MINI, o mașină maxi care a scris istorie

Academia Barbatilor

În lumea automobilismului sunt doar câteva modele care pot fi recunoscute de către toată lumea, aici incluzându-i, desigur, pe cei care nu sunt pasionați de mașini. Ca în orice domeniu, există unele exemplare ale căror „look”-uri aparte s-au impus definitiv, asigurând succesul producătorului pe termen lung. Iar brandul britanic MINI intră în această categorie.

Brandul MINI este, din anii 60 încoace, un icon al culturii britanice. Și chiar dacă din anul 2000 este deținut de gigantul german BMW, MINI este asociat în continuare cu cabinele telefonice roșii, cu Mr. Bean sau cu John Lennon.

Tatăl lui MINI s-a numit Issigonis. Cavalerul Issigonis

La jumătatea anilor 50, când prețul benzinei ajunsese foarte ridicat, și regula „mai mare înseamnă mai bun” nu se mai aplica în industria automobilelor, producătorii de mașini au început să se gândească la modele mai mici, mai compacte și mai economice. Compania British Motor Corporation (BMC) a angajat un inginer, în același timp, designer, pe nume Alec Issigonis, pentru a proiecta o mașină de dimensiuni mici, care să fie și economică.

Alec Issigonis

Alec Issigonis, creatorul MINI

Issigonis, un tip foarte talentat, s-a dovedit a fi persoana perfectă pentru acest job. Așa încât în 1959, el a dat naștere modelului Austin MINI, un automobil cu un look aparent modest, care avea să devină însă un clasic „uriaș” al acestei industrii. Zece ani mai târziu, Issigonis a primit premiul suprem pentru munca lui: Regina Elisabeta a II-a l-a făcut Cavaler al Regatului Unit.

MINI, preferata elitei

MINI a fost primită cu căldură de public, fiindcă mașinuța arăta bine, te puteai baza pe ea și era economică. În 1961, compania britanică a lansat și o versiune sport, pe care a denumit-o MINI Cooper, fiindcă fusese creată de John Cooper, celebrul designer din lumea Formulei 1.

În anii ce au urmat, compania a avut un succes greu de estimat inițial. Ceea ce părea o mașină inițial concepută pentru clasa de jos, a devenit extrem de populară în elita Marii Britanii. Au apărut, pe rând, modele precum Clubman (1969) și Mark III Riley Elf (1968), precum și variațiuni pe „temă”, precum pickup-uri, van-uri, mașini pentru plajă, chiar și SUV-uri. Rezultatul? La începutul anilor 70, MINI a devenit cel mai bine vândut brand de mașini din Europa.

mini john lennon

John Lennon și MINI-ul lui

Și, foarte rapid, MINI a devenit o mașină clasică. Membrii familiei regale britanice, membrii trupei Beatles, Peter Ustinov, Charles Aznavour, Jean-Paul Belmondo – cu toții aveau în colecțiile de automobile câte un MINI. Celebrul Enzo Ferrari avea trei.

Dar MINI avea să cunoască succesul și în competițiile sportive, victoriile acumulate de brand în diverse curse fiind la nivelul numelor cunoscute din această zonă. Printre altele, MINI a repurtat succese la raliul Monte Carlo și la celebra cursă Paris – Dakar.

Fără radio, dar cu scrumieră

mini minor

Bordul modelului MINI Minor, 1961. Foto: Flickr

Prima generație MINI a rămas aproape neschimbată vreme de 41 de ani, timp în care s-a produs continuu. Ultima mașină a părăsit poarta fabricii pe 4 octombrie 2000. În total au fost produse în jur de 5.500.000 de automobile MINI de primă generație. Ce lucruri interesante se pot spune despre acestea? De pildă, că portierele de la primele modele aveau geamuri glisante, dar și spațiu de depozitare în ele, Alec Issigonis proiectând acest spațiu în ideea să ai un loc în care să-ți pui sticla de gin Gordon.

Un alt fapt este că primele MINI-uri nu dispuneau de radio. În schimb, erau dotate cu o scrumieră impresionantă, și asta fiindcă același Issigonis era un fumător feroce, care considera că e o extravaganță, o pierdere de timp, de bani și de spațiu să pui un radio pe o mașină, în schimb e musai să ai o scrumieră. Poate (și) de aceea, în 1959, un MINI avea un preț de pornire, în configurație standard, de numai 497 lire sterline.

Britanica deținută de nemți

Spre deosebire de alte branduri, MINI a trebui să-și schimbe numele destul de des, și asta din cauza faptului că brandul a fost deținut de mai multe companii diferite. Așa a ajuns să se vorbească despre Austin MINI, Morris MINI și Rover MINI. În 1994, grupul BMW a cumpărat compania de la Rover Group, cu tot cu subsidiara MINI, iar din anul 2000 MINI a devenit o divizie integrantă a companiei germane.

MINI funcționează acum ca entitate legală separată, localizată în Marea Britanie. Producția clasicului MINI Cooper a fost oprită, dar noile generații MINI (MINI Countryman, MINI Clubman și MINI Pacemen) continuă stilul tradițional, fiind la fel de populare în rândul persoanelor de diverse ocupații și nivele financiare. De altfel, încă din 1963, revista Autosport menționa faptul că mașinuța atrage privirile tuturor categoriilor de oameni, de la cei cu niveluri modeste, la cei bogați, de la cei tineri la cei trecuți de prima tinerețe.

mini cooper

MINI Cooper Convertible 2019

Mai mult, MINI a inspirat în nenumărate rânduri și alte industrii. De pildă, conform site-ului oficial MINI din Statele Unite, designerul Mary Quant a declarat că a fost inspirată de MINI atunci când a creat… mini-jupa. Ba mai mult, în anul 2008 a fost produs un automobil unic, numit MINI Cooper Clubman by Agent Provocateur, desemnat a fi prezent la evenimentul de caritate Life Ball 2008, cel mai mare eveniment european cu strângere de fonduri pentru vindecarea SIDA, la care MINI a fost partener. Mașina a fost vândută la licitație, iar banii au fost donați cauzei.

mini cooper

MINI Cooper Clubman by Agent Provocateur. Foto: Motor1.com

În 1999, MINI a fost votată a doua cea mai influentă mașină a secolului 20 (după modelul Ford T, dar înaintea Citroen DS și Volkswagen Beetle), de către organizația Car of the Century (COTC).

Citește și despre Lamborghini, un brand născut din discordie, cu spirit de toreador