Lamborghini, un brand născut din discordie, cu spirit de toreador

Academia Barbatilor

În ziua de azi, Lamborghini e considerată pe bună dreptate una dintre cele mai exclusiviste mărci auto. Puțini cunosc, însă, că ea a luat naștere sub o zodie norocoasă, grație talentului și dăruirii unei singure persoane: inginerul italian Ferruccio Lamborghini, care a fondat compania Automobili Lamborghini S.p.A, în anul 1963, în Sant’Agata Bolognese, un mic orășel de lângă Bologna.

Lamborghini a luat ființă după o ceartă cu Ferrari

Ferruccio Lamborghini

Ferruccio Lamborghini

Compania a apărut, de fapt, datorită concurenței dintre doi oameni pasionați: Ferruccio Lamborghini și Enzo Ferrari, cel din urmă fiind la acea vreme deja un cunoscut producător de mașini sport. Lamborghini era un inginer foarte talentat, fiind totodată proprietarul unei companii de succes, care producea mașini agricole.

Ferruccio iubea mașinile sport și deținea un Ferrari 250 GT. Legenda spune că între el și Enzo a izbucnit un conflict după ce Ferruccio i-a reproșat personal amicului său faptul că i s-a stricat ambreiajul la Ferrari.

Se spune că temperamentalul Enzo i-ar fi replicat atunci lui Ferruccio să se ocupe doar de tractoarele sale și să nu mai pună niciodată mâna pe o mașină sport. Lamborghini s-a supărat și, din dorința de a-i demonstra lui Ferrari că lucrurile nu stau chiar așa, și-a folosit întreaga experiență, cunoștințele și pasiunea pentru a înființa o companie nouă, capabilă să meargă cap la cap cu cea a căluțului cambrat.

Lamborghini, un brand special

A urmat o istorie marcată de multe modele spectaculoase, pe parcursul căreia Lamborghini și-a câștigat mulți fani, făcând o concurență acerbă brandului Ferrari, la cel mai înalt nivel.

lamborghini

Lamborghini LM002

Oamenii au început să se gândească la Lamborghini ca la un brand de lux, exclusivist, care oferă mașini cu performanțe ridicate dar și modele mai puțin obișnuite. De pildă, Lamborghini LM002 a fost primul SUV al companiei, care combina perfect viteza și agilitatea cu luxul și performanțele off-road.

În multe privințe, Lamborghini LM002 a fost un automobil apărut cu mult înaintea vremurilor sale, într-o perioadă în care piața nu era pregătită pentru un asemenea model, unicul autovehicul care a putut să se compare apoi cu el fiind Land Rover. În ciuda comenzilor venite dinspre forțele armate ale Arabiei Saudite și Libiei, compania a vândut doar 301 bucăți din modelul Lamborghini LM002.

Mașini cu nume de toreadori

O altă caracteristică a companiei fondate de Ferruccio este faptul că și-a botezat mai totdeauna în mod neconvențional modelele. Fan înfocat al coridelor, Lamborghini a vizitat în 1963 o fermă de vite din Sevilla, care se numea Miura. Ferma era deținută de Don Eduardo Miura Fernandez, unul dintre cei mai mari crescători de tauri pentru coride din Spania.

Lamborghini

Lamborghini Miura

Vizita a avut un impact major asupra industriașului italian. El a fost atât de impresionat de tradiționala artă a luptelor cu tauri încât a luat decizia de a-și boteza toate modelele noi după toreadori celebri. În mod tradițional, în coridele spaniole, taurii care reușesc să învingă un matador sunt lăsați în viață, iar numele lor sunt înscrise pentru totdeauna în istoria acestui sport.

Ferruccio Lamborghini a fost convins că numele unui taur de coridă va scoate în evidență natura neîmblânzită a mașinilor sport create sub marca Lamborghini. Ca fapt divers, însuși Ferruccio era un taur, ca zodie, fiind născut pe 28 aprilie 1916.

