspăt, cutia în care sunt păstrate trabucurile, eleganța din gesturile unui fumător, toate sunt încapsulate într-o creație olfactivă ce evocă anii pe care i-am petrecut lucrând în industria tutunului. La Iris Fauve am pornit de la unul dintre cele mai exclusiviste ingrediente – irisul. Apoi, am descoperit că în mitologie Iris era mesagera zeilor, iar atunci când traversa cerul, Iris lăsa o urmă, iar acea urmă este curcubeul sau „Iris Scarf”, așa cum este reprezentat în anumite poezii. Noi am preluat această idee și am combinat ingredientul principal – irisul – cu alte note, învăluindu-l așa cum face un șal. Iar la White Collection ne-am inspirat din The Beethoven Frieze, un tablou de Gustav Klimt. Colecția conține trei parfumuri: Nuda Veritas, Crépuscule Des Âmes și Choeur des Anges, iar ideea principală a fost de a transpune arta în parfumerie, de a construi o experiență senzorială completă. Au fost doi ani intenși de muncă, am fost foarte exigenți dar rezultatul este unul încântător.

Parfumeria de nișă este unisex însă, în continuare, bărbații se feresc de ingredientele florale fiindcă le asociază cu feminitatea. Lor ce le recomanzi?  

Este nedrept să judeci fiecare ingredient în parte, fiindcă esențele se pot transforma complet, în funcție de celelalte note din compoziție. Este adevărat că, uneori, numele parfumului nu lasă loc de interpretări, așa cum este în cazul parfumurilor Lune Féline, Aube Rubis sau Rose Omeyyade. Totuși, nu este necesar să specifici toate ingredientele unui parfum fiindcă limitezi simțurile. Când testezi un parfum simți emoția. Bărbații ar trebui întâi să testeze și să vadă dacă parfumul respectiv îi definește. Nu le recomand să se simtă limitați de note.

Care este stilul tău când vine vorba despre parfumuri?

Faptul că am locuit în Orientul Mijlociu m-a influențat mai mult decât vreau eu să recunosc. Nu sunt atras de parfumurile florale, de cele ușoare. Da, mă las sedus de povestea unui parfum, cum s-a întâmplat cu Nuda Veritas. Însă dacă ar fi să vorbesc strict despre preferințele mele, atunci aș spune că sunt atras de aromele mai intense, orientale, de oud, immortelle, tutun.

Ce lansări pregătiți în această primăvară?

În aprilie, vom lansa o nouă colecție, inspirată de riviera franceză. Trei parfumuri cu aer de vacanță, care te invită într-o adevărată călătorie olfactivă. O plimbare într-o mașină decapotabilă, pe drumurile șerpuite, cu peisaje captivante în jur, o plimbare în grădina somptuoasă a unei vile de pe malul mării sau admirația față de culoarea azurie a apei, nuanța pietrei Lapis Lazuli.

Citește și: 5 parfumuri clasice pe care ar trebui să le încerce orice bărbat