Pilotul de curse Silviu Dumitrescu, despre importanța covârșitoare a vizibilității la volan

Academia Barbatilor

Silviu Dumitrescu este unul dintre piloții de raliu de top ai României. Vicecampion național absolut în anul 2009, locul 1 în clasamentul general la Cupa Reșița (cu record de traseu, Trofeul King of the Hill), locul 1 în clasamentul general la Cupa Gorjului Seat (Record Traseu și Trofeul King of the Hill), locul 1 în clasamentul general la Muscel Racing Contest (Trofeul King of the Hill) – iată doar câteva dintre rezultatele de top ale lui Silviu.

Am stat de vorbă cu Silviu Dumitrescu despre importanța vizibilității la volan, în contextul în care tot mai multe accidente rutiere au loc din cauza acestei probleme. Care sunt soluțiile? Ni le oferă un campion:

Ce presupune cu adevărat o „vedere bună la volan”?

silviu dumitrescuPentru mine, o vedere bună la volan este dată de acel moment în care nu trebuie să mă concentrez ca să nu am vederea afectată de către un factor extern (soare, lumina farurilor, amurgul sau altele). Consider că lentila Transitions îmi oferă acest lucru iar eu mă pot concentra doar la condus.

Cât de important este, pentru un pilot profesionist, să aibă o vizibilitate perfectă când conduce?

Cred că este foarte important pentru oricine să aibă o vizibilitate perfectă atunci când conduce, în special pentru un pilot de curse, având în vedere că totul se întâmplă mult mai repede, vitezele fiind mult mai mari.

Care ar fi principalele trei elemente care garantează siguranța la volan?

Atenția, viteza de reacție și vederea. Cum ziceam mai devreme, dacă nu este necesar să mă concentrez să văd mai bine sau să acționez pentru a vedea mai bine, este clar că am mai multă libertate pentru a mă concentra la condus.

Ai avut vreodată un moment în care ți-a fost afectată vizibilitatea în timpul cursei și ai fost afectat? Dacă da, când și în ce fel?

Da, am avut. In acest gen de competitii avem o caracteristica in care forma de relief ne afecteaza. De exemplu in momentul in care traversam o padure iar nivelul de lumina este scazut, pupilele se dilate iar la iesirea din padure soarele fiind puternic exista acel moment de orbire pana cand se obisnuieste pupila. Diferenta intre conducerea pe drumurile publice si participarea la curse este faptul ca la curse ne aflam in conditii de siguranta. Teoretic un pilot trebuie sa stie traseul de concurs cu ochii inchisi, iar nu exista trafic, in acel caz cand esti orbit stii in ce viraj esti si ce viteza trebuie sa ai, chiar daca nu-l vezi. Evident ca exista, mereu, o mica ezitare iar se pierde o fratiune de secunda.

Ce faci, la volan, în situația neplăcută în care vizibilitatea scade sub limita siguranței și nu poți opri imediat pe dreapta?

Reduc viteza la minimul posibil pentru o situatie de siguranta si am grija sa fiu vizibil pentru cel din spatele meu dar totusi sa vad in conditii de siguranta si ce se intampla in fata mea.

Pot afecta ochelarii de soare în vreun fel vederea și viteza de reacție la volan?

silviu dumitrescuConsider că în cazul în care ochelarii de soare nu sunt potriviți pentru situația respectivă, da, pot afecta vederea și implicit viteza de reacție. De exemplu, ochelarii de soare cu lentila închisă la culoare, în situație de iluminare slabă, pot afecta vederea. Eu nu utilizam până de curând ochelari de soare convenționali, tocmai din acest motiv: necesitatea de adaptare pentru toate tipurile de lumini și intensitatea lor. Din acest motiv utilizez lentila Transitions XTRActive, pentru că se adaptează în timp real.

Ce sfaturi are un pilot profesionist pentru un șofer care nu are o vedere foarte bună (eventual, poartă ochelari de vedere) și care e nevoit să conducă un automobil pe un drum prost luminat, în condiții meteo dificile (ploaie sau ninsoare)?

Să adapteze viteza de deplasare până la momentul în care el se simte confortabil în sensul că poate vedea și controla automobilul în condiții de siguranță. Și eventual să utilizeze o lentilă potrivită, care să-i ofere vizibilitate maximă.

În ce măsură ar trebui să conducem defensiv pe șoselele din România și ce ar presupune asta?

În orice condiții trebuie să conducem defensiv. Conducătorii consideră, în mod eronat, că fiecare este responsabil doar pentru autovehiculul lui. Dar sunt situații în care putem evita accidente și/sau evenimente rutiere de orice fel doar prin a fi atenți la ceilalți parteneri de trafic.

Citește și un interviu cu Mihai Drăghici: „În afaceri nu există un capăt de linie”