Primul model care a avut un nume ce provenea din lumea coridelor a fost Lamborghini Miura, mașină prezentată la Salonul Auto de la Geneva, în 1966, unde a fost primită cu căldură. Cu toate acestea, publicul a fost pe undeva confuz, fiindcă oamenilor nu li se permitea să deschidă capota. Și nu degeaba: sub ea nu exista nici urmă de motor. Deoarece abia fusese creat, prototipul fusese trimis la Geneva fără motor. În cele din urmă, Miura s-a dovedit a fi o mașină excelentă.

lamborghini

Lamborghini Countach

Un alt model de succes, dar al cărui nume nu avea de-a face cu corida, a fost Lamborghini Countach, produs vreme de 16 ani, din 1974 în 1990. De fapt, acesta a fost unul dintre puținele modele Lamborghini ale căror nume nu au avut de-a face cu taurii. Cuvântul countach provine din dialectul piemontez, vorbit în regiunea din nord-vestul Italiei și este o expresie a stării de surpriză plăcută, echivalent cu un… „Doaaamne!”. Conform legendei, Nuccio Bertone însuși ar fi scos o asemenea exclamație când a văzut prima oară schițele mașinii.

Perioade grele

Dar povestea Lamborghini nu a fost întotdeauna una de succes. În 1987, gigantul american Chrysler a salvat-o de la intrarea în neant, cumpărând-o. În același an, producătorul italian a prezentat un concept sub numele Portofino. Era un sedan cu patru uși de tip ghilotină, propulsat de un motor de 3,5 litri. Deși a rămas doar un prototip, designul Portofino avea să fie integrat în multe dintre modelele Chrysler.

lamborghini

Conceptul Portofino

În 1994, Lamborghini a trecut sub aripa unui alt proprietar, un grup de investitori indonezieni, traversând o perioadă cețoasă din care a fost salvată de către nemții de la Volkswagen. Din 1998, Volkswagen controlează Lamborghini prin subdivizia Audi.

Dorința lui Ferruccio, redusă la tăcere

Poate părea surprinzător, dar Lamborghini nu a participat niciodată în vreo competiție majoră de curse auto. A fost dorința lui Ferruccio, care nu a vrut să-și vadă brandul asociat cu ideea de curse, el fiind întotdeauna de părere că acestea sunt o pierdere de timp și de resurse.

Acum, însă, producătorul italian își revizuiește politica, ajungând la concluzia că dacă ignori lumea curselor riști să ai un handicap. Lamborghini are deja câteva prezențe notabile în acest sens, iar Lamborghini Blancpain Super Trofeo e un exemplu de succes în privința colaborării dintre două branduri de legendă, celălalt fiind producătorul elvețian de ceasuri Blancpain, care a realizat un model dedicat în exclusivitate partenerului său motorizat.

Lamborghini

Lamborghini + Blancpain = Love

Un alt parteneriat, și o relație fructuoasă, o are Lamborghini cu compania Pirelli. Încă din prima clipă, cauciucurile Pirelli au fost puse pe toate modelele Lamborghini, ba chiar producătorul italian a creat o versiune specială, Lamborghini Aventador, dedicată parteneriatului cu Pirelli.

Lamborghini

Lamborghini Aventador

Lamborghini este, în parte, responsabilă de succesul cunoscutei mărci de automobile Pagani. Și asta deoarece Horacio Pagani, fondatorul Pagani Automobili S.p.A, a lucrat ca inginer la Lamborghini până în momentul în care a ajuns în imposibilitatea de a-și putea implementa propriile idei. În 1988, argentinianul a plecat din companie pentru a-și pune talentul în slujba propriului brand, care a urcat rapid pe scara de valori automobilistice.

În fine, dar nu în cele din urmă, să menționăm că automobile Lamborghini sunt folosite astăzi de polițiile din Emiratele Arabe Unite și din Italia, atât pentru a urmări răufăcători cât și pentru a stârni de fiecare dată privirile admirative ale turiștilor.

Citește și despre Porsche 911, o mașină de condus și de colecționat