Lucruri mai puțin cunoscute despre parfumurile masculine

Academia Barbatilor

Industria parfumurilor din ziua de azi pune accent pe apăsarea butoanelor subliminale pentru a crea senzația de bine, de siguranță și de nostalgie. Pentru a înțelege efectele parfumului asupra creierelor noastre, trebuie să ne întoarcem la copilărie: există o corelație  clară între mirosuri și anumite culori, texturi, chiar sunete.

Dar creatorii de parfumuri trebuie să ia în considerare și diferențele culturale: lămâia e o notă populară în Europa, nu și în America, unde e asociată pe scară largă cu detergenții. Cuișoarele sunt adorate în State, dar europenilor le amintesc de vizitele la dentist. În cele ce urmează îți prezentăm câteva lucruri interesante legate de parfumurile masculine.

33% dintre parfumurile masculine sunt purtate de femei

parfumurile masculineAramis, unul dintre cele mai vândute parfumuri masculine, a fost inițial un parfum pentru femei. Lansat în 1965, a fost inspirat în bună măsură de Cabochard, un parfum feminin realizat de același parfumier, cu 7 ani mai devreme.

Conform expertului parfumier Roja Dove, „un parfum nu are nicio moștenire masculină sau feminină inițială. Totul ține de marketing”. Mai mult de jumătate din numărul parfumurilor masculine sunt cumpărate de femei, iar cele mai bine vândute parfumuri masculine sunt preferatele femeilor. În plus, o treime dintre parfumurile masculine sunt cumpărate de femei pentru a le purta ele însele.

Fundul unei pisici sălbatice – cea mai bună sursă pentru parfumurile bărbătești

Civetul și… moscul său

Nu tot ce intră în componența unui parfum e dulce. La fel ca plantele sau florile, produsele de origine animală sunt componente esențiale ale parfumurilor pentru bărbați. Acestea includ castoreumul – o secreție galbenă ce provine de la castori, mosc – dintr-o glandă a căprioarelor și ambergris – o substanță ceroasă care se găsește în sperma de balenă și care recent a fost înlocuită cu Ambroxul sintetic, pe care-l putem simți în parfumuri precum Cool Water și Drakkar Noir.

Civetul, moscul provenit din glandele speciei de pisici sălbatice cu același nume (cele care sunt „responsabile” și de cafeaua Kopi Luwak) se utilizează de asemenea într-un produs sintetic, în parfumuri gen Kouros, de la Yves Saint Laurent. Civetul brut miroase asemănător fecalelor, dar el era purtat de domnii din secolul 18, de regulă pentru a acoperi mirosul de trup nespălat.

30 de minute – timpul mediu pentru a ieși la suprafață notele de bază ale parfumului

Parfumurile au trei niveluri de „note”. Notele de top dau impactul inițial al parfumului și durează de la 5 minute la o jumătate de oră (așteaptă măcar 5 minute înainte de a cumpăra un parfum). Notele de mijloc oferă „corpul” parfumului și sunt, de regulă, note florale, condimentate sau lemnoase. În fine, notele de bază apar după circa 30 de minute și sunt cele care persistă cel mai mult, fiindcă ingredientele componente sunt compuse din molecule mari, care se evaporă mai lent. Parfumurile masculine au de regulă în componență note „uscate” – acestea oferă un miros proaspăt și se obțin din ingrediente precum lemnul, ierburile și mușchii de copac.

Întipărirea mirosului – principalul motiv pentru care se vând bine unele parfumuri

parfumurile masculineBărbații au tendința de a prefera parfumurile care au fost purtate de către tații lor sau care miros similar cu acestea. Acest lucru se întâmplă deoarece noi învățăm să ne gândim la parfumuri asociind mirosul lor cu lucrurile bune din viețile noastre – iar ele ni se întipăresc adânc în conștiință în perioada adolescenței timpurii.

Acest lucru explică de ce unele parfumuri masculine sunt purtate în continuare pe scară largă, la ani buni după ce s-au lansat. Old Spice, Tabac, Eau Sauvage, Brut – iată doar câteva exemple de parfumuri care vând de peste 50 milioane de euro pe an. În comparație cu femeile, bărbații au în vedere o paletă limitată: parfumuri care inițial sunt proaspete și curate, care sugerează o îngrijire bună, și care lasă în urmă note lemnoase, ce sugerează… sexul.

