Ponturi de supraviețuire pentru cei care lucrează de acasă

Academia Barbatilor

Din perspectiva unui angajat care se duce zilnic într-un birou neaerisit și prost luminat, aflat în mijlocul unui oraș îmbâcsit și aglomerat, lucrul de acasă poate părea un balon de oxigen și un fel de pensie bine plătită. Dar înainte de a experimenta lucrul de acasă și de a te imagina mergând deseori în cafenele drăguțe, în care să stai la o măsuță discretă, cu laptopul în față, și să faci mii de euro din taste, ia în calcul toate aspectele care intervin într-o astfel de situație.

Lucrul de acasă te pune față-n față cu multe elemente „neprevăzute”, de la pierderea timpului aiurea pe internet la creșterea facturilor cu încălzirea și electricitatea, de la dependența de Snickers la atacuri de panică ocazionale, date de insecuritatea privind banii, asigurările sociale, pensia, cariera sau speranța pentru orice.

lucrează de acasă

Foto: Unsplash

Cu toate astea, numărul persoanelor care lucrează de acasă e într-o continuă creștere, motivele ținând de faptul că oamenii își pierd joburile și sunt forțați să se reorienteze pe cont propriu sau de acela că unele companii își trimit angajații să lucreze la distanță, pentru a scădea cheltuielile legate de prezența lor într-un birou.

Presupunând că te afli în prima situație, iată câteva ponturi de care să ții cont atunci când lucrezi de acasă.

1 Socializează

Pe scurt, întâlnește-te cu lumea. Nu e ușor să te vezi cu prieteni sau cu foști colegi, câtă vreme ei continuă să lucreze într-un birou, la un program fix. Dar privește dincolo de ei: găsește un grup, înscrie-te într-un club, joacă tenis, folosește rețelele sociale pentru a cunoaște persoane din același domeniu și, în plus, întâlnește-te față-n față cu eventualii clienți. Ai nevoie de contactul cu lumea exterioară, unul care venea pe tavă atunci când lucrai la birou.

2 Fă sport

Activitatea fizică nu te face mai bogat, dar să ieși din casă pentru a te plimba sau pentru a alerga, eventual să faci exerciții ceva mai intense pentru a-ți păstra mintea alertă și fizicul în formă – sunt lucruri obligatorii care nu-ți vor da sentimentul că biroul de acasă devine un loc claustrofobic și care începe să te „strângă”.

3 Organizează-ți timpul. Și pauzele

lucrează de acasă

Foto: Unsplash

Unul dintre avantajele faptului că lucrezi de-acasă este că nu trebuie să urmezi un program strict, de genul 9-18 sau 10-19. Cu toate astea, e bine să-ți setezi un program personal de lucru, pe care să încerci, pe cât posibil, să-l respecți, pentru a nu-ți afecta activitatea. În fiecare dimineață, planifică lucrurile din ziua respectivă, și include câteva pauze, de genul – o jumătate de oră pentru cafea și știri, 15 minute de muzică, etc.

4 Setează-ți obiective

Niciun manager nu te va invita în biroul lui, odată la șase luni, pentru a-ți oferi o mărire de salariu, așa că va trebui să-ți inventezi propriul sistem de recompense. Cheia acestuia vine din setarea obiectivelor și target-urilor pe termen scurt și lung. Primele îți vor permite să-ți plătești facturile iar ultimele te vor face să știi că nu muncești degeaba și fără un orizont financiar.

5 Planifică-ți vacanțe

Dacă se poate, cumpără vacanțe în perioadele în care acestea sunt cele mai ieftine. Acesta e alt beneficiu al lucrului de acasă: de cele mai multe ori poți pleca în vacanță oricând îți dorești și, în plus, ai mai mult timp pentru a urmări cele mai bune oferte și a le înhăța înaintea altora.

6 Acordă-ți timp personal

Uneori, munca poate fi distractivă, dar acest lucru nu se întâmplă foarte des, câtă vreme nu ai o meserie care chiar să presupună asta. Asigură-te că programul săptămânal lasă loc la momente de dezvoltare personală, în care să te ocupi de pasiunile tale, oricare ar fi acestea: pictură, dans, lectură, gastronomie etc. O activitate neplătită, dar recreativă, e esențială pentru sănătatea mentală și, în același timp, îți poate deschide noi perspective pentru viitor.

7 Atenție la relația cu colegii și clienții

Amintește-ți că multe dintre persoanele cu care intri în contact – colegi sau clienți – lucrează dintr-un birou și au manageri și obiective care le sunt impuse. Dacă aceștia par uneori nervoși, invidioși, oficiali, este pentru că îți observă lejeritatea care te domină, atât în mailuri cât și în convorbirile telefonice. Fii tolerant cu orice fel de atitudine.

8 Creativitatea nu poate fi cuantificată

Privitul pe geam poate reprezenta un abuz al poziției pe care o deții, dar o mulțime de idei pot veni în aceste intervale de „plictiseală interesantă”. Indiferent dacă lucrul de acasă presupune contabilitate sau copywriting, permite noilor idei să înoate pe lângă tine pe parcursul întregii zile. Asta nu înseamnă să te uiți cât e ziua de lungă cum ninge, dar nici să nu observi toată ziua faptul că afară ninge.

9 Gestionează mâncarea și băutura

lucrează de acasă

Foto: Unsplash

Cei care lucrează de acasă au tendința de a se îngrășa, fiindcă nu rezistă tentației de a face drumuri în bucătărie și a-și lua ceva de ronțăit. Ascunde biscuiții și ciocolata, fă-ți provizii de fructe proaspete, nuci și legume. Dar încearcă să mănânci cum trebuie la prânz și fă pauze de cafea, pentru a-ți crea o rutină sănătoasă și relaxantă.

10 Weekendurile sunt sfinte

E greu să te trezești luni de dimineață cu gândul că trebuie să te duci la birou. E mult mai ușor să te trezești cu cel că din pat până la birou faci trei pași. Faza este, însă, că trebuie să-ți protejezi weekendurile. Iar dacă ai chef să muncești sâmbăta (sau trebuie s-o faci), ia-ți lunea liberă. Altfel, te vei trezi cu ochii roșii de atâta muncă.

Citește și 7 lucruri de care ai nevoie pentru a deveni antreprenor