Cel mai bun loc în care să porți parfumul este bicepsul

Parfumurile se poartă cel mai bine acolo unde pielea e cea mai caldă. Căldura e cel mai bun conductor al aromelor unui parfum. De aceea se folosește încheietura mâinii  când se testează un parfum (și nu numai), dar trucul funcționează și când îl aplici la încheieturi sau pe gât – locuri în care sângele e cel mai aproape de suprafața pielii.

Totuși, un parfum are un efect maxim și dacă e purtat pe un mușchi ferm, aflat în mișcare, precum bicepsul. Contrar legendei, parfumul nu trebuie purtat în spatele urechii, acolo unde uleiurile eliberate de piele pot interfera negativ cu mirosul parfumului.

 Cât de mult durează efectul apei de colonie? 2 ore

Categoriile parfumurilor nu indică doar nume aleator alese, ci se referă la puterea efectului componentelor lor. Cu o concentrație de 30%, parfumul e cel mai puternic, mirosul persistând undeva între 6 ore și o zi. Apa de parfum are o concentrație de 14% și efectul ei durează maxim 5 ore, în vreme ce apa de toaletă, la 8% concentrație, durează până la 4 ore. Apa de colonie e cea mai slabă, 2%, mirosul ei persistând doar două ore.

Frigiderul e cel mai bun loc în care să păstrezi un parfum

parfumurile masculine

Păstrează parfumurile în frigider!

Depozitarea e esențială pentru prelungirea vieții unui parfum. Expunerea la aer duce la evaporarea parfumului într-un interval de maxim un an, de aici și apariția sticlelor cu spray. Lumina este un alt factor care degradează parfumul, prin urmare dacă acesta e expus în baie, va avea o durată a vieții mai scurtă. Căldura este și ea un dușman, așa că, în mod ideal, ar fi bine dacă parfumul e ținut într-o sticlă de aluminiu, la o temperatură de 3-7 grade. Adică… în frigider.

10.000 – numărul de mirosuri diferite pe care le putem distinge

Dar încă nu e sigur cum putem face asta. Teoria acceptată pe scară largă este că fiecare celulă din sistemul olfactiv are un tip diferit de receptor, care e desemnat să răspundă la o singură moleculă. Dar unele molecule pot apărea în două versiuni – de pildă jumătatea stângă poate mirosi a mentă, în timp ce jumătatea dreaptă poate mirosi a chimen.

O altă teorie, aflată la pol opus, sugerează că receptorii olfactivi nu răspund la structura moleculară ci la frecvența cu care vibrează un atom olfactiv, prin urmare un număr de numai câțiva receptori pot simți o gamă largă de mirosuri.

Noua tehnologie – viitorul industriei

Cursa de decoperire a următorului ingredient minune care să fie folosit în industria parfumurilor e în plină desfășurare. O bună parte a ei are loc în Madagascar, acolo unde cresc 10.000 specii de plante, 90% dintre acestea fiind endemice, specifice doar acestei insule.

În prezent, captarea aromelor lor se face mult mai ușor, datorită unei tehnologii portabile, care le permite cercetătorilor să atragă moleculele din aer în cantități extrem de mici. Apoi, folosind cromotografia gazoasă și spectrometria, ei sparg în laborator constituenții acestora, urmând să-i recreeze artificial.

Cel mai scump parfum: 130.000 euro

parfumurile masculinePoți cumpăra parfumuri personalizate, cu prețuri care pot merge până la infinit, dar cel mai scump parfum comercializat de pe piață este Clive Christian No.1, vândut de un grup select de distribuitori, între care se află și celebrul magazin londonez Harrod’s. În fiecare an se produc numai 1000 de sticle de parfum masculin, de 30 ml, care se vând cu 1500 euro bucata.

Acest parfum are în componență ingrediente precum vanilia de Tahiti și lemnul de santal indian, însă fiecare lot miroase diferit. Nu ți se pare suficient de rar? Atunci urmărește ediția limitată, de 500 ml, în sticlă de cristal de Baccarat, cu guler din aur de 18 carate. S-au produs doar 10 bucăți și una poate fi a ta pentru 130.000 euro.

Citește și despre cele mai bune parfumuri masculine, din anii 50 încoace